آیا حمله گسترده حماس به اسرائیل همانی است که ایران هشدار داده بود؟

راکت‌باران گسترده علیه اسرائیل، تلاشی بود برای آزمودن قابلیت‌های دفاع هوایی چندلایه اسرائیل، و ظاهرا بخشی از برنامه‌ای است که تحت نظارت ایران صورت گرفت

حمله راکتی به اشکلون- JACK GUEZ / AFP

راکت‌باران گسترده‌ای که طی آن حدود ۶۰۰ راکت طی ۲۴ ساعت از نوار غزه به مناطق مرکزی و جنوبی اسرائیل پرتاب شد، شاید به هشدارهای ایران درباره یک عملیات بزرگ مرتبط باشد.

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته (۱۵ اردیبهشت) صراحتا هشدار داد:‌ «اولین ضربه می‌تواند آخرین ضربه باشد…یعنی با یک عملیات می‌توان این رژیم را منهدم کرد.» او سیستم امنیتی ملی اسرائیل را «شکننده و آسیب‌پذیر» توصیف کرد و گفت «حباب امنیت ملی اسرائیل ترکیده است.» سلامی همچنین به موشک اس-۲۰۰ شلیک شده از سوریه که در نزدیکی دیمونا سقوط کرد و موارد دیگر برای نشان دادن ضعف و آسیب‌پذیری اسرائیل اشاره کرد.

نشریه اورشلیم‌پست می‌نویسد که راکت‌باران گسترده ۱۱ مه، از جمله برای اولین بار علیه اشکلون، تلاشی بود برای آزمودن قابلیت‌های دفاع هوایی چندلایه اسرائیل، و ظاهرا بخشی از برنامه‌ای است که تحت تاثیر ایران انجام شده، چرا که جهاد اسلامی، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، در حمله راکتی دست داشت و حماس گروهی تحت پشتیبانی ایران است.

این اولین بار نیست که گروه‌های شبه‌نظامی و مسلح فوق دست به انجام حملات راکتی گسترده می‌زنند و اورشلیم و تل‌آویو را هدف قرار می‌دهند. اما حمله این بار از نظر شمار موشک‌ها و همچنین تمرکز آن بر اشلون بی‌سابقه بود.

درسی که ایران گرفته واضح است زیرا جمهوری اسلامی ایران و دوستانش در حزب‌الله همواره پیش‌بینی می‌کردند که اسرائیل در افول است. این را هم حسن‌ نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان گفته و هم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران. پیام تهران فقط این نبود که اسرائیل با یک حمله بزرگ تاکتیکی آسیب می‌بیند، بلکه این پیام را هم داشت که این کشور دچار جدایی‌های داخلی است و ممکن است با موشک‌بارانی این چنینی از هم بپاشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و حسن نصر‌الله سیاست‌ها و رسانه‌های داخلی اسرائیل را از نزدیک تحت نظر دارند. نصرالله گزارش مربوط به مرگ ده‌ها اسرائیلی در جریان یک مراسم مذهبی در کوه مرون را دنبال می‌کرد. ایران نیز روش‌های تلافی همچنین توانایی اسراذیل در مقابل حماس را زیر نظر داشت. این روش «مدیریت» از جنگ ۲۰۱۴ به این سو، سالهاست که ادامه داشته و در این دوران چندین درگیری رخ داده که در آنها اسرائیل به حملات هوایی دست زده و از عملیات زمینی پرهیز کرده است.

اسرائیل چند بار تا انجام عملیات در غزه فاصله اندکی داشت. حماس، حزب‌الله و ایران همچنین می‌دانند که اسرائیل در میانه یک بحران سیاسی است، تنش‌های مسجد الاقصی و درگیری‌ها در شهرهای اسرائیل چون لود را با دقت دنبال کرده‌اند. این همان پیشگویی است که ایران فکر می‌کند محقق شده است.

حملات راکتی حماس که گفته می‌شود در واکنش به حملات هوایی اسرائیل صورت گرفته، فراتر و گسترده‌تر از واکنشی است که یک حمله هوایی ممکن است در پی داشته باشد. درگیری را حماس هدایت می‌کند. حماس در عصر دهم مه خواستار خروج نیروهای اسرائیلی از حرم شریف و شیخ‌ جراح شد و به خوبی می‌دانست که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. بنابراین «بهانه»ای برای حمله به دست می‌آورد و بعد گفت که به تل‌آویو حمله می‌کند.

حماس سرعت کار را تعیین می‌کند و این سرعت ممکن است زیر نظر ایران و یا حتی با هدایت ایران باشد. شاید از این جهت که حزب‌الله می‌خواهد بداند وقتی اسرائیل هدف بارش راکت‌های پرشمار قرار گیرد چه خواهد کرد. آنان تمام نقاط اصابت راکت‌ها را زیر نظر دارند.

تصاویر مخابره شده از اسرائیل، درگیری‌های داخلی در جاهایی چون لود، فشار سیاسی خارجی به اسرائیل و روش شلیک راکت‌ها، در تهران و بیروت و توسط گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سوریه و یمن تجزیه و تحلیل می‌شوند.

حماس نیز طی چند سال نشان داده که خود را آماده دور بعدی کرده است. بسیاری بر این نظر بوده‌اند که حماس پس از ۱۴ سال بودن در قدرت، متحجر شده است. حماس مایل بود که انتخابات فلسطینی‌ در نوار غزه برگزار شود، اما چنین نشد و راکت تنها چیزی بود که برایش باقی مانده بود.

با تمام این‌ها حماس نشان داد که می‌تواند ریتم اوضاع را تعیین کند؛ ریتم و عملیات تاکتیکی که ایران یک هفته پیش در پیام روز قدس پیش‌بینی کرده بود. پیامی که به غزه و جهاد اسلامی رسید، و اکنون از طریق راکت‌ها به تل‌آویو و اورشلیم رسیده است.