ناکامی طالبان در تصرف هفت استان افغانستان

بیش از یک هزار جنگجوی طالبان در درگیری‌های اخیر کشته یا مجروح شدند

مقامات ارشد امنیتی افغان در کنفرانس خبری ساعتی پیش خود در کابل اعلام کردند که طالبان را در هدفشان برای تصرف مرکز هفت استان افغانستان ناکام کرده‌اند. در هفته‌ای که گذشت، گروه طالبان یک رشته حملات خونین را در جنوب و شمال کشور راه انداخته بود. 

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی أفغانستان، در نشست خبری مشترک با سرپرست‌های وزارت‌خانه‌های دفاع و داخله و رئیس کل اداره امنیت ملی کشور اعلام کرد که شورشیان طالبان اخیرا رشته حملات گسترده‌ای را در هفت استان با هدف تصرف مراکز آن ولایات اجرا کردند که ناکام شده است.

هلمند، قندهار و غزنی در جنوب کشور، تخار و بغلان در شمال کشور، و هرات در غرب شاهد شدیدترین درگیری‌های مسلحانه بین طالبان و دولت افغانستان بود، به حدی که اتحادیه اروپا و آمریکا آن ‌را «عملیات بهاری اعلام نشده طالبان» خواندند. 

مشاور امنیت ملی کشور پس از عقب زدن نیروهای طالبان در تمام آن نبردهای مسلحانه، اعلام کرد که شورشیان طالبان میلی به صلح ندارند و باور دارند که می‌توانند قدرت را از طریق زور به دست ‌آورند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که پس از سرکوب حملات طالبان، اوضاع اکنون در سراسر کشور رو به بهبود است. 

مقامات دولتی افغان حملات طالبان را نامشروع خواندند و گفتند که جنگ جاری طالبان تنها برای کسب قدرت است.

آقای محب بار دیگر بر گفت‌وگوهای صلح تاکید کرد و گفت که وجود گروه طالبان یک «واقعیت» جامعه افغانستان است و دولت افغانستان می‌‌خواهد این افراد نیز در کنار سایر مردم به صورت صلح‌آمیز زند‌گی کنند، اما آنها به تنهایی نمی‌توانند سرنوشت مردم را تعیین کنند.

در همین حال ژنرال یاسین ضیاء، سرپرست وزارت دفاع ملی، می‌گوید که گروه طالبان در جریان جنگ‌های اخیر حدود یک هزار «کشته و زخمی» تلفات داده‌اند. 

او همچنین می‌گوید که از شواهد پس از جنگ برمی‌آید که القاعده نیز شانه به شانه با طالبان، در درگیری‌ها حضور دارد.

بیشتر از جهان