ببر پرماجرای تگزاسی عاقبت به خیر شد

خیلی آمریکایی‌های یک هفته بود که سرنوشت ببر ۹ ماهه را دنبال می‌کردند

یکشنبه هفته گذشته بود که برخی ساکنین شهر هوستون در ایالت تگزاس آمریکا متوجه رهگذری ناآشنا در خیابان‌های خود شدند:‌ یک ببر. طولی نکشید که عکس‌های ببر در رسانه‌های اجتماعی و گروه‌های محلی منتشر شد. در تگزاسی که خیلی از مردم سلاح شخصی دارند ببر با خطر کشته شدن توسط اهالی مواجه بود اما مردی به نام ویکتور هوگو کوئِواس با تمنا از فردی که روی ببر سلاح کشیده بود موفق به نجات جان حیوان شد.

آقای کوئواس جان ببر را نجات داد و سپس با بوسیدن پیشانی او را درون خانه خود برد. او سپس او را سوار ماشین سفیدی کرد و گفت این «ببر من است» و از صحنه گریخت. تا یک هفته کسی خبری از ببر نداشت تا این‌که در روز شنبه بالاخره ببر پیدا شد تا این داستان به پایان برسد.

این ببر مذکر ۹ ماهه «ایندیا» (به معنی هند) نام دارد و در هفته گذشته بسیاری از ساکنین هوستون نگران او بودند. داستان او در رسانه‌های سراسر آمریکا هم مطرح شده بود تا این‌که بالاخره روز شنبه نگرانی‌ها به پایان رسید.

روز دوشنبه هفته گذشته بود که پلیس هوستون اعلام کرد که دنبال ایندیا و آقای کوئواسِ ۲۶ ساله است.

دنبال آقای کوئواس بودن البته بسیار فرای قضیه ببر بود. معلوم شد که او متهم به قتل است و به قید وثیقه از زندان بیرون آمده. ران بورزا، فرمانده پلیس هوستون، روز دوشنبه ضمن اعلام این خبر گفت آقای کوئواس حالا با یک اتهام جدید روبرو است: فرار از دستگیری و عدم توجه به مامورین پلیس که خواسته بودند جلوی فرار او با ببر را بگیرند.

اتهام قبلی کوئواس به قتلی در سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد. به ادعای دادستانی او از زمان دستگیری در آن سال چند بار از شرایط آزادی به قید وثیقه خود تخطی کرده است. او در ضمن در نقطه دیگری از تگزاس نیز با اتهام رسمی فرار از دستگیری مواجه شده است.

هنوز چند ساعت از نشست خبری آقای بورزا نگذشته بود که پلیس اعلام کرد کوئواس دستگیر شده است. وثیقه او این بار ۵۰ هزار دلار تعیین شد. هنوز اما خبری از ببر نبود.

آقای کوئواس دو روز بعد وثیقه را پرداخت کرد. وکیل او، مایکل الیوت، روز چهارشنبه بیرون دادگاه کنار موکلش ایستاد و به رسانه‌ها گفت که این ببر مال آقای کوئواس نیست. مالکیت ببر طبق قوانین شهرداریِ هوستون غیرقانونی است گرچه در قوانین ایالت تگزاس قانونی است.

الیوت گفت با موکلش دنبال «ایندیا» هستند اما حاضر نبود بگوید در آن فرار اسرارآمیز روز یکشنبه، آقای کوئواس این ببر را کجا برده است.

جستجوی ببر شدت گرفت و رسانه‌ای شد. از سال گذشته که شبکه «نتفلیکس» سریال مستند محبوبی به نام «پادشاه ببرها» پخش کرد که در آن به باغ‌وحش‌های کوچک در سراسر آمریکا و بدرفتاری با ببرها پرداخته می‌شود توجه‌ها به این موضوع افزایش یافته است. یکی از ستاره‌های آن سریال، خانم کارول باسکین بود که بنیانگذار و مدیر مرکزی به نام «نجات گربه‌های بزرگ» است. خانم باسکین وارد این ماجرا شد و گفت به هر کس که «ایندیا» را پیدا کند پنج هزار دلار پاداش می‌‌دهد. او در فیلمی در اینستاگرام تایید کرد که این پاداش در صورتی داده می‌شود که این ببر به یکی از مراکز امدادی که تحت تایید «فدراسیون جهانی پناهگاه‌های حیوانات‌» است تحویل داده شود و با پلیس در زمینه تعقیب کسانی که این حیوان را خرید و فروش کرده‌اند همکاری شود.

در طول هفته گذشته صدها نفر با پلیس تماس گرفتند و از این‌که نشانی از ببر دیده‌اند خبر دادند. «ایندیا» اما هنوز پیدا نشده بود.

آقای کوئواس روز جمعه به زندان برگشت چرا که یکی از قضات کانتیِ «فورت بند» (که هوستون در آن واقع شده) وثیقه او را در اتهام قتل لغو کرد و به ۳۰۰ هزار دلار افزایش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شنبه شب بود که پلیس هوستون اعلام کرد این ببر «پیدا شده و به نظر آسیبی به او نرسیده است.» آقای بورزا دوباره نشست  خبری برگزار کرد و گفت مالک این حیوان آقای کوئواس و همسرش، جیا، هستند. خانم کوئواس این بار به مقامات گفت که ۹ ماه است این ببر نزد او و همسرش بوده است؛ یعنی از زمان نوزادی‌اش. آقای بورزا گفت خانم کوئواس هنوز با اتهام قانونی متوجه نشده گرچه مالکیت ببر درون محدوده شهر هوستون قانونی نیست.

رئيس پلیس تاکید کرد: «شما به هیچ وجه نباید چنین حیوانی در خانه‌ خود داشته باشید. وزن این حیوان به نزدیک ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد. هنوز پنجه دارد و اگر بخواهد می‌تواند آسیب جدی به بار بیاورد.»

مقامات می‌گویند هنوز داستان کامل «ایندیا» را نمی‌دانند: مثلا این‌که در این مدت کجا بوده و آیا به غیر از خانواده کوئواس در اختیار افراد دیگری نیز بوده است یا نه. این موضوع تحقیقات کنونی پلیس است.

وکیل خانواده، آقای الیوت، در شب شنبه گفت که «ایندیا» شبی در یک زمین تنیس رها شده و صاحب ببر به خانم کوئواس تلفن کرده و محل او را اطلاع داده. او همچنان در مخالفت با روایت پلیس گفت این خانواده مالک ببر نیست و تنها از او نگهداری می‌کند.

«ایندیا» حالا می‌رود تا خانه‌ای جدید پیدا کرد. او روز یکشنبه به خانه جدید خود در مزرعه‌ای در حدود ۳۰۰ کیلومتری شمال شهر مرکیسون در ایالت تگزاس برده می‌شود. این پناهگاه بخشی از انجمن حمایت از حیوانات آمریکا است و بیش از ۸۰۰ حیوان در آن حضور دارند از جمله «لوکی» دیگر ببر مشهوری که دو سال پیش در قفسی پیدا شد که در میان خانه‌ای بی‌سکنه در هوستون رها شده بود.

این ببر حالا پس از سفری سه ساعته و معاینات پزشکی خانه جنگلی جدیدی خواهد داشت با استخر و درخت و غذای مناسب. او را ۳۰ روز قرنطینه می‌کنند تا بقیه ببرها یا سایر حیوانات را مریض نکند. بعد از آن باید دید که او با ببرها در خانه جدید خود رفاقتی به هم خواهد زد یا نه.

بیشتر از جهان