توقف تولید «ارابه مرگ»: از وعده تا عمل

پراید: عامل ۳۴ ٪ از تلفات جانی و حوادث رانندگی در ۱۱سال گذشته

عکس از ایسنا

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که سال گذشته اتومبیل‌ پراید را «ارابه مرگ» معرفی کرده بود، پس از یک سال اعلام کرد که از سال آینده یعنی سال ۱۳۹۹شماره‌گذاری خودرو سواری پراید متوقف می‌شود. این در حالی است که طی چند سال گذشته چندین بار از توقف تولید خودرو پراید سخن به میان آمده بود. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در این باره گفته است: «در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودرو پراید بوده‌اند».

هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه پراید ایمنی کافی ندارد، اظهار کرد: «ما گزارش‌هایی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات به وزیر صنعت معدن و تجارت ارسال کردیم و حضوری هم جلسه‌ای داشتیم. با مدیرعامل شرکت سایپا هم جلسه داشتیم و این موارد را منتقل کرده‌ایم و قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت‌ در سال ۹۸برای فروش داشته،‌ از سال ۹۹اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شماره گذاری نمی‌کنیم تا خودرویی ایمن‌تر جایگزین شود».

وی با بیان اینکه «امیدواریم که ایمنی خودروهای ما افزایش پیدا کرده و خودروهای ایمن‌تر جایگزین چرخه تولید شود»، افزود: «به کسانی هم از سواری پراید استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم که بیشتر موارد و نکات ایمنی را به‌خصوص هنگام رانندگی در جاده‌ها رعایت کنند».

کمال هادیانفر همچنین با اشاره به این‌ که تا قبل از سال ۹۶ قطعات خودرو و خودروهای ایمن وارد می‌شد و همین موضوع باعث کاهش تلفات حوادث ترافیکی شده بود، افزود: «الان در شرایطی هستیم که بنزین از آب ارزان‌تر است، قانون خیلی بازدارندگی ندارد، واردات خودروهای خارجی متوقف شده و خودروهای داخلی خیلی ایمن نیست و قطعات یدکی نیز کیفیت و ایمنی لازم را ندارد».

اما تولید ارابه مرگ متوقف نشد

این در حالی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در تیرماه سال گذشته  نیز با انتقاد شدید از وضعیت ایمنی برخی خودروهای داخلی گفته بود: «برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند».

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، همچنین توضیح داده بود: «آردی و پراید نباید در جاده‌ها تردد کنند و باید خودروسازان ما به سمت تولید خودروهای امن بروند».

پراید که شرکت سایپا تولید آن را از سال ۱۳۷۲در ایران آغاز کرده است، بعد از پیکان، قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو بازار ایران است که هنوز تولید می‌شود.

آردی نیز یک خودرو دیگر است که در ۱۳۷۸تولید آن برای جایگزینی پیکان در شرکت ایران‌خودرو شروع شد و بعدها با ایجاد تغییراتی «روآ» نام گرفت.

این خودروها از ابتدای تولید، همواره مورد انتقاد کارشناسان صنعت تولید خودرو بوده‌اند. 

پراید دارای رکورد بیشترین تصادفات رانندگی 

کمی پس از اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در تیرماه سال گذشته، رئیس پلیس راهور تهران از خودروسازان خواسته بود که در مورد ایمنی خودروها واقعیت را به مردم بگویند و نگویند «که سایپا مطمئن است».

محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به این‌ که پراید «بیشترین تصادفات تهران را به خود اختصاص داده است» تأکید کرد که خودروسازان «باید صادقانه به مردم اعلام کنند که با این مبلغی که خودرو تهیه می‌شود سطح ایمنی پایینی دارد».

رئیس پلیس راهور تهران همچنین با اشاره به مدل‌های متفاوت پراید و خودروهایی نظیر تیبا در ایران گفت: «همه این‌ها پراید است و باید رانندگان حواس‌شان باشد».

رئیس پلیس راهور تهران همچنین درباره نقش نیروی انتظامی در جلوگیری از تولید این قبیل خودروها گفته بود: «تا آنجا که توان پلیس راهور است، پیگیری می‌کند تا صنعت هم نخوابد».

به‌ گفته محمدرضا مهماندار، علاوه‌ بر پلیس، «وزارت صنعت، سازمان استاندارد و خودروسازان» نیز در این موضوع مسئول هستند.

بنا به برخی آمار، سالانه بین ۴تا ۷درصد تولید ناخالص ملی ایران هزینه تصادفات می‌شود.

خبر سوخته توقف تولید پراید

صورت دیگر واقعیت این است که شرکت های خودروسازی در طی ۱۱ سالی که میزان خطرآفرینی تولید و مصرف پراید را متوجه شده‌اند، به دلیل نداشتن جایگزین مناسب برای آن، تولیدش را متوقف نکرده‌اند. محمدرضا فیاض، معاون وزیر صنعت ایران در سال ۱۳۹۵ گفته بود که تولید دو خودرو پژو ۴۰۵و پراید تا زمانی که جایگزین مناسبی برای آنها پیدا نشود، ادامه خواهد یافت.ولی در همان سال، رئیس سازمان ملی استاندارد خواستار توقف تولید پراید شده بود.

محمدرضا فیاض گفته بود: «این دو خودرو استانداردهای لازم را دارند و مردم نیز مایل به استفاده از آن هستند، بنابراین درست نیست تا زمانی که جایگزینی برای آن پیدا نکرده‌ایم، مردم را از مصرف آن محروم نماییم». این در حالی است که تنها ۳ سال بعد، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی توضیح می‌دهد که طی ۱۱ سال گذشته ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی، در خودرو پراید بوده‌اند».

این در حالی است که معاون وزیر صنعت ایران در صحبت‌های خود در سال ۱۳۹۵ به «کشش بازار» اشاره کرده است.

پراید و پژو ۴۰۵از جمله خودروهای نسبتا ارزان قیمت در ایران هستند که در مقایسه با سایر خودروها در این کشور عده بیشتری توان خرید آنها را دارند، هر چند هیچگاه مورد تایید کارشناسان فنی نبوده‌اند، و تعداد زیادی از مالکان این خودروها از استاندارد پایین و خدمات بعد از فروش آنها گله داشته‌اند. این دو خودرو بیش از دو دهه است که تولید می‌شوند و بیشترین طول عمر را در خط تولید خودروهای ایرانی دارند.

به گفته سازمان ملی استاندارد ایران، اتومبیل‌هایی که ۱۰سال از تولید آنها می‌گذرد، «طبق قانون» باید از خط تولید خارج شوند. با توجه به حدود دو دهه تولید، این قانون شامل این دو خودرو می‌شود، اما هیچ گام عملی‌ای در این مسیر برنداشته نشده است. 

در سال ۱۳۹۵ نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، گفته بود: «در راستای برنامه‌ای که براساس قانون توقف تولید خودروهایی با بیش از ۱۰ سال تولید را در خود دیده است، خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵نیز از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهد شد».

در همان هنگام، ضرب‌العجلی برای اجرای آن نظر مشخص نشد و اجرای آن طرح، «مستلزم یک برنامه عمیق و دقیق» عنوان شد.

هشت سال پیش وزارت صنایع آئین‌نامه‌ای به خودروسازان داخلی ابلاغ کرد که به طور ضمنی به «توقف تولید» این دو خودرو هم اشاره داشت. آیین‌نامه «ارتقای کیفیت خودروهای سبک»، در خرداد ۱۳۸۹به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن رسیده بود.

در بخشی از آن آیین‌نامه تصریح شده است:«از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش ۱۰سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود».

خودروهای پژو ۴۰۵  و پراید از ۸ سال پیش مشمول این آیین‌نامه می‌شوند.

بیشتر از