تصادف مرگبار تسلا:‌ خودرو مقصر بود یا راننده؟

مقامات حکم دادند خودروی تسلایی که در ایالت تگزاس تصادفی مرگبار داشته در حالت رانندگی خودکار نبوده است

تصویری از یک خودروی تسلا مدل اس-GREG BAKER / AFP

بر اساس گزارش مقدماتی دو صفحه‌ای درباره تصادف یک خودرو تسلا در ایالت تگزاس که مرگ دو مرد سرنشین آن را در پی داشت، این خودرو هنگام تصادف در حالت خودران نبوده است.

به گزارش اداره ملی ایمنی حمل‌ونقل ایالات‌متحده، ویژگی پیشرفته سیستم رانندگی تسلا که «اتوپایلوت» (خودران) نام دارد، در جاده‌ای که حادثه رخ داده، اصلا «قابل دسترسی» نبوده است.

اداره ملی ایمنی حمل‌ونقل اشاره کرده است که اتوپایلوت تسلا متشکل از دو سیستم است: یکی حرکت خودکار با توجه به عبور و مرور خودروهای دیگر که سرعت و فاصله خودرو از خودروهای پیش رو را تغییر می‌دهد و دیگری چرخاندن خودکار فرمان که  حرکت خودرو به چپ و راست را هدایت می‌کند.

بر اساس گزارش یادشده، هر دو سیستم بالا باید فعال شوند تا اتوپایلوت به راه افتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره ایمنی با انجام یک آزمایش با خودرویی مشابه در همان محل تصادف دریافت که سیستم خودران می‌توانسته است در آن محل فعال شود ولی فرمان خودکار، «در آن قسمت از جاده قابل دسترسی نبوده است».

این گزارش می‌افزاید: «استفاده از اتوپایلوت، به فعالیت همزمان دو سیستم حرکت خودکار با آگاهی از عبور و مرور و همچنین چرخش خودکار فرمان نیاز دارد. آزمایش‌های اداره ملی ایمنی حمل‌ونقل با استفاده از خودرویی مشابه در محل تصادف نشان داد که در آن مکان امکان به راه انداختن سیستم خودران ماشین وجود داشت ولی نمی‌شد از ویژگی چرخش خودکار فرمان آن بهره گرفت.»

این گزارش همچنین به جزئیاتی از دوربین مداربسته خانه مالک خودرو اشاره می‌کند که او را در حالی نشان می‌دهد که روی صندلی راننده نشسته و سرنشین دیگر هم بر صندلی جلوی کنار راننده می‌نشیند.

در این تصادف که در ماه آوریل رخ داد، خودروی تسلای مدل اس ساخت سال ۲۰۱۹ که با سرعتی بالا در حرکت بود، نتوانست پیچ جاده را کنترل کند و بعد از اصابت با درختی آتش گرفت و ویلیام وارنر، مالک ۵۹ ساله خودرو و متخصص بیهوشی و مسافر همراهش که ۶۹ سال داشت، جان باختند. 

بر اساس گزارش اداره ملی ایمنی حمل‌ونقل، این خودرو از روی جدول پیچ جاده پریده و «به یک لوله فاضلاب، چاه بالا آمده و یک درخت» برخورد کرده است که آسیب دیدن جعبه باتری لیتیومی جلوی خودرو که ولتاژ بالایی دارد را در پی داشته و به آتش گرفتن آن منجر شده است.

 بنا بر اعلام این گزارش، «در نتیجه این تصادف و آتش‌سوزی هر دو سرنشین خودرو به شکلی مرگبار مجروح شدند.»

تحقیق رسمی درباره این تصادف مشخص کرد که در زمان وقوع تصادف هیچ کس پشت فرمان نبوده و همچنین اظهاراتی از شاهدی نقل قول شد که می‌گفت آن دو نفر برای آزمایش کردن ویژگی رانندگی خودکار خودرو، خانه را ترک کرده بودند.

با این وجود، ایلان ماسک در ماه آوریل گفت که تحقیقات داخلی شرکت تسلا با استفاده از اطلاعات ثبت شده خودرویی که تصادف کرده است، نشان می‌دهد که سیستم رانندگی خودکار در آن زمان فعال نبوده است.

او توییت کرد: «اطلاعات ثبت شده که تاکنون از این خودرو به دست آمده نشان می‌دهد که اتوپایلوت فعال نبوده است... علاوه بر این، ویژگی استاندارد خودران برای فعال شدن به خطوط جاده نیاز دارد در حالی که جاده محل تصادف خط‌‌کشی نشده بود.»

بر اساس تحقیقات این شرکت، لارس موراوی، نایب رئیس مهندسی خودروی تسلا، گفته است فرمان خودرو بعد از تصادف «از حالت خود خارج شده» بود که یعنی هنگام تصادف، شخصی روی صندلی راننده نشسته بوده است.

اداره ملی ایمنی حمل‌و‌نقل اعلام کرده است که با اداره آگاهی حوزه چهار شهرستان هریس در ایالت تگزاس که در حال انجام تحقیقاتی موازی است تا جزئیات بیشتری درباره این تصادف روشن کند، همکاری خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان