«اسناد لورفته» چین درباره استفاده از ویروس کرونا به عنوان سلاح

سازمان جهانی بهداشت آزمایشگاهی بودن «ویروس کرونا» را بسیار بعید می‌داند

شیوع ویروس کرونا اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شد - STR / AFP

«اسناد» به اصطلاح «لورفته‌ای» نشان می‌دهد محققان چینی پنج سال پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، درباره استفاده جنگ‌افزاری از ویروس کرونا صحبت کرده‌ بودند. چین تاکنون کوشیده است نسبت به این اسناد، بی‌اعتنا باشد.

مقامات این کشور هنوز در این مورد بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند اما روزنامه دولتی گلوبال تایمز بابت انتشار این گزارش به روزنامه آستریلین تاخته و آن را «مقاله‌ای شرم‌آور» خوانده است که «به چین در مورد شیوع عمدی کووید-۱۹، انگ می‌زند.»

روزنامه آستریلین، صبح روز جمعه بر اساس «اسناد لورفته»، گزارشی با عنوان «منشأ غیرطبیعی سارس و گونه‌های جدید ویروس‌های انسان‌ساخت به عنوان اسلحه بیولوژیک ژنتیکی» منتشر کرد. بر اساس گزارش‌ها، در این مقاله که نویسندگان آن مقامات بهداشت و درمان و محققان چینی بوده‌اند، آمده است که انواع ویروس کرونا، «سلاح‌های ژنتیکی عصر جدید» هستند که می‌شود آن‌ها را «با دستکاری مصنوعی به ویروسی تبدیل کرد که باعث ایجاد بیماری در انسان شود و سپس آن را همچون جنگ‌افزاری بی‌سابقه در کل دنیا به کار گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اسناد، ابتدا در جریان تحقیقات وزارت امور خارجه ایالات‌متحده در مورد منشأ کووید-۱۹ به دست این وزارتخانه رسید و بر اساس گزارش‌ها، بخشی از کتاب پژوهشی در دست انتشار شری مارکسون، روزنامه‌نگار استرالیایی، با عنوان «واقعا در ووهان چه شد؟» است؛ اما گلوبال تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد که«اسناد لورفته‌ای که روزنامه آستریلین به آن اشاره می‌کند»، در واقع کتابی با همین عنوان نوشته دکتر ژو دیژونگ، پزشک ارتش است که در فهرست کتاب‌های آمازون هم قرار دارد اما اکنون موجودی آن به پایان رسیده است.

این خبرگزاری دولتی چین، از قول چن هونگ، استاد و مدیر مرکز مطالعات استرالیا در دانشگاه نرمال شرق چین، گفت که این کتاب، پژوهشی دانشگاهی درباره تروریسم زیستی و امکان استفاده از ویروس به عنوان سلاح جنگی است که روزنامه آستریلین آن را عامدانه به غلط، طور دیگری تفسیر کرده است.

به گفته گلوبال تایمز، در واقع موضوع اصلی کتاب این است که منشأ اصلی همه‌گیری‌های سارس که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ در چین رخ داد، آزمایشگاه‌‌های سلاح‌های زیستی در خارج از این کشور بوده است. در این مقاله به نقل از این کتاب آمده است: «نمی‌توان نظریه‌های توطئه در مورد ساخت سلاح‌های ژنتیکی موقتی در خارج از چین برای جنگ با این کشور را کاملا رد کرد.»

استرالیا یکی از کشورهایی است که انجام تحقیق و تفحص مستقل در مورد منشأ همه‌گیری ویروس کرونا را تقاضا کرده است. شیوع این ویروس اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت همچنان در حال بررسی منشأ این ویروس است و در گزارش ماه مارس خود اعلام کرده که «بسیار بعید است» که این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین به بیرون نشت کرده باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان