انفجار کابل؛ دفتر سیاسی طالبان بسته شود

مشاور ارشد فرهنگی رئیس‌جمهوری افغانستان می‌گوید دفتر سیاسی طالبان در قطر باید بسته شود

پس از انفجار خونین کابل که جان بیش از ۵۰ دانش‌آموز را گرفت، شهروندان افغان خواهان بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر شده‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی رئیس‌جمهوری افغانستان، در واکنش به سه انفجار در یک مدرسه دخترانه در غرب کابل که ده‌ها کشته و زخمی به‌ جا گذاشت، خواستار بسته شدن فوری دفتر سیاسی طالبان در قطر شد.‌

او گفت:«با بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر، آنان در صفر ضرب می‌شوند.»

دیروز یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت، حوالی ساعت ۱۶، سه انفجار پی‌درپی میان دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه در غرب کابل رخ داد که در اثر آن، شماری از محصلان و مردم محلی که در آن منطقه زندگی می‌کردند یا به آنجا رفت‌وآمد داشتند، کشته و زخمی شدند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در پیامی که به‌تازگی به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که انفجار دیروز «دشت‌برچی» میان دانش‌آموزان مدرسه دخترانه به‌وسیله خودرو بمب‌گذاری‌شده و دو مین مغناطیسی انجام شده است و در اثر آن، ۵۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر از افراد محلی زخم شده‌اند.

آقای آرین دست داشتن گروه طالبان در این حادثه را تایید کرد و گفت که این گروه در گذشته هم از این شیوه در حمله به محصلان دانشگاه کابل و استان لوگر استفاده کرده‌ است و طالبان هیچ‌گاه نمی‌توانند از دست داشتن در این رویدادهای خونین اعلام برائت کنند.

انفجار دشت‌برچی که مرگ تعداد زیادی از ساکنان کابل را به دنبال داشت، با واکنش‌های تند دولتمردان افغان، سیاستمداران، شهروندان این کشور و نهادهای بین‌المللی مواجه شده است و همه طالبان را مقصر می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی آقای غنی، ضمن محکوم کردن این حادثه و مقصر دانستن طالبان، در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «دفتر سیاسی طالبان در قطر باید مسدود شود. باید برای تردد رهبران سیاسی طالبان، محدودیت وضع شود. نام فرماندهان جنگی طالبان باید به لیست سیاه اضافه شود.»

آقای مرتضوی می‌گوید: «با بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر و محدودیت برای سفر رهبران این گروه، طالبان به نقطه صفر بازخواهند گشت. این گروه تروریستی نباید مشروعیت سیاسی و مصونیت دیپلماتیک داشته باشند.» او طالبان را «عهدشکن» و گروهی غیرقابل‌اعتماد خواند و با اشاره به نقض عهد آنان برای پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان، از ژنرال ملک، فرمانده جهادی افغان، تا عبدالعلی مزاری، احمدشاه مسعود، استاد سیاف و سایر شخصیت‌‌های جهادی این کشور یاد کرد و گفت«اعتماد به طالبان دشوار و سخت است و این گروه در گفت‌وگوهای صلح هم قابل اعتماد نیستند.»

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور افغانستان حمله به دانش‌آموزان مدارس در استان‌های ارغنداب، لوگر، بغلان، غزنی، فراه، هلمند را هم کار طالبان خواند و از همه شهروندان این کشور خواست که در برابر این گروه (طالبان) متحدانه ایستادگی کنند.

خلیل نعیمی، ساکن کابل، نیز بر بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر تاکید دارد. او می‌گوید: «طالب، آمریکا و جامعه جهانی، هیچ‌کدام در برابر مردم افغانستان صادق نیستند و همیشه وضعیت را وخیم می‌کنند و خود نفع می‌برند. اگر صادق هستند و دروغ نمی‌گویند، حالا که طالب تا این حد مردم ما را کشته، معلول و زخمی کرده است که قابل حساب و بخشش نیست، دفتری که در قطر برایشان گشودند و مشروعیت سیاسی را که به آن‌ها دادند، هرچه زوتر پس بگیرند، چون این یگانه راه‌حلی است که این خونخواران قرن اصلاح یا نابود شوند.»

سمیع شیرزاد، ساکن کابل، نیز می‌گوید: «همان‌قدر که طالبان در کشتار مردم ما دست دارد و مقصر است، کشورهایی که برای آنان در قطر دفتر سیاسی باز کردند و دوباره به آن‌ها مشروعیت دادند هم مسئول‌اند. باید آشکارا گفته شود تا زمانی که طالبان ضعیف نشوند و دفتر سیاسی‌شان بسته نشود، بیشتر از این قتل و کشتار می‌کنند، امتیاز می‌گیرند و لذت می‌برند.»

تاکید شهروندان افغانستان و شماری از سیاستمداران افغان بر بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر، در حالی صورت می‌گیرد که این گروه هنوز از جنگ، کشتار و حملات انتحاری و انفجاری در این کشور دست‌ بر‌نداشته‌اند و آمادگی‌ خود برای مذاکرات صلح بین‌افغانی را هم اعلام نکردند. آنان فقط برای جنگ و امتیازگیری بیشتر تلاش می‌کنند و می‌جنگند و می‌خواهند از راه نظامی، قدرت در افغانستان را به دست بیاورند.

طالبان پس از شکست در افغانستان، همه داشته‌های خود را از دست داده‌ بودند. آن‌ها پراکنده شدند و با مرگ رهبرشان ملا محمد عمر، نفس‌های پایانی را می‌کشیدند و در دنیا، هیچ آدرس مشخصی برای طالبان وجود نداشت و رهبرانشان در بعضی از کشورهای خارجی پنهانی زندگی می‌کردند. اما با سپری شدن چند سال از شکست، دوباره در گوشه‌و‌کنار افغانستان جنگ را از سر گرفتند و به سربازگیری پرداختند و مدتی نگذشت که قدرت نظامی‌‌شان را با حمایت کشورهای خارجی دوباره به دست آوردند و جنگ‌های خونین و حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان را آغاز کردند؛ در نهایت هم صاحب دفتری سیاسی در دوحه قطر شدند.

در روزهای نخست، افتتاح دفتر سیاسی طالبان در قطر با واکنش‌های مثبت و منفی شهروندان و سیاستمداران افغان روبه‌رو شد. شماری از آنان بر این باور بودند که حالا، طالبان واقعیت جامعه افغانستان است و برای پایان جنگ و تامین صلح، باید با آنان گفت‌وگو کرد. اما شماری دیگر از افغان‌ها می‌گفتند که دفتر سیاسی طالبان در قطر دوباره به آنان هویت و مشروعیت بخشید تا به جنگ و کشتار ادامه دهند. اما کشورهای خارجی که در جنگ و صلح افغانستان دست داشتند و دارند، به صدای منتقدان به افتتاح دفتر سیاسی طالبان گوش نکردند و از باز شدن دفتر سیاسی طالبان استقبال کردند به آنان مشروعیت بیشتر بخشیدند.

حالا بار دیگر صدای درخواست مردم و سیاستمداران افغانستان برای بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر و وضع محدودیت‌ها بر رهبران این گروه بلند شده است. کشورهای خارجی به‌ویژه امریکا نیز به دلیل رفتارهای اخیر طالبان و تشدید جنگ و تنش در افغانستان، با انتقادهای تندی مواجه شده‌اند. باید دید که در آینده در مورد طالبان و دفتر سیاسی‌ آنان در قطر چه اقدام عملی صورت خواهد گرفت.

بیشتر از جهان