ابراهیم رئیسی با حمله به روحانی و لاریجانی ثبت‌نام کرد، جهانگیری گفت بی‌اختیار بوده‌ام

رئیس قوه قضائیه درباره احتمال شکست در انتخابات و آینده دستگاه قضا گفت که در عمل به تکلیف شکست وجود ندارد

ATTA KENARE / AFP

ابراهیم رئیسی، کسی که از او به عنوان یک گزینه احتمالی برای رهبری آینده پس از مرگ علی خامنه‌ای یاد می‌شود برای دومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او بار نخست در سال ۱۳۹۶ با همکاری محمدباقر قالیباف پا به عرصه گذاشت و مغلوب حسن روحانی شد. ساعتی پس از ثبت‌نام ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی نیز ثبت‌نام کرد. 

رئیسی قبل از آنکه راهی وزارت کشور شود، یک بیانیه صادر کرد و در آن توضیح داد که چرا ثبت‌نام خواهد کرد. او. در این بیانیه شرایط کنونی حاکمیت جمهوری اسلامی را ترکیبی از فساد و ناکارآمدی توصیف کرد: «ضعف مدیریت اجرایی، تقلیل توجه به آرمان‌های مبنایی یا انحراف از آن، بخشی‌نگری، گم کردن اولویت‌ها، تن دادن به ساختار فرسوده، جهت‌گیری‌های چندگانه و متعارض، بوروکراسی ناکارآمد و مزاحم، سیاست‌زدگی، چشم‌دوختن به بیرون و تحقیر توان داخلی سبب شد که انرژی متراکم و بی‌بدیل قوه اجرایی، نه تنها به صورت کامل و مؤثر استفاده نشود، بلکه خود، منشأ پیدایش مسائل پیچیده در کشور باشد.»

او فساد در جمهوری اسلامی را یک گره‌گاه مهم دانست و گفت به این دلیل دل از قوه قضائیه کنده و سودای پاستور در سر می‌پروراند که «فساد» را «در نطفه» مهار کند: «اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده‌تر می‌شود.»

رئیسی با حضور در عرصه انتخابات برای بار دوم سرنوشت خود به عنوان گزینه رهبری آینده را هم قمار کرده است. اگر او در این انتخابات هم شکست بخورد دیگر نمی‌تواند چندان اعتبار سیاسی قدرتمندی برای جانشینی داشته باشد و حتی اگر به قدرت هم برسد، رهبری از پیش بازنده خواهد بود.

رئیس کنونی قوه قضائیه اکنون با این سوال مواجه است که اگر رای نیاورد چه خواهد کرد؟ آیا باز به قوه قضائیه بازمی‌گردد و یا اینکه از این سمت استعفا می‌دهد؟ او در پاسخ به همین سوال گفت که در راه اجرای تکلیف شکست معنا ندارد. سخنی کلیشه‌ای شاید برآمده از اعتماد به نفس و اطمینان خاطر او نسبت به سرنوشت سیاسی‌اش که در روز ۲۸ خرداد ماه تعیین خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطمینان خاطر را امروز در زمان ثبت‌نام در وزارت کشورهم از خود نشان داد.

ثبت‌نام او که ساعتی پس از کاندیداتوری علی لاریجانی صورت گرفت با حمله به حسن روحانی و علی لاریجانی همراه بود. رئیسی لاریجانی را بدون نام بردن مستقیم، «شریک وضع موجود» و روحانی را «عامل وضع موجود» خواند و گفت: «بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده وضعیت فعلی باشند.»

شاید احتمال ثبت‌نام اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی در ساعات آینده برای رئیسی مسجل بوده و منظور او از بانیان وضع موجود همین جهانگیری باشد.

