آخرین روز ثبت نام انتخابات ۱۴۰۰؛ صف طولانی چهره‌های نظام در سودای ریاست‌جمهوری

در آخرین روز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، علی لاریجانی و محسن هاشمی به تردیدها پایان دادند و نامزد انتخابات شدند

فرصت پنج روزه ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، امروز به پایان می رسد. طبق آمار اعلام شده تا کنون بیش از ۲۰۰ تن نامزد شرکت در این انتخابات شده‌اند. فهرست نهایی نامزدها را شورای نگهبان پس از تایید صلاحیت آنها اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که میزان مشارکت در این دوره از انتخابات به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید. گروه‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی با نمایشی و فرمایشی بودن انتخابات خواستار تحریم آن شده‌اند و در سطح جامعه نیز نشانی از شور و شوق مردم برای انتخابات دیده نمی‌شود.

محسن رضایی و سعید جلیلی هم نامزد شدند

در روزی که کمتر قابل پیش‌بینی بود، محسن رضایی و سعید جلیلی هم به صف طولانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیوستند و همچون نامزدهای دیگر، در سخنان خود به تندی از فرآیند مدیریت کشور نه تنها در چهار سال گذشته، بلکه در چهار دهه گذشته انتقاد کردند.

وزرا و مقام‌های دولت احمدی‌نژاد هم ثبت‌نام کردند

مسعود زریبافان و شمس‌الدین حسینی از مقام‌های دولت نهم و دهم نیز در آخرین روز ثبت‌نام کاندیداها در وزارت کشور حاضر شدند و اعلام کاندیداتوری کردند. زریبافان در دولت محمود احمدی‌نژاد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود. او در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان انتخاباتی احمدی‌نژاد و نظر او درباره تحریم انتخابات در صورت رد‌صلاحیت گفت که از احمدی‌نژاد اعلام برائت می‌کند. او گفت تصمیم درباره اعلام صلاحیت افراد با شورای نگهبان است و او به نظر این شورا احترام می‌گذارد. 

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد نیز که طراح هدفمندی یارانه‌ها بود نیز امروز ثبت‌نام کرد. او اگر تایید صلاحیت شود احتمالا باید به کارنامه اقتصادی دولت احمدی‌نژاد هم پاسخ دهد. 

عارف: انصراف دادم

محمدرضا عارف، معاون اول دولت روحانی و چهره ثابت انتخابات‌های ریاست‌جمهوری ساعتی پیش با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی از ثبت‌نام در انتخابات انصراف داد. بیانیه انصراف عارف در زمانی منتشر شد که اسحاق جهانگیری در حال ثبت‌نام در وزارت کشور بود. عارف در بیانیه خود دلیل انصرافش را جلوگیری از «پیچیدگی انتخابات» و «واگرایی رقابتهای درونی جریان اصلاح‌طلبی» اعلام کرد.

محمد شریعتمداری هم آمد

وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز امروز در انتخابات ثبت‌نام کرد تا سیل کاندیداهای ریاست‌جمهوری در ایران بی‌پایان به‌نظر برسد. شریعتمداری در سال‌های پیش نیز چندین بار عزم ریاست‌جمهوری کرده بود ولی در جدی‌ترین دوره یعنی سال ۹۲ ترجیح داد خود را پشت سر روحانی قرار دهد. 

لاریجانی و هاشمی هم آمدند

علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، امروز از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی در جمهوری اسلامی بودند که با حضور در وزارت کشور رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند.

علی لاریجانی پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت که وضعیت کنونی، نتیجه اقدامات عده‌ای است که «با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «به دلیل پیچیدگی و چندلایه بودن وضعیت کنونی، ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام پوپولیستی مسئله قابل حل است یا کلیدی جادویی برای حل آن وجود دارد.»

لاریجانی قبل از حضور در وزارت کشور یک توییت هم منتشر کرد و از هشتگ «#نه کلید نه چکش» استفاده کرد تا برنامه انتخاباتی خود را نقد دولت روحانی و البته تقابل با ابراهیم رئیسی قرار دهد. 

با ثبت نام این دو،تنها یک ماه مانده به روز برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد، اکنون به تدریج تصویری روشن‌تر از صحنه رقابت‌ نامزدهای ریاست جمهوری و نیروهای هوادار آنان به دست می‌آید.

حواریون رئیسی وارد شدند

ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضائیه و نامزد بازنده انتخابات ۱۳۹۶ نیز از عزم خود برای کاندیداتوری خبر داد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که به صورت مستقل وارد انتخابات خواهد شد. این در حالی است که ابراهیم رئیسی احتمالا نامزد مورد اجماع همه جریان‌های اصولگرایی خواهد بود. 

با اعلام بیانیه انتخاباتی ابراهیم رئيسی، گروهی از حواریون او نیز دست‌به کار شدند. نخستین نفر سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا است که حمله به جدی‌ترین رقیب او در انتخابات را با انتشار یک توییت کلید زد: «به کسانی که هویت خودشان را مدیون پادگان و دادگاه هستند به صراحت می‌گویم به حول و قوه الهی ، امروز آغازی بر پایان اشرافیت خانوادگی است.»

اشرافیت خانوادگی طعنه‌ای است به علی لاریجانی و نقش برادرانش در سیاست ایران. 

علیرضا زاکانی، رئیس کنونی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم به عنوان حامی ابراهیم رئیسی ساعتی پیش ثبت‌نام کرد و گفت آمده تا با اشرافیت خانوادگی و پیوند نامبارک قدرت و ثروت مقابله کند. 

عزت‌الله ضرغامی نیز پس از زاکانی ثبت‌نام کرد و سخنانی مشابه دیگر کاندیداهای اصولگرا داشت. تفاوت ثبت‌نام ضرغامی با دیگر کاندیداها این بود که چند نفر را به عنوان مشاور و دستیار معرفی کرد.

ابراهیم رئیسی نیز پس از آنکه این افراد ثبت‌نام کردند وارد وزارت کشور شد و ثبت‌نام کرد. 

چه کسانی ثبت‌نام کرده‌اند؟

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور در روز سوم بالاترین تعداد ثبت‌نام‌ها آنجا شد و آمار به ۸۱ نفر مراجعه‌کننده در تالار وزارت کشور برای شرکت در این رقابت رسید که در این میان علی مطهری و محمود صادقی مطرح‌ترین چهره‌های ثبت‌نام‌کننده در این روز بودند و شادمان احمدی‌نژاد با کت قرمز و برنامه‌های جالبش شهروند خاص ثبت نام شده در این روز بود.

برخی از چهره‌های شناخته‌شده‌ای که طی سه روز گذشته ثبت‌نام کرده‌اند، عبارتند از: سردار حسین دهقان وزیر پیشین دفاع، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیا، محمدحسن نامی وزیر پیشین ارتباطات، وهاب عزیزی، محمد زارع فومنی فعالان حزبی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم، محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان، حسن سبحانی نماینده اسبق مجلس، محمد شریف ملک‌زاده رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، محمدحسن قدیری ابیانه دیپلمات پیشین، قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان، محمود صادقی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمان‌پرست و محمدرضا صباغیان.