جسد شاعر معترض میانماری بدون اعضای داخلی‌، تحویل خانواده‌اش شد

جنازه خت تای که شعر«انقلاب در قلب» را سروده بود در حالی که جوارحش جدا شده به خانواده برگردانده شد

او و همسرش توسط سربازان مسلح روز شنبه، ۸ مه، در منطقه ساگاینگ بازداشت شدند -Irrawaddy News

گفته می‌شود خت تای، شاعر میانماری که علیه نهاد نظامی حاکم می‌نوشت، روز یکشنبه، ۹ مه، در بازداشت فوت کرد و جنازه‌اش در حالی که اعضا و جوارحش جدا شده بود به خانواده‌اش برگردانده شد.

به گفته همسرش، چاو سو، هر دوی آنها توسط سربازان مسلح و نیروهای پلیس روز شنبه، ۸ مه، در شهر مرکزی شویبو در منطقه ساگاینگ بازداشت شده و برای بازجویی منتقل شدند. این منطقه از نواحی مرکزی مقاومت علیه کودتای نظامی در نظر گرفته می‌شود.

خانم چاو سو به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «من بازجویی شدم، او هم همین‌طور. آنها گفتند او در مرکز بازجویی است ولی هیچ‌وقت به خانه برنگشت، فقط جنازه‌اش را پس فرستادند. آنها صبح به من زنگ زدند و گفتند با او در بیمارستانی در مانیوا ملاقات کنم.» مانیوا شهری است که ۱۰۰ کیلومتر با آنجا فاصله دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «با خود فکر کردم به دلیل بازوی شکسته یا چیزی شبیه آن به بیمارستان رفته ولی وقتی آنجا رسیدم در سردخانه بود و اندام داخلی‌اش جدا شده بود.» البته او اشاره نکرد چگونه متوجه شده اندام داخلی بدن همسرش از تن او جدا شده است.

سو گفت در بیمارستان به او گفته‌اند همسرش از یک بیماری قلبی رنج می‌برده است و ادامه داد که حتی گواهی مرگی که به او ارائه کرده‌اند را نخوانده چون مطمئن است صحت ندارد.

در ۱ فوریه، ارتش میانمار با توسل به کودتا جانشین دولتی شد که از طریق دموکراتیک انتخاب شده و رهبران ارشد حزب حاکم لیگ ملی برای دموکراسی از جمله آنگ سان سو چی را بازداشت کرد. ارتش میانمار از آن زمان تاکنون طیفی از اتهام‌های کیفری را علیه آنان ردیف کرده است.

در ماه‌های بعد از کودتا مردم سراسر میانمار در اعتراض علیه ارتش به خیابان‌ها ریخته‌اند گرچه با سرکوب وحشیانه و اخطارهای پی‌درپی پلیس مواجه شده‌اند.

شاعر مذکور که بر اساس صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک ۴۵ ساله بود شعرهایی ضد ارتش سروده که شامل این بیت است: «آنها به سر شلیک می‌کنند و نمی‌دانند که انقلاب در قلب اتفاق می‌افتد.»

خت تای پیش از ترک شغل خود در سال ۲۰۱۲ مهندس بود. او کارش را رها کرد تا روی اشعار خود تمرکز کند و با تهیه و فروش کیک و بستنی کسب درآمد می‌کرد.

او به تازگی نوشته بود: «مردم من گلوله می‌خورند و من تنها می‌توانم با اشعارم پاسخ بدهم. اما وقتی مطمئن هستید صدای‌تان دیگر کافی نیست آنگاه باید به دقت تفنگی برای خود انتخاب کنید. من هم شلیک خواهم کرد.»

بسیاری از افراد مشهور و شخصیت‌های فرهنگی میانمار علنا از اعتراض‌های مردمی حمایت کرده‌اند و خت تای سومین شاعری است که از زمان وقوع کودتا جان باخته است. شاعری دیگر که کی‌ زا وین ۳۹ ساله و از دوستان خت تای بود نیز در اعتراض‌هایی در شهر مانیوا در اوایل ماه مارس به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش مجمع همیاری برای زندانیان سیاسی که گروهی فعال مدنی است، ۷۸۰ نفر از زمان وقوع کودتا در میانمار کشته شده‌ و بیش از ۳۸۰۰ نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

 

© The Independent

بیشتر از جهان