انتشار جزئیات عملیات قتل قاسم سلیمانی 

مقامات امنیتی اسرائیل تلفن‌های قاسم سلیمانی را ردگیری می‌کردند

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی در کنار ابومهدی المهندس- عکس از خبرگزاری تسنیم

روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، پایگاه خبری «یاهو نیوز» گزارشی تفصیلی از عملیات قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی، منتشر کرد. گزارشی که جزئیات بسیار زیادی را از عملیات و شیوه‌ها و شگردهای امنیتی به‌کاررفته در آن عیان می‌کند که گواهی بر پیچیده بودن این عملیات دارد. 

در بخشی از این گزارش و در خصوص همکاری گروه‌ها و سازمان‌های امنیتی دخیل در این عملیات آمده است که «واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق» در ارائه اطلاعات محلی و همچنین شناسایی قاسم سلیمانی به نیروهای آمریکایی کمک می‌کردند.

در این گزارش آمده است که اولین کسی که بعد از انجام عملیات به محل حادثه رفته و عکس‌برداری کرده است یکی از نیروهای «واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق» بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یاهو نیوز که بر اساس گفت‌وگو با مقامات سابق و کنونی نظامی در آمریکا تهیه‌شده است، آمده که در روند اجرایی عملیات در فرودگاه بغداد سه گروه از نیروهای ویژه ارتش آمریکا، به نام «دلتا فورس»، حضور داشتند و تعدادی از نیروها با لباس‌های مبدل در ساختمان‌ها و خودروهای کنار جاده حضور داشتند. به غیر از گروه‌های یاد شده، سه پهپاد آمریکایی هم بر فراز محل در پرواز بودند. پهپاد‌هایی که دو فروند از آن‌ها به موشک‌های هل‌فایر مسلح بودند.

این گزارش می‌گوید که هواپیمای حامل قاسم سلیمانی از مبدأ دمشق، پایتخت سوریه، با چندین ساعت تأخیر در فرودگاه بغداد به زمین نشست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌گوید که «اسرائیلی‌ها به شماره تلفن‌های سلیمانی دسترسی داشتند». به نوشته این گزارش قاسم سلیمانی در ساعات پایانی پیش از پرواز از فرودگاه دمشق، سه بار شماره موبایل خود را تغییر داد بااین‌حال نیروهای امنیتی اسرائیل تلفن همراه قاسم سلیمانی را ردگیری کردند و به مقامات آمریکایی گزارش کردند. 

این گزارش هم‌چنین در شرح لحظه کشتن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هم نوشته است هنگامی که  دو خودرو حامل قاسم سلیمانی و همراهانش وارد منطقه مورد نظر شدند، یکی از پهپادها دو موشک به سمت خودروی حامل قاسم سلیمانی شلیک می‌کند در این لحظه راننده خودرو دوم که بر شدت سرعت اتومبیل افزوده اما پس از حدود صد متر، نیروهای آمریکایی به سمت این خودرو تیراندازی کردند و موشک دیگری از سوی پهپادها نیز به سمت خودروی دوم شلیک شده است.

در این گزارش تأکید شده که تصمیم به کشتن قاسم سلیمانی یکی از مهم‌ترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بوده است. بخش‌های زیادی از این گزارش درباره روند تصمیم‌گیری درباره اجرای این عملیات است؛ از جمله مذاکرات و بحث‌های طولانی مقامات امنیتی و نظامی در دولت آمریکا.

به نوشته گزارش یاهو‌نیوز، پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام فهرستی از فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی تهیه می‌شود تا علیه آن‌ها اقدامی صورت گیرد که در رأس آن‌ها نام قاسم سلیمانی بوده است. در آن زمان مایک‌ پمپئو وزیر امور خارجه در دولت دونالد ترامپ بر اجرایی شدن عملیات کشتن قاسم سلیمانی تأکید داشته است اما پنتاگون با این کار به دلیل تبعات احتمالی بعدازآن موافقت نمی‌کرده است. 

ویکتوریا کوتس، معاون وقت مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در این گزارش به شرح برخی جزئیات این عملیات پرداخته است در بخشی از گفتگو می‌گوید: «مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، آن شب در پنتاگون بود و دونالد ترامپ نیز در عمارت «مار ئه لاگو» در پالم‌بیچ فلوریدا حضور داشت.»

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی و ابومهندس المهدی، از فرماندهان میدانی حشد شعبی،  دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در عملیاتی به دست نیروهای آمریکایی کشته شد.