سرگرمی از ما بهتران: کشتی تفریحی بادبانی به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار

این کشتی ۱۲۷ متری یک قایق تفریحی و مقر فرود بالگرد هم دارد

کشتی جف بزوس را که «وای۷۱۲» نام دارد، شرکت کشتی‌سازی هلندی «اوشنو» ساخته است - عکس تزئینی از pixabay

بر اساس گزارش‌ها، جف بزوس، بنیانگذار آمازون و ثروتمندترین مرد جهان، یک ابرکشتی تفریحی به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار، تقریبا دو برابر قیمتی که در سال ۲۰۱۳ برای خرید روزنامه واشنگتن‌پست پرداخت، خریداری کرده است. اگرچه جزئیات این کشتی فاش نشده است، به گزارش بلومبرگ این ابرکشتی ۱۲۷ متری به قدری بزرگ است که در دل خود کشتی تفریحی و فرودگاه بالگرد دارد.

این کشتی را که «وای۷۱۲» نام دارد، شرکت کشتی‌سازی هلندی «اوشنو» ساخته است و چندین عرشه به همراه سه دکل بزرگ دارد. گفته می‌شود که این بزرگترین کشتی بادبانی ساخته شده در هلند است و قرار است ماه آینده و تقریبا بعد از گذشت دو سال از زمان سفارش، آماده تحویل شود.

اگرچه قیمت این کشتی تفریحی برای بسیاری حتی قابل تصور هم نیست، باید گفت که این مبلغ تنها بخش ناچیزی از کل دارایی آقای بزوس است که در حال حاضر ۱۹۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در واقع، براساس رده‌بندی میلیاردهای مجله بلومبرگ، در سال ۲۰۲۰ و وقتی همه با همه‌گیری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کردند، آقای بزوس حدود ۷۵ میلیارد دلار درآمد داشته است. به گزارش سی‌ان‌ان، ارزش سهام آمازون سال گذشته به دلیل استفاده بیشتر مصرف‌کنندگان از خدمات این تارنما در مدت همه‌گیری کرونا برای خرید ملزومات زندگی، ۷۵ درصد افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بزوس، تنها میلیاردری نیست که در طول این همه‌گیری ثروت زیادی کسب کرده است. بر اساس گزارشی که موسسه مطالعات سیاسی و آمریکایی‌ها در مورد انصاف مالیاتی منتشر کرد، میلیاردرهای آمریکایی در طول این همه‌گیری مجموعا ثروت خود را ۱.۱ تریلیون دلار افزایش داده‌اند و این یعنی آن‌ها در حال حاضر ۴۰ درصد ثروتمندتر از قبل از شروع گسترش این همه‌گیری هستند.

وقتی آقای بزوس این کشتی را سفارش می‌داد، کووید-۱۹ هنوز شیوع پیدا نکرده بود اما تجزیه و تحلیل این بازار بلومبرگ نشان داد که بازار خرید و فروش این کشتی‌ها در دوره همه‌گیری کرونا به شدت رشد کرده است.

به نقل از بلومبرگ، سم تاکر رئیس بخش تحقیقات تولید ابرکشتی وِسِل وَلیو مستقر در لندن، گفته است: «بازار در اوج رونق است.» او در ادامه افزود که میزان تقاضا برای خرید کشتی‌های تفریحی بسیار شیک و مجهز، از ظرفیت عرضه آن‌ها پیشی گرفته است. آقای تاکر گفت: «دیگر یک دانه کشتی‌ جدید هم پیدا نمی‌شود. همه پیش‌خرید شده‌اند.»

آیینو گراپین، مدیر ارشد استودیوی طراحی داخلی ابرکشتی «وینچ ویزاین»، به این خبرگزاری گفت که این کشتی بادبانی می‌تواند تا ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر را بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد بپیماید. وی گفت: «مشتریان می‌توانند به مدت طولانی بدون نیاز به ارتباط با دیگران، از زندگی روی دریا لذت ببرند.»

© The Independent

بیشتر از جهان