کشف ریزپلاستیک در بزرگ‌ترین کلاهک یخی اروپا

این نگرانی وجود دارد که ریزپلاستیک‌ها بر الگوی ذوب یخچال‌های طبیعی تاثیر بگذارد و به آلودگی و افزایش سطح آب‌ها منجر شود

پژوهشگران رد ریزپلاستیک‌ها را در سراسر جهان، از قله اورست و کوه‌های آلپ گرفته تا نقاط دورافتاده سیبری و کوه‌های آند پیدا کرده‌اندـ Pexels

در بزرگ‌ترین کلاهک یخی اروپا در یخچال طبیعی واتنایوکول کشور ایسلند، رد ذرات ریزپلاستیک پیدا شده است.

پژوهشگران دانشگاه ریکیاویک ایسلند، دانشگاه گوتنبرگ سوئد و سازمان هواشناسی ایسلند پس از آن‌که توانستند با استفاده از طیف‌نگاری و ریزنگاری نوری، مواد و ذرات ریزپلاستیک در اندازه‌های گوناگون را در هسته برفی این یخچال طبیعی شناسایی کنند، یافته‌های خود را در نشریه دانشگاهی «ساستین‌ابیلیتی» (Sustainability) منتشر کردند.

این نگرانی وجود دارد که ریزپلاستیک‌های این گستره یخی الگوی ذوب و جابه‌جایی یخچال‌های طبیعی را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه، بر آب‌های ورودی حاصل از ذوب یخ به اقیانوس‌های جهان و افزایش تراز آب دریاها در آینده، اثر بگذارد.

در گذشته، در مورد اثر ریزپلاستیک‌ها بر تشکیل یخچال‌های طبیعی پژوهش‌ چندانی نشده است و بیشتر، نقش آن‌ها در آلوده‌سازی آب‌ها محور پژوهش‌ها بود اما اکنون، رد آن‌ها را در سراسر جهان، از قله اورست و کوه‌های آلپ ایتالیا گرفته تا نقاط دورافتاده در سیبری و کوه‌های آند در اکوادور و مجمع‌الجزایر اسوالبارد نروژ پیدا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد یافته‌های این تحقیق جدید، بر یافته‌های پژوهشگران دانشگاه ایالتی یوتا و دانشگاه کورنل، که ماه پیش در مجله مقالات فرهنگستان ملی علوم (The Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شد، صحه می‌گذارد. بر اساس یافته‌های تحقیق پیشین، ذرات ریز حاصل از محصولات مصنوعی ساخت بشر با وزش باد بین قاره‌ها جابه‌جا می‌شوند و در فاصله‌ای بسیار دورتر از خاستگاهشان، در زیست‌بوم‌های طبیعی اختلال ایجاد می‌کنند.

دکتر هلاینور استفانسون، استادیار گروه مهندسی دانشگاه ریکیاویک و نویسنده اصلی این گزارش، می‌گوید: «مسیرهای جابه‌جایی ذرات ریزپلاستیک در محیط‌زیست‌ را آن قدر که باید خوب نمی‌شناسیم. آیا برف و باران ذرات پلاستیک را جابه‌جا می‌کنند؟ باید علت‌های این جابه‌جایی را بیشتر بشناسیم. از جاهای بسیار دور‌افتاده و دست‌نخورده یخچال طبیعی واتنایوکول که به‌آسانی در دسترس نیست، نمونه‌برداری کرده‌ایم. بعید است که این نقاط در معرض آلودگی مستقیم ناشی از فعالیت‌های انسان باشند.»

او در ادامه گفت: «همچنین باید از آثار کوتاه و بلندمدت ریزپلاستیک‌ها بر جابه‌جایی یخ‌ها شناخت بسیار بیشتری به دست آوریم و ببینیم آیا این مواد در ذوب یخچال‌های طبیعی نقش دارند یا نه. در این صورت، در آینده، ریزپلاستیک‌ در افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها در اثر ذوب یخ‌ نقشی اساسی خواهد داشت.»

در محیط سرد یخچال طبیعی، ذرات پلاستیک بسیار کند تجزیه می‌شوند و می‌توانند تا مدت‌ها در این محیط بمانند و انباشته شوند اما سرانجام، از درون یخ‌ها آزاد می‌شوند و آلودگی رودخانه‌ها و دریاها را افزایش می‌دهند. بنابراین، بسیار مهم است که میزان و پراکندگی زیرپلاستیک‌ها در یخچال‌های سراسر جهان را شناسایی و ثبت کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان