اژدهای خفته حتی در آتش‌بس قربانی می‌گیرد

آتش‌بس سه روزه به مناسب عید برقرار است، اما سه انفجار مین از قبل جاسازی شده تلفاتی بر جا گذاشته است

اشرف غنی، رئيس‌جمهوری کشور، بار دیگر طالبان را به پذیرش توافق سیاسی دعوت کرد - WAKIL KOHSAR / AFP

با وجود برقراری آتش‌بس سه روزه به مناسب عید فطر و خاموشی تفنگ‌های طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان، مین‌های از پیش جاسازی شده در چند نقطه کشور منفجر شده و قربانی گرفته است.

از قندهار خبر می‌رسد که دست‌کم دو کودک در اثر انفجار ماشین حاملشان در شهرستان پنجوایی کشته و سه نفر دیگر مجروح شده‌اند.

پلیس قندهار گفته است که این اتفاق ناشی از انفجار بمب از پیش جاسازی‌شده بوده که ماشین در حال گذر غیرنظامیان از روی آن گذشته است.

در یک رویداد دیگر بازهم در قندهار، پنج غیرنظامی از جمله زنان و کودکان در انفجار مینی در شهرستان میوند کشته شدند. مقام‌های امنیتی این رخداد را تایید کرده اند.

در یک انفجار دیگر در کوچه هزاره‌های شهرک سر دوره قندوز، دو غیرنظامی جان باخته و ۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند این مین کنار جاده‌ای از قبل جاسازی شده بود و هنگام عبور مسافران منفجر شد.

اما با همه این انفجارها، نیروهای طالبان از فرمان رهبر خود مبنی بر خودداری از حمله به پاسگاه‌های امنیتی، شهرها و روستاها پیروی کرده‌اند. ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان از جنگجویان خود خواسته بود که در جریان عید فطر آتش‌بس کنند تا مردم در آرامش و راحتی مراسم مذهبی خود را به جا آورند.

این چهارمین عیدی است که گروه طالبان تن به آتش‌بس می‌دهند.

اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، نیز به این آتش‌بس سه روزه احترام گذاشته و از نیروهای نظامی خواسته است که از حمله به مواضع طالبان خودداری کنند.

دو طرف اما گفته‌اند که هر کسی که آتش‌بس را نقض کند و حمله‌ای انجام دهد، با ضدحمله رو‌به‌رو خواهد شد.

تاکنون به‌رغم دو انفجاری که در شمال و جنوب کشور گزارش شده، طرف‌‌ها آتش‌بس را نقض نکرده‌اند.

این آتش‌بس پس از جنگ‌های شدیدی که پس از اعلام جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی سراسر افغانستان را فرا گرفت، برقرار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها عضو طالبان به مواضع دولت افغانستان در هفت استان کشور حمله کردند اما عمدتا عقب رانده شدند و دستاورد زیادی نداشتند، ولی شورشیان توانستند دو شهرستان را در ولایت‌های بغلان و وردک تصرف کنند.

نیروهای آمریکایی تا ۱۱ ماه سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد و گزارش شده که حدود ۱۰ درصد نیروهای باقیمانده از همین حالا افغانستان را ترک کرده‌اند. آمریکا حدود ۲۵۰۰ سرباز و ناتو ۷۰۰۰ سرباز در افغانستان دارند.

امیرجان سلیمانخیل، ساکن استان آشوب‌زده ننگرهار در شرق کشور، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما آتش‌بس دایم می‌خواهیم. آتش‌بس دایم ما را بیشتر شاد خواهد کرد چراکه جان‌‌های بسیاری حفظ خواهد شد.»

آقای غنی نیز از فرصت عید استفاده کرد تا پیام روشنی به طالبان بدهد.

او گفت که به دنبال تسلیم طالبان نیست بلکه می‌خواهد به راه‌حلی سیاسی برسد که مورد قبول طالبان باشد. آقای غنی گفت که جنگ راه‌حل نیست.

از سوی دیگر، فعالان صلح از جمله سازمان دیده‌بان شفافیت افغانستان با صدور بیانیه‌ای آتش‌بس سه روزه را کافی ندانسته و خواهان آتش‌بس دایم در کشور شده‌‌اند.

در این بیانیه آماده است: «دیده‌بان صلح افغانستان از تمام طرف‌ها می‌خواهد که به خشونت پایان داده و به صلح پایدار برسند، ارزش‌های دموکراتیک را حفظ کرده و آینده درخشانی را برای مردم و سرزمین زیبای ما رقم بزنند. مردم افغانستان برای سال‌ها قربانی خشونت بوده‌اند و حالا زمان آن رسیده است که شبه‌نظامیان مسلح سلاح خود را به زمین بگذارند و به روند صلح بپیوندند. نخستین گام مهم در این راه این است که آتش‌بس دایم برقرار شود.»

خشونت‌ها در هفته‌های گذشته در افغانستانن اوج گرفته و در یک حمله خونین به مدرسه‌ای دخترانه در غرب کابل ۸۵ نفر کشته شدند. گروه طالبان پیش از آغاز آتش‌بس حملاتی را در وردک و بغلان انجام دادند و دو شهرستان را تصرف کردند.

این ترس وجود دارد که گروه طالبان از این آتش‌بس برای تجدید قوا و آغاز حملات شدیدتر استفاده کنند.

هم‌زمان، گروه طالبان می‌گوید که این آتش‌بس برای سه روز است و قابل تمدید نیست.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان، نیز به طلوع‌نیوز گفته است: «چون این آتش‌بس بر پایه یک توافق نیست، من فکر نمی‌کنم که تمدید شود.»

بیشتر از جهان