ترافیک ثبت‌نام‌های انتخاباتی در وزارت کشور، همه می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند

اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری نیز احتمالا در روزهای آینده ثبت‌نام می‌کنند

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران ساعاتی پس از ثبت‌نام در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در واکنش قوت گرفتن شایعات در مورد احتمال رد صلاحیت شدنش اعلام کرد در صورتی که رد صلاحیت شود در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

به گفته محمود احمدی‌نژاد اگر شورای نگهبان صلاحیت او را رد کند «به کسی رای نخواهد داد و از هیچ نامزدی نیز حمایت نخواهد کرد.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ نیز جزو نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال بود اما شورای نگهبان صلاحیت او را برای شرکت در آن انتخابات تایید نکرد.

احمدی‌نژاد در آن سال به رغم مخالفت صریح رهبر جمهوری اسلامی با حضور او در انتخابات، به این امر تمکین نکرد و برای شرکت در آن رقابت ثبت‌نام کرد.

 پیش از این علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس در جلسه شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفته بود «احمدی نژاد کف صلاحیت لازم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.»

روز چهارشنبه حضور احمدی نژاد در ستاد انتخابات کشور و ثبت نام او به عنوان نامزد ریاست جمهوری با توجه خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس قرار گرفت، خبرگزاری رویترز در بخش اخبار خاورمیانه خود این خبر را بازتاب داده و نوشته است، رئیس جمهوری پیشین ایران برای بار دوم آماده مبارزات انتخاباتی می شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز درباره خبر ثبت‌نام احمدی‌نژاد نوشت: رئیس جمهور سابق تندروی ایران محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه ثبت‌نام کرد تا بار دیگر برای ریاست جمهوری اسلامی نامزد شود.

به نوشته این خبرگزاری با حضور احمدی‌نژاد این احتمال بالا می‌گیرد که او شاید بتواند به بالاترین پست اجرایی غیرنظامی ایران بازگردد.

آسوشیتدپرس از احمدی‌نژاد با عنوان رییس‌جمهوری «پوپولیستی» یاد کرده که برنامه هسته ای تهران را برای به چالش کشیدن غرب با سرعت به پیش برد.

دومین روز ثبت نام ها با حضور احمدی نژاد و شماری از وزرای کابینه او برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ همراه بود.

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد و محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان در دولت دهم از جمله افرادی بودند که روز چهارشنبه برای شرکت در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند.

قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران نیز برای حضور در این رقابت ثبت نام کرد، در لیست ثبت نامی ها، حسن سبحانی نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی نیز به چشم می‌خورد، سبحانی با ابراز نگرانی از اینکه استقلال سیاسی کشور هنوز در خطر تاراج قرار دارد گفت برای حفظ استقلال سیاسی ایران به عرصه این مبارزات پا گذاشته است.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر ثبت‌نام کنندگان در دومین روز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود که در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد.

با وجود ثبت‌نام شماری از نامزدهای احتمالی همچنان نامزدهای اصلی این رقابت به ویژه نامزد جریان سیاسی اطلاح‌طلبان مشخص نیست. با این حال آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات تاکید کرد که «همه کاندیداهای جبهه اصلاحات ایران برای حضور در رقابت های انتخاباتی ١۴٠٠ ثبت نام می‌کنند و تصمیم‌گیری این جبهه برای رسیدن به کاندیدای واحد به بعد از ایام ثبت نام موکول خواهد شد.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از جمله نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان در این انتخابات به حساب می‌آمد که با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد در این انتخابات حاضر نخواهد شد.

دیگر نامزد اصلاح‌طلبان حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها بنا به توصیه آیت‌الله خامنه‌ای از حضور در این رقابت‌ها بازماند.

اسحاق‌جهانگیری، معاون اول حسن روحانی و محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی دولت حسن روحانی از دیگر گزینه‌های احتمالی اصلاح طلبان برای شرکت در این رقابت هستند.

حزب موتلفه اسلامی از احزاب اصولگرای سنتی نیز اعلام کرده اسدالله بادامچیان، دبیرکل و محمدحسین نیکنام، معاون بين‌الملل این حزب در روزهای آتی برای حضور در این رقابت ثبت‌نام خواهند کرد.