پرتاب احسان در توکیو، تردید بزرگ کاروان المپیک ایران

اخبار آشفته درباره مصدومیت حدادی در آمریکا و روند درمان در ایران

حدادی در توجیه شکست خود در المپیک ۲۰۱۶ مدعی شده بود هر سه روز یک‌بار ۶۵ آمپول در زانوی خود تزریق می‌کند-عکس از سایت طرفداری

ماجرای یکی از امیدهای کاروان ورزش ایران برای کسب مدال در المپیک توکیو، پیچیده شده است. احسان حدادی، پرتابگر دیسک و چهره نامدار تاریخ دوومیدانی ایران، سوژه این داستان است؛ داستانی که پایان آن، بدون پرتاب بلند دیسک در المپیک، اصلا جذاب نیست.

شرکت در چهارمین المپیک و انتشار سومین خبر آسیب‌دیدگی در آستانه این مسابقات، بار دیگر احسان حدادی، پرتابگر دیسک در رشته دوومیدانی ایران، را در مرکز توجه قرار داده است. حدادی که در مسابقات المپیک سال ۲۰۱۲ لندن مدال نقره مسابقات را به دست آورد و نام خود را به عنوان اولین مدال‌آور المپیکی رشته دوومیدانی ایران ثبت کرد، تمرینات خود را در آمریکا دنبال می‌کند اما فدراسیون دوومیدانی را در جریان آسیب‌دیدگی خود از ناحیه کمر قرار داده است.

این برای سومین بار است که در آستانه المپیک چنین اتفاقی رخ می‌دهد. پیش از این و در سال ۲۰۰۸ در مسابقات المپیک پکن هم آسیب‌دیدگی از ناحیه سینه موجب شد تا حدادی در مرحله مقدماتی از دور رقابت‌ها حذف شود. او بعد از این مسابقات، شانه خود را به جراحان سپرد و بعد از مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو هم که با حذف او در دور اول همراه بود، مینیسک زانویش جراحی شد.

حدادی در توجیه شکست خود در المپیک ۲۰۱۶ مدعی شده بود هر سه روز یک‌بار ۶۵ آمپول در زانوی خود تزریق می‌کند اما او هرگز نتوانست اعتماد پزشکان را در این باره جلب کند و حرفش بسیار اغراق‌آمیز به نظر می‌رسید؛ موضوعی که درباره او نوعی بدگمانی ایجاد کرد.

حالا در آستانه المپیک توکیو که هنوز درباره زمان برگزاری آن تردیدهایی وجود دارد، بار دیگر خبر آسیب‌دیدگی حدادی از ناحیه مهره چهار و پنج کمر، به تردیدها درباره صحت‌وسقم آن دامن زده است. در ویدیویی که فدراسیون دوومیدانی منتشر کرده است، حدادی می‌گوید: «خوشبختانه تمرینات را شروع کرده‌ام. بعد از جراحی خار پاشنه پا در آلمان، مدتی در جزیره کیش تمرین کردم و در ادامه بر اساس برنامه مربی، اردوی امریکا را شروع کردم. شش هفته پایم در کفش مخصوص بود و نمی‌توانستم خوب راه بروم و همین باعث شد بالانس کمرم به هم بخورد و از ناحیه دیسک دچار مشکل شوم. بعضی اوقات درد دیسک به پا می‌زند و درد شدیدی است اما با فیزیوتراپی و تمرینات درمانی بهتر شدم و دو هفته‌ای هست که خیلی راحت پرتاب می‌کنم.»

