کاخ سفید: ایران توقع زیادی از آمریکا نداشته باشد

به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد که ایالات‌متحده تمام تحریم‌های دولت ترامپ را لغو کند

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا- Official White House Photo by Adam Schultz

پس از یک سری مذاکرات جدید بین ایران و آمریکا، دولت رئیس‌جمهور بایدن با اشاراتی، اعلام کرده است که ایران باید سطح انتظارات خود برای امتیاز گرفتن از آمریکا را پایین نگه دارد.

یک مقام ارشد [دولت بایدن] روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات‌متحده همه شرایط خود برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را اعلام کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور [سابق]، آمریکا را از این توافق که در زمان انعقادش یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک تلقی شد، خارج کرد.

این منبع که یک مقام رسمی در دولت آقای بایدن است، گفت که ادامه کار بر عهده ایران است و دولت بایدن از موضع خود کوتاه نمی‌آید.

آخرین اخبار [مربوط به برجام]، سخنان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آقای بایدن درباره یکدنگی ایران در طول مذاکرات، در سفر اخیر او به اوکراین است. بلینکن هنگام سفر به کی‌یف به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «نمی‌دانیم که آیا ایران واقعا آماده است برای بازگشت کامل به توافق هسته‌ای تصمیم‌های لازم را بگیرد یا خیر.» وی افزود: «متاسفانه آن‌ها، بخش‌های خطرناکی از برنامه هسته‌ای خود را که توافق هسته‌ای متوقف كرده بود، دوباره به راه انداخته‌اند. این که برای اتخاذ تصمیم‌های مهم [برای بازگشت به توافق] آماده هستند یا نه، هنوز مشخص نیست.»

به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد که ایالات‌متحده تمام تحریم‌های دولت ترامپ را لغو کند. پیش از این، ایران توقف اقداماتی که نقض قرارداد هسته‌ای است را با تمسخر، رد کرده بود. چهره‌های دولت ایران گفته‌اند که ایالات‌متحده به لغو قابل‌توجه اما ناکافی تحریم‌ها متعهد شده است، اما نگفته‌اند که آن‌ها در مقابل چه خواهند کرد.

این مقام دولت آمریکا که خواست هویتش فاش نشود، گفت كه آمریكا حاضر است به روشنی به توافق هسته‌ای، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) كه ​​در سال ۲۰۱۵ دولت اوباما با آن موافقت کرد، بازگردد؛ اما مشروط به این که ایران نیز چنین کند. او گفت كه ایالات‌متحده برای تضمین بازگشت ایران به توافق حاضر است به برجام بازگردد، اما اقدامی فراتر آنچه برجام می‌طلبد، انجام نخواهد داد.

برجام، میلیاردها دلار بار تحریم را از دوش ایران برداشت تا در ازای آن، ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند. پس از خروج آقای ترامپ از این توافق که تجدید و تشدید تحریم‌ها را در برداشت، بسیاری از محدودیت‌های وضع‌شده برنامه هسته‌ای ایران نقش بر آب شد. تهران با افزایش غنی‌سازی اورانیوم و سایر فعالیت‌هایی که در توافق از آن منع شده بود، مانند استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و تولید قابل‌توجه آب [سنگین]، مقابله به مثل کرد.

در گفت‌وگوهای اخیر در وین، آمریکا اظهار داشته است كه اگر متقاعد شود، حاضر است در اعطای امتیاز به ایران انعطاف نشان دهد و فراتر از مفاد توافق، برخی از تحریم‌های غیرمربوط به مسائل هسته‌ای را كه آقای ترامپ اعمال كرد، برچیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه این مقام ناشناس اظهار داشت که این پیشنهاد همچنان روی میز است، اما گفت که انعطاف‌پذیری آن‌ها به نقطه جوش رسیده است. او جزئیات امتیازات را بیان نکرد اما گفت که هر آنچه با برجام «ناسازگار» باشد، رد خواهد شد.

او نمی‌خواست درباره احتمال پیشرفت مذاکرات جاری اظهارنظر کند، اما گفت که این احتمال وجود دارد که دو طرف به سرعت و پیش از انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن، به نتیجه برسند. [انتخابات پیش روی ایران] بر پیچیدگی اوضاع افزوده است.

مقام آمریکایی گفت: «ما فکر می‌کنیم این کار شدنی است. خیلی پیچیده نیست.» با این حال، او گفت که نتیجه، به این بستگی دارد که ایران مذاکره مجدد بر سر چیزی که قبلا به آن متعهد شده است را مطالبه نکند و همه اقداماتی که نقض توافق قبلی است را متوقف کند.

دولت بایدن این موضوع را که حاضر است چه تحریم‌هایی را لغو کند، مسکوت گذاشته است؛ اما اشاره‌ها به این است که این تحریم‌ها، آن‌هایی خواهد بود که به برنامه هسته‌ای مربوط نیست؛ یعنی تحریم‌هایی که آقای ترامپ سر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نقض حقوق بشر، وضع کرد.

این منبع ناشناس گفت که به نظر دولت کنونی، هدف دولت ترامپ از تحریم‌های غیرهسته‌ای، غیرممکن کردن بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ بود، اما مانع این کار نیست.

او «شواهدی» را که مبنای وضع آن تحریم‌ها بوده است، رد نکرد؛ با این حال گفت که دولت در حال بررسی این است که آیا این تحریم‌ها با «بازگشت به برجام سازگار» است یا خیر.

این منبع افزود: «اگر فکر کنیم که حفظ یک تحریم [غیرهسته‌ای] با بازگشت به برجام مغایرت دارد، حاضریم آن را لغو کنیم.»

© The Independent