امتحانات پایه نهم و دوازدهم نباید حضوری برگزار شود

کمیسیون بهداشت و درمان، وزیر آموزش‌وپرورش را مسئول حفظ جان دانش‌آموزان دانست

عملکرد دولت ایران در حوزه آموزش، در دوران همه‌گیری کرونا همواره مورد انتقاد قرار گرفته است - عکس از شفقنا

در ادامه واکنش‌ها به برگزاری امتحانات حضوری پایه‌های «نهم» و «دوازدهم»، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: «در شرایط فعلی که کشور با ویروس جهش‌یافته کرونا مواجه شده، امتحانات دانش‌آموزان نباید حضوری برگزار شود.»

سابقه این خبر به اواخر فروردین‌ماه بازمی‌گردد که وزیرآموزش‌وپرورش خبر داد درخواست برگزاری حضوری امتحانات دانش‌آموزان دو پایه نهم و دوازدهم به ستاد ملی کرونا ارائه شده است. این خبر همچون سال گذشته با واکنش‌های انتقادی والدین و دانش‌آموزان روبرو شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «نه به امتحانات حضوری» از نگرانی‌‌ها برای به خطر افتادن سلامت دانش‌آموزان گفتند و حتی توییت‌های کنایه‌آمیزی با این مضمون که «بدن افراد در این دو پایه تحصیلی آنتی‌بادی (پادتن) تولید نمی‌کند»، منتشر شد.

بی‌توجهی وزارت آموزش‌وپرورش به مطالبات دانش‌آموزان و اصرار برای برگزاری حضوری امتحانات، منجر به برگزاری تجمعات اعتراضی دانش‌آموزان دو مقطع نهم و دوازدهم در شهرهای مختلف ایران در نیمه‌ اردیبهشت‌ماه شد. خواسته معترضان این بود که جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تامین امنیت سلامتشان، امتحانات به شیوه مجازی و آنلاین برگزار شود. «حضوری، کفن می‌خواد نداریم نداریم»، «امتحان حضوری، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» و «امتحان حضوری، با کرونا نمیشه نمیشه» شعارهایی بود که دانش‌آموزان سر می‌دادند اما نیروی انتظامی در برخی شهرها با ضرب و شتم و دستگیری پاسخ بسیاری از آن‌ها را داد.

ضرب و شتم دانش‌آموزان و دستگیری آن‌ها واکنش‌ها رسانه‌ها و فعالان حقوق کودک را در پی داشت. «انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» با انتقاد از عملکرد آموزش‌وپرورش در دوران همه‌گیری کرونا اعلام کرد: «به خطر انداختن سلامت و جان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان و از طرف دیگر برخوردهای قهرآمیز نیروهای انتظامی با دانش‌آموزان معترض، نقض آشکار حقوق کودک و اصل بیست و هفتم قانون اساسی است و مسئولیت حمایت و صیانت از حقوق دانش‌آموزان بیش از هر نهاد دیگری بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش است.» 

شبکه یاری کودکان کار نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش نگرانی خود را نسبت به برگزاری حضوری امتحانات پایان‌ترم پایه‌های نهم و دوازدهم اعلام کرد و خواستار تعویق امتحانات و اولویت‌دهی به سلامت‌ دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها با توجه به وضعیت وخیم شیوع ویروس کرونا در کشور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملکرد دولت ایران در حوزه آموزش، در دوران همه‌گیری کرونا همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، در نامه‌ اعتراضی خود طرح آموزش‌وپرورش و  برنامه شاد را بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی نابرابر بسیاری از خانواده‌ها، زمینه‌ساز مسائل فراوانی دانسته که محرومیت پنج میلیون دانش‌آموز از تحصیل، ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش‌آموزان، به خصوص دختران، نبود امکان برگزاری کلاس‌های درس آنلاین در روستاهای کم‌جمعیت و حاشیه‌ای و اخبار تأسف‌بار خودکشی‌های متعدد دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی آموزش آنلاین از آن جمله است. 

این انجمن از وزارت آموزش‌وپرورش خواسته بود با به رسمیت شناختن حق اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان مبنی بر به تعویق انداختن برگزاری امتحانات و موکول کردن آن به زمان مناسب، از بار نگرانی‌ها و بحران ایجاد شده بکاهد.

نگرانی‌ها از برگزاری امتحانات دو پایه نهم و دوازدهم و نیز برگزاری حضوری کنکور سراسری مسئله‌ای است که در سال گذشته نیز وجود داشت اما بی‌توجهی مدیران آموزش‌وپرورش و تصمیم‌گیران کنکور سراسری به انتقادات، منجر به ایجاد موجی از اعتراض در کشور شد.

سال گذشته داوطلبان آزمون‌های سراسری بعد از اینکه تلاششان برای تعویق کنکور نتیجه‌بخش نبود به کارزار «جانم مهم است» در شبکه‌های اجتماعی پیوستند و افکار عمومی را نسبت به مخاطرات قرار گرفتن داوطلبان در محیط سربسته آزمون به مدت چهار ساعت آگاه کردند. به‌خصوص اینکه در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور حوزه امتحانی وجود نداشت و تعداد زیادی از داوطلبان ناگزیر بودند به مراکز استان‌ها برای آزمون سفر کنند و این خود به شیوع بیشتر بیماری دامن می‌زد.

امسال نیز ماجراهای سال گذشته در حالی تکرار می‌شود که کشور در موج چهارم شیوع کرونا قرار دارد و آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس همچنان سه‌رقمی است.
یکی از آخرین واکنش‌ها یا شاید هشدارها درباره خطر برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان نامه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به وزیر آموزش‌وپرورش است؛ شهریاری در نامه خود خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش با یادآوری اینکه مسئولیت حفظ سلامتی دانش‌آموزان مستقیما بر عهده او خواهد بود گفته: «در مقطع فعلی که کشور با جهش ویروس کرونا مواجه است امتحانات دانش آموزان نباید حضوری برگزار شود.»

در دوران همه‌گیری کرونا آموزش مجازی به خصوص در کشورهایی همچون ایران که زیرساخت‌های لازم وجود ندارد، با چالش‌های متعددی همراه بوده و منجر به محرومیت از تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان شده ولی از سرگیری آموزش‌های حضوری نیز مستلزم واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان است. انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در نامه خود از آموزش‌وپرورش خواسته بود به جای افزایش نگرانی‌ها با وزارت بهداشت برای واکسینه کردن نوجوانان همکاری کند چراکه «به تعویق افتادن فارغ‌التحصیلی بسیار کم‌اهمیت‌تر از حفظ سلامتی و جان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان است.»

آسیب‌واردن کردن آموزش آنلاین درباره روند تحصیل دانشجویان نیز مصداق پیدا می‌کند، سیما سادات لاری، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با ایسنا با پذیرش اینکه آموزش مجازی به دانشجویان ضربه وارد کرده گفت: «ما باید هر چه زودتر به وضعیت عادی آموزش که همان حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها است، برگردیم.» به گفته سخنگوی وزارت بهداشت این وزارتخانه قصد دارد قبل از پایان شهریورماه واکسیناسیون دانشگاهیان (اساتید و دانشجویان) انجام دهد تا بدون مشکل در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند.