معادله چهارمجهولی در صدر جدول لیگ برتر انگلستان

نگاهی به بازی‌های پیش روی تیم‌های مدعی برای کسب جواز لیگ قهرمانان اروپا

مدافعان دو تیم چلسی و لیورپول بعد از پایان بازی در روز ۴ مارس ۲۰۲۱- Laurence Griffiths / AFP

شاید در این فصل از مسابقات لیگ برترانگلستان، رقابت برای عنوان قهرمانی چندان نفس‌گیر و تنگاتنگ نباشد، اما به هر روی، بین چهار تیم صدر جدول، رقابت بر سر قهرمانی و کسب جواز ورود به بازی‌های سال آینده لیگ قهرمانان، هنوز پابرجا است.

چلسی و لسترسیتی در حال حاضر در رده سوم و چهارم جدول قرار دارند، اما با توجه به این که باید خود را برای فینال رقابت‌های جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا آماده کنند، نمی‌توانند آنگونه که باید روی رقابت‌های دشوار پیش رو در لیگ برتر، تمرکز کنند. 

سایر مدعیان یعنی لیورپول و وستهام، چنین مشکلی ندارند و می‌توانند فقط روی وظیفه پیش روی خود در لیگ برتر متمرکز باشند. اگر در مراحل آخر نیز کمی عقب بیفتند، هنوز برای جبران، راه خواهند داشت.

تنها تعداد انگشت‌شماری از بازی‌ها باقی مانده است؛ از این رو، ایندیپندنت بازی‌های پیش رو، میانگین امتیازات بازی در خانه و خارج از خانه و نیز میانگین برآورد تفاضل گل (xGD) برای این تیم‌ها را محاسبه کرده است.

کدام تیم آسانترین و دشوارترین بازی‌ها را پیش رو دارد؟

رده سوم: لستر سیتی

سطح دشواری بازی‌های پیش رو: * * * *
حریفان باقیمانده: میانگین امتیاز در هر بازی: ۱.۵۶؛ میانگین برآورد تفاضل گل:  ۱۵.۹ +
۱۸ مه:  چلسی (آ)
۲۳ مه: تاتنهام (اچ)

در اواخر فصل، شکست حیرت‌آور با نتیجه ۴-۲ برابر نیوکاسل هراس از امکان سقوط را به جان لستری‌ها انداخت اما از آن زمان، این تیم در فوتبال لیگ قهرمانان گام‌های بلندی برداشته است.

گلی که چالار سویونجو با ضربه سر به دروازه منچستر یونایتد وارد کرد و پیروزی را در آن بازی برای لستر به ارمغان آورد، روحیه این تیم را به کل عوض کرد و به آن‌ها انگیزه داد تا برای پیروزی در بازی‌های باقیمانده بجنگند. البته وقتی بازی فینال روز شنبه این تیم در جام حذفی تمام شود، هنوز [در لیگ برتر] راه زیادی در پیش خواهند داشت.

لستر، ابتدا در ورزشگاه ویمبلی به مصاف چلسی می‌رود و بعد در ورزشگاه استمفوردبریج [خانه چلسی] با این تیم دیدار می‌کند. سپس تاتنهام، به ورزشگاه کینگ پاور [خانه لستر] به دیدار این تیم می‌آید. هشت امتیازی که لستر از تیم رده پنجم جلوتر است، به راحتی ممکن است از دست برود و لستر باید مراقب باشد.

رده چهارم:  چلسی

سطح دشواری بازی‌های پیش رو: * * * ۱.۲
حریفان باقیمانده: میانگین امتیاز هر بازی: ۱.۶۸؛ میانگین برآورد تفاضل گل: ۵.۸+
۱۸مه: لستر (اچ)
۲۳ مه: استون ویلا (آ)

هفته گذشته چلسی مجبور شد تقریبا همزمان با فینال‌های جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا، در سخت‌ترین مرحله لیگ برتر بازی کند. به نظر می‌رسید پیروزی خارج از خانه در مقابل منچسترسیتی، این تیم را در مسیری روشن برای پیوستن به جمع چهار تیم صدر لیگ برتر قرار داده باشد؛ اما شکست غافلگیرکننده مقابل آرسنال در ورزشگاه استمفوردبریج، اوضاع را تا حدودی متزلزل کرد. شاگردان توماس توخل ناگهان دوباره با فشار روانی احتمال سقوط دست‌ به گریبان شدند.

دیدار هفته بعد با لستر از غرب لندن، پس از فینال جام حذفی، برای چلسی بازی‌ است که پیروزی در آن تقریبا ضروری است. هر نتیجه‌ای کمتر از سه امتیاز در آن رقابت، بازی بعدی در ورزشگاه ویلا پارک [در خانه استون ویلا] را دشوارتر خواهد کرد.

