هشدار ۱۵ سناتور جمهوری‌خواه در مورد تجارت با ایران در صورت لغو تحریم‌ها

این سناتورها برجام را یک «توافق عمیقا معیوب» توصیف کرده‌اند

تد کروز از جمله امضاکنندگان این نامه است- Greg Nash-Pool/Getty Images/AFP

گروهی از نمایندگان سنای آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در نامه‌ای به نهادهای عمده تجاری و مالی کشور، به آنها در مورد هرگونه تجارت با شرکت‌های ایرانی، در صورت لغو تحریم‌های ایران توسط دولت جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، هشدار داده‌اند.

شبکه فاکس نیوز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت، این نامه که روز سه‌شنبه به رؤسای اتاق بازرگانی ایالات متحده، مجمع خدمات مالی و میزگرد تجاری ارسال شد، از سوی پانزده سناتور جمهوری‌خواه، از جمله تام کاتن، تد کروز، مارکو روبیو، و مارشا بلکبرن امضا شده است.

بر اساس این گزارش، در این نامه خطاب به نهادهای مذکور گفته شده است: «شرکت‌های عضو شما ممکن است این لغو بالقوه تحریم‌های آمریکا بر ایران را به عنوان یک فرصت پرمنفعت ببینند... به ما اعتماد کنید، آنها نباید چنین کنند. اگر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به‌طور موقت برچیده شود و این شرکت‌ها تصمیم بگیرند وارد بازار ایران شوند، نه تنها با یک رژیم هوس‌ران سر و کار خواهند داشت، بلکه در جاهایی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که محکوم به شکست است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شبکه خبری فاکس، این نامه با انتقاد از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آغاز می‌شود که در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده، با ایران و دیگر قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ حاصل شد. امضاکنندگان نامه، برجام را یک «توافق عمیقا معیوب» توصیف کرده‌اند که در ازای محدودیت‌های ملایم و موقت بر برنامه هسته‌ای ایران، فرصت‌های چشم‌گیر اقتصادی را در اختیار جمهوری اسلامی ایران  قرار می‌دهد.

در ادامه نامه ابراز نگرانی شده است که دولت بایدن «این بلندپروازی را دارد که پیشرفت‌های کارزار فشار حداکثری (دولت دونالد ترامپ) را کنار بگذارد و به چارچوبی همچون برجام بازگردد.»

ایران و شش قدرت جهانی، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر اعمال برخی محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توافق کردند.  سه سال بعد، دولت وقت آمریکا از آن توافق خارج شد، و اکنون دولت کنونی آمریکا قصد بازگشت به آن را دارد.