تقاضای نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری»

این موضوع در جلسه روز سه‌شنبه  مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در نشستی غیرعلنی به بررسی موضوع انتشار فایل صوتی ظریف پرداخت- AFP

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از درخواست نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» خبر داد.

به‌دنبال انتشار فایل صوتی یک گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سخنان جنجالی او درباره نقش سپاه پاسداران و کشور روسیه در تضعیف جایگاه ایران در توافق هسته‌ای و همچنین تقابل اهداف نظامی سپاه پاسداران، به‌ویژه قاسم سلیمانی با اهداف دیپلماتیک در سیاست خارجی ایران، در هفته‌های گذشته به‌شدت خبرساز شد. 

این گفت‌وگو با ظریف، در اسفندماه سال ۱۳۹۹ و در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید»، زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» به ریاست حسام‌الدین آشنا، مشاور ریاست جمهوری در امور رسانه‌ای، ضبط شده و به گفته مقام‌های مختلف، قرار نبوده است که منتشر شود. 

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در نشستی غیرعلنی به بررسی موضوع انتشار این فایل صوتی پرداخت. در حاشیه این نشست، احمد امیر‌آبادی فراهانی، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اعلام کرد که سه گروه از نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص از «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» را مطرح کرده‌اند که قرار است در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارحی مجلس، بررسی شود. به گفته او، این کمیسیون قصد دارد هر سه درخواست را در قالب یک درخواست به‌عنوان «تحقیق و تفحص از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری در طول هشت سال گذشته» تصویب کند و در این صورت، این موضوع در جلسه روز سه‌شنبه  مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درمورد محتوای فایل صوتی منتشرشده از گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، نیز گفت: «متأسفانه در طول هشت سال گذشته با ایجاد دوگانه‌های کاذب شاهد تحمیل مشکلات اقتصادی زیادی به مردم بودیم. مجلس شورای اسلامی این دوگانه‌سازی‌ها را محکوم می‌کند.»

در روزهای گذشته، مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از تدوین طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و جمع‌آوری امضا برای مطرح کردن آن در صحن علنی خبر داده و گفته بود: «مجلس تلاش دارد تا دست‌های پشت پرده انتشار این فایل افشا شود.»

تقاضای نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درحالی است که پیش از این، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز به وزارت اطلاعات دستور داده است تا عوامل انتشار فایل صوتی جواد ظریف را شناسایی کنند.

پس از انتشار این فایل صوتی، حسام‌الدین آشنا از ریاست «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» استعفا کرد و علی ربیعی، سخنگوی دولت، جایگزین او شد. برخی رسانه‌ها و افراد نزدیک به طیف تندروی درون حاکمیت، حسام‌الدین آشنا را مسئول افشای این فایل صوتی دانسته‌اند.