یک کارمند وزارت خارجه آمریکا طرفدار برتری نژاد سفید از آب درآمد

وزارت امورخارجه در این باره توضیحی نداده است

Alastair Pike / AFP

یک گزارش جنجالی تازه حاکی از آن است که یک مقام وزارت خارجه آمریکا، رئیس شعبه واشنگتنِ یک گروه ملی‌گرای سفیدپوست بوده و تبلیغات افراط‌گرایانه در اینترنت منتشر کرده‌است.

نشریه «هیت واچ»، ارگان «مرکز قانون فقر جنوب»، روز چهارشنبه گزارش داد که متیو گبرت که در سمت مسئول امور خارجی در اداره منابع انرژی وزارت خارجه آمریکا کار می‌کند، فعالانه احساسات ملی‌گرایانه را تبلیغ می‌کرده و عضو برجسته‌ای از محافل ملی‌گرای سفیدپوست بوده‌است.

به گفته «هِیت واچ»، آقای گبرت اغلب از نیاز به کشوری منحصرا سفیدپوست و دارای «نیروی بازدارنده هسته‌ای» صحبت کرده‌ است. بنابراین گزارش، همسر او، آنا ووتسکوویچ، نیز وبلاگ‌نویسی است که دیدگاه‌های ملی‌گرای سفیدپوست منتشر کرده‌ است. 

به گفته منابع این تحقیق، این زوج با نام‌های مستعار «کوچ فینستاک» و «ولفی جیمز» فعالیت داشته‌اند.

«هیت واچ» همچنین گفت که آن دو به طور مرتب، دیگر ملی‌گراهای سفیدپوست را به منزل‌شان در لیسبرگ ایالت ویرجینیا دعوت کرده‌اند.

بنا به گزارش‌ها، آقای گبرت سال گذشته در پادکستی با استفاده از نام مستعار خود گفت: «ما سفیدپوست‌ها کشوری مختص خودمان می‌خواهیم که سلاح هسته‌ای داشته باشد، و این کشور را خیلی زود پس خواهیم گرفت».

 او افزود: «این چیزی است که لازم داریم. کشوری می‌خواهیم که برای سفیدپوست‌ها بنیاد گذاشته شده باشد و سلاح بازدارنده هسته‌ای داشته باشد. آن وقت خواهید دید که دنیا چطور به لرزه می‌افتد».

آقای گبرت نخست در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان عضو موقت به وزارت خارجه پیوست، و در نهایت به سمت کنونی‌اش در اداره منابع انرژی ارتقا یافت.

به گفته «هیت واچ»، در سال ۲۰۱۷، آقای گبرت گفت که «آماده» است برای ادامه تبلیغ در مورد ایدئولوژی ملی‌گرای سفیدپوست، شغل و درآمدش را از دست بدهد.

بنا به گزارش‌ها، او در سال ۲۰۱۷ در پادکستی گفت: «چیزهای مهم‌تری از شغل و درآمد وجود دارد، که من نمی‌خواهم از دست بدهم. من حاضرم اینها را از دست بدهم. چون این مهم‌ترین چیز زندگی‌ام است...البته در کنار خانواده‌ام». 

گروه محققان «هیت واچ» گفتند که برای ارتباط با شناسه‌های توییتری و نام‌های مستعار آنلاینی که ظاهرا آقای گبرت برای تبلیغ ایدئولوژی خودش به کار می‌برد، از روش‌های اطلاعاتی منابع آزاد استفاده کرده‌اند.

بنا به گزارش‌ها، همسر او هم احساسات نژادپرستانه هم‌رسانی می‌کرد و در عین حال، برای ملی‌گرایان سفیدپوست در وبسایت دست راستی «رایت استاف» رهنمودهای زوج‌یابی و تربیت فرزند ارائه می‌داد.

پیشتر در ژوئیه ۲۰۱۸ گزارش شده بود که آقای گبرت ۲۰۰ دلار به یک نامزد جمهوری‌خواه کنگره در ایالت ویسکانسین که به دلیل نشر عقاید ضدیهودی در توییتر محکوم شده‌بود، کمک کرده‌است.

نه آقای گبرت و نه وزارت خارجه در مورد گزارش «هیت واچ» اظهار نظر نکرده‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world

© The Independent

بیشتر از جهان