انفجار در مسجدی در حومه کابل ۱۲ کشته بر جای گذاشت

این دومین انفجار طی یک هفته اخیر است

این انفجار در مسجدی در منطقه قلعه مرادبیک ولسوالی شکردره و در زمان برگزاری نماز جمعه رخ داد - twitter: @TOLOnews

در اثر انفجاری در یک مسجد واقع در شمال کابل، تاکنون ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند و دست‌کم بیست نفر دیگر نیز زخمی شدند. به گفته مقام‌های امنیتی، بمب در داخل محراب مسجد جاسازی شده بود.

به گزارش طلوع نیوز و به نقل از پلیس کابل، این انفجار در مسجدی در منطقه قلعه مرادبیک ولسوالی شکردره و در زمان برگزاری نماز جمعه رخ داد. این بمب‌گذاری دومین اقدام تروریستی طی یک هفته اخیر است.

روز شنبه نیز، در اثر یک بمب‌گذاری در مقابل مدرسه‌ای دخترانه، بیش از ۶۳ نفر کشته شدند. گروه طالبان دست‌داشتن در این حمله را تکذیب کرد، اما بسیاری از کنشگران سیاسی و اجتماعی معتقدند که چنین انفجارهایی توسط طالبان صورت‌ گرفته است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای حمله به مدرسه سیدالشهدا را محکوم کرد و آن را هراس‌افکنانه خواند. او این حمله را به طالبان نسبت داد و گفت که طالبان با پیچیده کردن وضعیت فرصت فراهم شده برای صلح را از بین می‌برد. 

در همین رابطه، شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی آقای غنی، خواهان تعطیلی دفتر سیاسی طالبان در قطر شد. او در این مورد گفت: «با بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر و محدودیت برای سفر رهبران این گروه، طالبان به نقطه صفر بازخواهند گشت. این گروه تروریستی نباید مشروعیت سیاسی و مصونیت دیپلماتیک داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او طالبان را «عهدشکن» و گروهی غیرقابل‌اعتماد خواند و با اشاره به نقض عهد آنان برای پایان جنگ و تأمین صلح در افغانستان، از ژنرال ملک، فرمانده جهادی افغان، تا عبدالعلی مزاری، احمدشاه مسعود، استاد سیاف و سایر شخصیت‌‌های جهادی این کشور یاد کرد و گفت که «اعتماد به طالبان دشوار و سخت است و این گروه در گفت‌وگوهای صلح هم قابل اعتماد نیستند.»

بسیاری از مردم افغانستان مسئولیت انفجارهای اخیر را با طالبان می‌دانند.

طالبان پس از شکست در افغانستان، همه داشته‌های خود را از دست داد و پراکنده شدند. پس از مرگ رهبرشان ملا محمد عمر، هیچ آدرس مشخصی برای طالبان وجود نداشت و رهبرانشان در بعضی از کشورهای خارجی پنهانی زندگی می‌کردند.

اما با سپری شدن چند سال از شکست، دوباره در گوشه‌و‌کنار افغانستان جنگ را از سر گرفتند و به سربازگیری پرداختند و مدتی نگذشت که قدرت نظامی‌‌شان را با حمایت کشورهای خارجی دوباره به دست آوردند و جنگ‌های خونین و حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان را آغاز کردند؛ در نهایت هم صاحب دفتری سیاسی در دوحه قطر شدند.

بیشتر از جهان