مک ویلکینز، مربی آمریکایی احسان حدادی هم در گفت‌وگویی، به نوعی حرف‌های این ورزشکار را تائید کرد و گفت: «بعد از جراحی پاشنه پا، کمرش تحت تاثیر قرار گرفت ولی دوران نقاهت خوبی داشته است. احسان برای تفریح به توکیو نمی‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدادی بیش از سه سال است که در آمریکا و زیر نظر این مربی تمرین می‌کند؛ پروژه‌ای برای مدال‌آوری در المپیک توکیو که بیش از ۷۰۰ هزار دلار برای فدراسیون دوومیدانی هزینه داشته است. مرور اخبار در این‌ باره حاکی از آن است که بعد از سقوط ارزش ریال در برابر دلار، تامین هزینه اسکان و تمرینات احسان حدادی در آمریکا برای فدراسیون دشوار شده است و به ناچار، مبلغ پرداختی ماهیانه به حدادی را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. در ابتدا و پس از مسابقات المپیک ۲۰۱۶، فدراسیون هر ماه ۲۳ هزار دلار به حدادی و مربیانش می‌پرداخت اما بعد از سقوط ارزش ریال، مبلغ پرداختی به ۱۷‌ هزار و ۵۰۰ دلار در ماه کاهش یافت. مبالغی که بر اساس برآوردها، در واقع عمده هزینه‌های فدراسیون دوومیدانی در راه المپیک توکیو را شامل می‌شود. هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی، البته مدعی است که این هزینه را حامی مالی فدراسیون تامین می‌کند.

بالا بودن ارقام پرداختی در مقایسه با درامدهای اندک فدراسیون این رشته ورزشی در ایران و اعلام خبر آسیب‌دیدگی در حالی‌ که زمان زیادی به شروع مسابقات باقی نمانده، این شبهه را تقویت کرده است که شاید حدادی برای مدال‌آوری در المپیک به آمادگی لازم نخواهد رسید و تمام این اخبار، مقدمه‌چینی برای  توجیه ناکامی احتمالی در المپیک توکیو است. حسین توکلی، مربی بدنساز حدادی، در واکنش به چنین برداشت‌هایی در مصاحبه‌‌ای که در رسانه‌های داخل کشور انعکاس یافت گفت: «حرف همیشه هست. حدادی در لندن مصدوم نبود و مدال گرفت و نباید در این‌باره قضاوت کرد.»

دکتر اشکان اردیبهشت، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون دوومیدانی، درباره میزان آسیب‌دیدگی حدادی گفته است او تصویر ام‌آرآی  کمرش را برای ما فرستاده است تا متخصصان مغز و اعصاب درباره آن نظر دهند؛ اما تنها از روی عکس نمی‌توان درباره ضرورت انجام عمل جراحی نظر داد. با این حال چنانچه حدادی بخواهد کمرش را در آمریکا جراحی کند ما به او کمک خواهیم کرد.

حسین توکلی مربی ایرانی حدادی هم در این باره گفت ما در ایران پزشکان خوبی داریم و من کمرم را در ایران جراحی کردم. برای احسان هم از نظر روحی بهتر است این کار در ایران انجام بگیرد چون در امریکا تنها است. شاید بتواند تا المپیک با مصرف مسکن دوام بیاورد اما به هر حال ا‌‌و نمی‌خواهد در مسابقات کشوری و استانی شرکت کند.

به رغم آن که اخبار زیادی درباره آسیب‌دیدگی حدادی منتشر می‌شود و از طرفی او اعلام کرده که برای تصمیم‌گیری درباره جراحی به ایران خواهد آمد، هنوز تاریخ سفرش معلوم نشده است. گفته می‌شود دشواری سفر در دوران شیوع کرونا و گرانی بلیت مانع از انجام این کار است و از سوی دیگر علی رضایی، دبیر فدراسیون، می‌گوید که حدادی برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد و خوب است در آمریکا در مسابقات شرکت کند تا به آمادگی بالاتری برسد.

در اخبار درباره حدادی، تعلیق همه‌چیز را در برگرفته است؛ در حالی‌ که حدادی از وضعیت اسکان خود در آمریکا رضایت ندارد و گفته که مجبور است در یک اتاق آن هم با یک هم‌اتاقی زندگی کند، هنوز نه میزان آسیب‌دیدگی او برای فدراسیون مشخص است و نه تصمیم حدادی برای ادامه درمان در آمریکا یا ایران.

بیشتر از ورزش