آغاز نام‌نویسی داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران

نام‌نویسی درحالی آغاز شد که اختلاف برسر شرایط داوطلبان نامزدی میان دولت و شورای نگهبان ادامه دارد

 نام‌نویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، به‌مدت پنج روز، تا ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت- تصویر از سعید سجادی/ خبرگزاری فارس

پس از اعلام‌ آمادگی‌های پیشاپیش برخی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران در ماه‌های گذشته و حتی برگزاری بعضی نشست‌ها و صحبت‌های تبلیغاتی غیررسمی آن‌ها در فضای حقیقی و مجازی، مرحله رسمی نام‌نویسی از داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.  

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، صبح روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه، دستور شروع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را صادر کرد و نام‌نویسی داوطلبان نامزدی در این انتخابات، از ۸ صبح در تالار بزرگ وزارت کشور، واقع در خیابان فاطمی تهران، آغاز شد.

ثبت‌نام داوطلبان در شرایطی آغاز شده است که در روزهای اخیر، «شرایط داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری» به موضوع درگیری میان دولت و شورای نگهبان تبدیل شده است. 

شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی با ابلاغ مصوبه‌ای به وزارت کشور، شرایط داوطلبان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را تغییر داد. این ابلاغیه انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است. 

براساس این ابلاغیه، داوطلبان ریاست‌جمهوری سنشان باید بین ۴۰ تا ۷۵ سال باشد و مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد، یا معادل حوزوی آن را داشته باشند؛ همچنین، این افراد باید گواهی «عدم سوءپیشینه» ارائه کنند و دست‌کم چهار سال سابقه فعالیت مدیریتی سطح بالا در دستگاه‌های دولتی، قضایی، قانون‌گذاری و نظامی (جایگاه‌های قابل پذیرش به‌طور جزئی در ۱۰ بند ذکر شده است) داشته باشند.  

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز دوشنبه در توییتی با انتشار اطلاعیه شورای نگهبان که در آن شرایط ابلاغیه جدید ذکر شده است، نوشت: «مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست جمهوری برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم‌الاجراست.»  

 

این درحالی است که حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه به وزارت کشور دستور داد که در برگزاری  انتخابات ریاست جمهوری براساس «جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری» و طبق «قوانین موجود» عمل کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا درپی این کشمکش، با آغاز ثبت‌نام داوطلبان، خبرگزاری دولتی ایرنا درمورد شرایط داوطلبان نوشته است که «هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند»؛ درحالی‌که بعضی خبرگزاری‌های دیگر ازجمله خبرگزاری‌های مهر و تسنیم، ابلاغیه اخیر شورای نگهبان را منتشر کرده‌اند.   

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نوشته است که «حضور چهره‌های جوان و نوجوان در محل ستاد انتخابات نشان می‌دهد که شیوه ثبت‌نام به‌شکل سابق بوده، اما مشخص نیست که آخرین کاربر که مربوط به نماینده شورای نگهبان است، مدارک داوطلبانی که مدارک کامل ندارند را تحویل می‌گیرد یا نه».

براساس برنامه زمان‌بندی انتخابات که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است، نام‌نویسی داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، به‌مدت پنج روز، تا ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. پس از آن شورای نگهبان پنج روز برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان فرصت دارد و پنج روز دیگر هم برای تمدید مهلت رسیدگی به صلاحیت‌ها در نظر گرفته شده است. اسامی نامزدهای نهایی انتخابات پنجم و ششم خردادماه اعلام می‌شود و پس از آن نامزدها ۲۰ روز برای تبلیغات انتخاباتی فرصت دارند. انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد.