کره جنوبی: کره شمالی دو موشک به سمت دریا شلیک کرده است

احتمالا این موشک‌ها از جنس همان موشک‌های کوتاه‌برد قبلی هستند

KCNA VIA KNS / AFP

مقامات نظامی کره جنوبی اظهار داشتند که کره شمالی دو موشک به سمت دریا شلیک کرده است. به گزارش آژانس خبری یونهاپ،Yonhap، رییس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که موشک‌ها از ناحیه‌ای در ساحل شرقی کشور همسایه شلیک شده‌اند.

یکی از مقامات امریکایی که خواست هویتش مخفی بماند، گفت بر اساس اطلاعات اولیه به دست‌آمده، به نظر می‌رسد این موشک‌ها از جنس همان موشک‌های کوتاه‌برد قبلی هستند که چندی پیش نیز کره ‌شمالی به شلیک آنها اقدام کرده بود.

یکی از دیگر از مقامات ارشد امریکایی افزود: «ما از گزارش‌های شلیک موشک توسط کره‌ شمالی باخبر هستیم و اوضاع را تحت نظر خواهیم داشت. ما از نزدیک با متحدان کره جنوبی و ژاپنی خود در حال مشورت هستیم».

آخرین شلیک موشک توسط کره‌ شمالی درست بعد از اظهارات دونالد ترامپ اتفاق افتاد که گفته بود، «نامه‌ای خیلی زیبا» از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دریافت کرده است.

از بعد از مذاکرات ۳۰ ژوئن که رهبران دو کشور توافق کردند مذاکرات متوقف شده در مورد بمب‌های اتمی را از سر بگیرند، حکومت کمونیست و مخفی‌کار کره شمالی بارها به شلیک موشک دست برده است.

آقای ترامپ اما هنگام صحبت با خبرنگاران در روز جمعه سعی کرد شلیک این موشک‌های جدید توسط کره شمالی را کم‌اهمیت جلوه دهد. او گفت: «دوباره می‌گویم، این آزمایشات تست‌های اتمی نبوده‌اند و فقط به تست موشک‌های کوتاه‌برد دست‌ زده‌اند، نه حتی موشک‌های میان‌برد یا دوربرد».  

آقای ترامپ که ادعا کرد ممکن است دیدار دیگری با آقای کیم داشته باشد، گفت همتای کره‌ای او از آزمایش‌های موشکی و مانور نظامی مشترک امریکا و کره جنوبی در اوایل این ماه «خوشحال نیست».

مانور نظامی مورد اشاره رئیس ‌جمهوری آمریکا، مانوری بود که به جای مانورهای نظامی و عظیم سال‌های گذشته، بیشتر با برنامه‌های کامپیوتری شبیه‌سازی شده بود تا با عدم تحریک کره شمالی به روند مذاکرات اتمی تسهیل بخشد.

کره شمالی اما این اقدامات و مانورهای نظامی را به عنوان تمرینی برای سرنگونی رهبرش تلقی کرده است و به آنها معترض است. این دولت مطرود در جامعه بین‌المللی، اقدام اخیر خود را تست موشک‌های جدید و کوتاه‌برد عنوان کرده است. پیش‌تر، کره شمالی این گونه اقدامات خود را «اخطاری روشن» به کره جنوبی توصیف کرده بود و دلیل آن را نیز همکاری نظامی آن کشور با ایالات متحده در برگزاری مانورهای نظامی اعلام کرده بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world/

© The Independent

بیشتر از جهان