آیا باید مردم را تطمیع کرد تا واکسن کرونا بزنند؟

نظرسنجی نشان داده است ۳۴ درصد کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند در ازای دریافت ۱۰۰ دلار به واکسیناسیون تن می‌دهند

 مقام‌های ایالتی و محلی آمریکا در تلاش‌اند با روش‌های گوناگون، از اطلاع‌رسانی گرفته تا پاداش، افراد را به دریافت واکسن کووید-۱۹ ترغیب کنند‌ـ SERGIO FLORES / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

طرح واکسیناسیون سراسری در ایالات متحده آمریکا به مشکل خورده است و مقام‌های ایالتی و محلی در تلاش‌اند کسانی را که هنوز واکسن ‌نزده‌‌اند، به دریافت واکسن کووید-۱۹ ترغیب کنند.

یکی از راه‌های مسئولان برای مقابله با تردید مردم در واکسن زدن، به راه انداختن کارزارهای تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی در این مورد بوده است. اما طبق یافته‌های نظرسنجی جدیدی، پرداخت وجه نقد نیز می‌تواند برخی از آمریکایی‌ها را به واکسن زدن ترغیب کند.

طبق نتایج یک نظرسنجی از ۳۸ هزار نفر، که دانشگاه یوسی‌ال‌ای منتشر کرد، ۳۴ درصد افراد واکسن‌‌نزده‌ در صورت دریافت ۱۰۰ دلار پاداش، واکسن خواهند زد. ۳۱ درصد از آنان نیز گفته‌اند که با دریافت ۵۰ دلار هم حاضر به دریافت واکسن خواهند بود. شاید به همین دلیل است که در پی به مشکل خوردن طرح واکسیناسیون، چند فرماندار ایالت‌های آمریکا به پاداش نقدی متوسل شده‌اند.

لری هوگان، فرماندار مریلند، اعلام کرد هر کارمند دولت در این ایالت که واکسن بزند، ۱۰۰ دلار پاداش می‌گیرد.

آقای هوگان، که عضو حزب جمهوری‌خواه است، روز دوشنبه گفت: «با اجرای طرح پاداش، کارمندان دولت را بیشتر به واکسن زدن تشویق می‌کنیم تا هم خودشان صحیح و سالم بمانند و هم خانواده‌هاشان و هم جامعه.»

جیم جاستیس، فرماندار جمهوری‌خواه ویرجینیای غربی، نیز گفت برای آن که بتوان ویروس را «در نطفه» خفه کرد، به شهروندان ۱۶ تا ۳۶ ساله آن ایالت در صورت تزریق واکسن، ۱۰۰ دلار اوراق قرضه تعلق می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های نیوجرسی هم تصمیم گرفتند با همکاری شرکت‌های آبجوسازی، به کسانی که اولین دوز واکسن کووید-۱۹ را در ماه مه بزنند آبجو مجانی بدهند. این کارزار آگاهی‌رسانی عمومی تحت عنوان «عملیات تابستانی جرسی» کوششی بوده است برای بازگشت روال عادی زندگی در این ایالت در «روز یادبود».

در کانکتیکات نیز کارزار مشابهی به راه انداختند و به شهروندانی که از ۱۹ تا ۳۱ مه کارت واکسن خود را به مراکز مربوطه ارائه دهند، مشروب مجانی می‌دهند.

سایر ایالت‌های نیز برای تشویق آحاد بیشتری از مردم به واکسن زدن، برنامه‌هایی را با همکاری برخی نهادها تدارک دیده‌اند. مثلا مقام‌های نیویورک با همکاری‌ تیم‌های بیسبال یانکیز و متس نیویورک، به شهروندانی که در ورزشگاه‌ها واکسن بزنند بلیت رایگان می‌دهند.

تیم‌ یانکیز نیویورک روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «حاضریم با دادن بلیت رایگان، مردم را به واکسن زدن تشویق کنیم. پس به ورزشگاه بشتابید، واکسن بزنید و یانکیز را تشویق کنید!»

شرکت «کریسپی کرم» نیز در قبال ارائه کارت واکسن، به مشتریانش دونات با روکش کرمی رایگان می‌دهد.

فروشگاه زنجیره‌ای سی‌وی‌اس نیز اعلام کرد که از آغاز این هفته، در شعبه‌های منتخب، به بزرگسالان واکسن‌زده بن خرید ۵ دلاری می‌دهد.

چندین شرکت در آمریکا، از جمله ای‌تی اند تی،‌ اینستاکارت، تریدر جوز، آلدی، لیدل، چوبانی، آلیو گاردن، پتکو، رستوران‌های داردن، مک‌دونالد و دالر جنرال نیز برای واکسن زدن، به کارمندانشان مرخصی و پاداش می‌دهند.

این پاداش‌ها احتمال دارد برخی را به واکسن زدن ترغیب کند اما بعضی کارشناسان بهداشت با این کار مخالف‌اند و معتقدند وجهه آمریکا را در جهان خراب می‌کند.

دکتر پیتر هوتز، استاد دانشکده ملی طب استوایی در دانشگاه پزشکی بیلر، در مصاحبه با شبکه سی‌ام‌بی‌سی گفت: «وقتی مردم هندوستان و برزیل دچار کمبود واکسن‌اند، چنین کاری فقط سبب می‌شود مردمانی عنق جلوه کنیم. اما اگر چاره‌ای جز این نیست، باید این جام زهر را سر کشید.»

در حال حاضر، روزانه به‌طور میانگین حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن در سراسر ایالات متحده آمریکا تزریق می‌شود که از اوج طرح واکسیناسیون در ماه آوریل، یعنی بیش از ۳ میلیون دوز در روز، ۳۲ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که طبق آمار مرکز مهار و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، تا سه‌شنبه هفته گذشته، بیش از ۱۴۵ میلیون بزرگسال، معادل ۵۶.۴ درصد جمعیت آن کشور، دست‌کم یک دوز واکسن کووید-۱۹ زده‌اند و ۱۰۵ میلیون بزرگسال، معادل ۴۰.۸ درصد، نیز هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند.

© The Independent