شش تظاهرکننده فلسطینی در کرانه غربی با آتش نیروهای اسرائیل کشته شدند

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین، وارد تل‌آویو شد

در شهرهایی که یهودیان و اقلیت عرب ساکن اسرائیل در کنار هم زندگی می‌کنند، خشونت بالا گرفته است- REUTERS/Raneen Sawafta

در جریان درگیری‌های روز جمعه میان تظاهرکنندگان فلسطینی و نیروهای نظامی اسرائیل، شش فلسطینی در کرانه غربی رود اردن کشده شدند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزلم پست، هزاران فلسطینی در تظاهراتی به نشانه همبستگی به گروه حماس در نوار غزه شرکت کردند.

بنا بر این گزارش، یک فلسطینی دیگر هم پس از تلاش برای چاقو زدن به یک سرباز اسرائیلی در نزدیکی شهر رام‌الله در کرانه غربی، به ضرب گلوله کشته شد.

در شهرهایی که یهودیان و اقلیت عرب ساکن اسرائیل در کنار هم زندگی می‌کنند، خشونت بالا گرفته است.

روز جمعه، هادی عمرو، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین، وارد تل‌آویو شد. به گزارش العربیه، او قرار است بر حق اسرائیل در دفاع از خود و بر ضرورت تلاش برای رسیدن به صلح پایدار تاکید کند. 

روز جمعه، ساعاتی پیش از تظاهرات در کرانه غربی، چندین تظاهرکننده لبنانی در مرز با اسرائیل و روبه‌روی شهر متولا گرد آمدند. بنا به گزارش‌ها، لبنانی‌ها که حدود بیست نفر بودند، پرچم‌های فلسطین، لبنان و حزب‌الله به دست داشتند. گزارش شده است که چند نفر از آن‌ها از مرز گذشتند و وارد خاک اسرائیل شدند، اما با شلیک یک تانک اسرائیلی، به پشت مرز برگشتند. پای یکی از این افراد گلوله خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه همچنین در اردن هم تظاهرکنندگان طرفدار فلسطینی‌ها توانستند از سد پلیس محلی بگذرند و به مرز این کشور با اسرائیل نزدیک شوند.

بنا بر این گزارش، در نزدیکی شهر اریحا، حدود دوهزار نفر اردنی تظاهرات می‌کردند که حدود پانصد نفر از آن‌ها به سمت مرز اسرائیل حرکت کردند، اما پلیس ضد شورش اردن در نهایت آن‌ها را از محل دور کرد.

از سویی، روز جمعه  امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفتگو کرد.

به گزارش رویترز، آقای مکردون در بیانیه‌ای حملات راکتیحماس به اسرائیل را محکوم کرد و گفت که این کشور حق دفاع از خود را دارد. او همچنین از وضع ساکنان غیرنظامی غزه ابراز نگرانی کرد.

نیروهای اسرائیل روز جمعه غزه را زیر آتش توپخانه گرفتند. به گفته مسئولان بهداشتی غزه، در جریان این گلوله‌باران سیزده نفر از جمله سه کودک کشته شدند.