جهانگیری: اختیاری نداشته‌ام

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت نیز امروز راهی وزارت کشور شد و در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او در یک بیانیه که آن را در وزارت کشور خواند گفت که به عنوان معاون اول دولت، اختیاری برای دموکراتیک کردن ساختار سیاسی نداشته و آمده تا «دولت مردم» را تشکیل دهد: «به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعهٔ فراگیر و پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد و برای بسط عدالت، آزادی، مردم‌سالاری و رفاه ایرانیان و بالیدن ایران در قرن پانزدهم شمسی هر چه در توان دارم را عرضه می‌کنم و «دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد.»

جهانگیری در کنار لاریجانی احتمالا دوگانه‌ای خواهند بود که در مقابل رئیسی و کاندیداهای پوششی‌اش رقابت خواهند کرد. زاکانی، سعید محمد و دیگر کاندیداهای اصولگرا در صورت تایید صلاحیت احتمالا در جبهه ابراهیم رئیسی شمشیر خواند زد تا او را به ریاست‌جمهوری برسانند. 

جهانگیری در بیانیه‌اش گفت که برای صیانت از صندوق رای کاندیدا شده و جریان‌هایی در کشور هستند که به دنبال مشارکت پایین در انتخاباتند تا نان خودشان از صندوق رای بیرون بیاید. طعنه‌ای آشکار به ابراهیم رئیسی و دیگر کاندیداهای جریان اصولگرا. «سوابق آن‌ها که عوام‌فریبانه مردم‌مردم می‌کنند نشان می‌دهد که منافع‌شان در غیاب مردم تامین می‌شود و ضد مردم‌سالاری بوده‌اند. ما ایرانیانی که می‌خواهیم شرایط زندگی هم‌وطنانمان در ایران را عملا بهبود ببخشیم، راهی جز تلاش برای تقویت مشارکت و رقابت عادلانه در این انتخابات نداریم. برندهٔ مشارکت بالا جامعهٔ ایران است و برندهٔ‌ مشارکت پایین اقلیت و حامیان اندک‌سالاری.»

وزرا و مقام‌های دولت احمدی‌نژاد هم ثبت‌نام کردند

مسعود زریبافان و شمس‌الدین حسینی از مقام‌های دولت نهم و دهم نیز در آخرین روز ثبت‌نام کاندیداها در وزارت کشور حاضر شدند و اعلام کاندیداتوری کردند. زریبافان در دولت محمود احمدی‌نژاد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود. او در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان انتخاباتی احمدی‌نژاد و نظر او درباره تحریم انتخابات در صورت رد‌صلاحیت گفت که از احمدی‌نژاد اعلام برائت می‌کند. او گفت تصمیم درباره اعلام صلاحیت افراد با شورای نگهبان است و او به نظر این شورا احترام می‌گذارد. 

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد نیز که طراح هدفمندی یارانه‌ها بود نیز امروز ثبت‌نام کرد. او اگر تایید صلاحیت شود احتمالا باید به کارنامه اقتصادی دولت احمدی‌نژاد هم پاسخ دهد. 

عارف: انصراف دادم

محمدرضا عارف، معاون اول دولت روحانی و چهره ثابت انتخابات‌های ریاست‌جمهوری ساعتی پیش با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی از ثبت‌نام در انتخابات انصراف داد. بیانیه انصراف عارف در زمانی منتشر شد که اسحاق جهانگیری در حال ثبت‌نام در وزارت کشور بود. عارف در بیانیه خود دلیل انصرافش را جلوگیری از «پیچیدگی انتخابات» و «واگرایی رقابتهای درونی جریان اصلاح‌طلبی» اعلام کرد.

محمد شریعتمداری هم آمد

وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز امروز در انتخابات ثبت‌نام کرد تا سیل کاندیداهای ریاست‌جمهوری در ایران بی‌پایان به‌نظر برسد. شریعتمداری در سال‌های پیش نیز چندین بار عزم ریاست‌جمهوری کرده بود ولی در جدی‌ترین دوره یعنی سال ۹۲ ترجیح داد خود را پشت سر روحانی قرار دهد. 

بیشتر از