 رده پنجم: لیورپول

سطح دشواری بازی‌های پیش رو: *
حریفان باقیمانده: میانگین امتیاز هر بازی: ۱.۰۴ ؛ میانگین برآورد تفاضل گل: ۱۲.۸-
۱۶ مه: وست برومویچ (آ)
۱۹ مه: برنلی (الف)
۲۳ مه: کریستال پالاس (اچ)

بازی لیورپول دیدن خواهد داشت. حتی اگر آن‌ها بارها فرصت‌ پیروزی بر حریفانشان را از دست داده باشند، پیروزی‌ در اولدترافورد نتیجه بسیار خوبی بود و باعث شد تا هرچند دیر، اما بالاخره به جمع چهار تیم برتر بپیوندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یا لستر با بازی‌ مقابل چلسی در ورزشگاه استمفوردبریج امتیاز از دست خواهد داد، یا چلسی. بازی‌های پیش رو برای شاگردان یورگن کلوپ چندان دشوار نیست. مانند وستهام، هر سه حریف دیگر چلسی در نیمه پایین جدول قرار دارند و عملا برای جبران، فرصتی ندارند. با این وجود، چلسی نباید تجربه بازی تساوی مقابل لیدز و نیوکاسل را تکرار کند. باید بی‌عیب و نقص بازی کند و اگر چند فرصت گل را از دست دهد، ممکن است اوضاعش متزلزل شود اما بازیکنان چلسی، قطعا فرصت پیروزی دارند.

 رده ششم: وستهام

سطح دشواری بازی‌های پیش رو: * *
حریفان باقیمانده: میانگین امتیاز هر بازی: ۰.۹۲؛ میانگین برآورد تفاضل گل:  ۹.۱-
۱۵ مه: برایتون (آ)
۱۹ مه: وست برومویچ (آ)
۲۳ مه: ساوت‌همپتون (اچ)

با شکست یکشنبه وستهام مقابل اورتون، بعید به نظر می‌رسد که این تیم بتواند خود را به جمع چهار تیم برتر برساند. دیوید مویز هنوز تسلیم نشده، اما در مصاحبه‌های خود پس از آن بازی اعتراف کرده است که آن شکست ۰-۱ می‌تواند برایشان «گران تمام شود».

خوشبختانه بر روی کاغذ و بر اساس میانگین امتیاز بازی حریفان پیش رو در دیدارهای خانگی و خارج از خانه، وستهام بازی‌های نسبتا آسانی پیش رو دارد. هر سه حریف باقیمانده وستهام در نیمه پایین جدول قرار دارند و شاگردان مویز در برابر تیم‌های انتهای جدول نسبتا قابل‌اعتمادی بازی می‌کنند. علاوه بر این، هیچ یک از این سه حریف، راهی برای جبران ندارد. برایتون و ساوت‌همپتون جایگاهشان مطمئن است؛ در حالی که وست برومویچ، همین آخر هفته پیش جواز بازی گرفت. با ۹ امتیاز از ۹ امتیاز، وستهام فرصت خوبی دارد.

 رده هفتم: تاتنهام

سطح دشواری بازی های پیش رو: * * *
حریفان باقیمانده: میانگین امتیاز هر بازی: ۱.۴۴؛  میانگین برآورد تفاضل گل: ۲.۸+
۱۶ مه: وُلورهمتون (اچ)
۱۹ مه: استون ویلا (اچ)
۲۳ مه: لستر (آ)

کمی به درازا کشید اما به نظر می‌رسد سرانجام می‌توان گفت که تاتنهام به پایان کار خود در این دوره از مسابقات رسیده است. با شکست روز شنبه در مقابل لیدز، تاتنهام برای دومین فصل متوالی از حضور در لیگ قهرمانان اروپا بازماند. در حالی که سه بازی باقی مانده است، حداکثر امتیازاتی که تیم رایان میسون می‌تواند کسب کند، ۶۴ امتیاز است؛ در حالی که لستر در رده چهارم تنها با کسب یک امتیاز می‌تواند به همان جایگاه برسد. میسون با پیروزی در دو بازی نخست خود در لیگ برتر، خوب عمل کرد و امیدها را برای مدت زمانی طولانی، زنده نگه داشت.

حضور در لیگ اروپا به هیچ وجه دور از ذهن نیست اما حضور در افتتاحیه لیگ کنفرانس در فصل بعد احتمال بیشتری دارد، به ویژه این که سه تیم قدرتمند وُلورهمتون، استون ویلا و لستر، حریفان باقیمانده این تیم هستند.

اگر چلسی از حضور در جمع چهار تیم برتر باز ماند اما قهرمان لیگ قهرمانان شود، چه می‌شود؟

در این سناریو، چلسی به عنوان پنجمین نماینده لیگ برتر در لیگ قهرمانان فصل آینده به جمع چهار تیم برتر لیگ برتر می‌پیوندد.

لیگ برتر می‌تواند حداکثر پنج تیم را به لیگ قهرمانان بفرستد. تیم رده چهارم در صورتی جایگاه خود را از دست می‌دهد که چلسی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود اما در جمع چهار تیم برتر نباشد و آرسنال هم قهرمان لیگ اروپا شود. حذف آرسنال در نیمه نهایی در مقابل ویارئال، به این معنی است که هر چهار تیمی  برتر، همگی جواز حضور در لیگ قهرمانان را خواهند داشت.

© The Independent

بیشتر از فوتبال