عربستان می‌گوید خواستار «عملکرد قابل اثبات» در مذاکره با ایران است

مسئول سیاست‌گذاری در وزارت خارجه عربستان سعودی: برای قضاوت درباره نتیجه زود است و ریاض مایل به مشاهده «عملکرد قابل اثبات‌»‌ است

تصاویر پرچم دو کشور عربستان سعودی و ایران از ویکیپدیا

رائد کریملی، مسئول سیاست‌گذاری در وزارت خارجه عربستان سعودی، روز جمعه هفتم مه، گفت که هدف از مذاکرات میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. او افزود هنوز برای قضاوت درباره نتیجه زود است و ریاض مایل به مشاهده «عملکرد قابل اثبات‌»‌ است.

اظهارات سفیر رائد کریملی، اولین تایید رسمی ریاض درباره مذاکرات مستقیم با تهران است.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ ، بیش از پنج سال است که روابط سیاسی خود را با ایران به طور کامل قطع کرده است. این تصمیم به دنبال حمله «طلاب و دانشجویان بسیجی» به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت. مهاجمان به دنبال اعدام شیخ باقر نمر، یک روحانی شیعه در عربستان به سفارت این کشور در تهران حمله کرده و آن را آتش زدند.

کریملی به خبرگزاری رویترز گفت:‌ «مذاکرات فعلی عربستان و ایران با هدف یافتن راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.»

او گفت:‌ «امیدواریم مذاکرات موفق شود اما هنوز برای رسیدن به نتیجه قطعی خیلی زود است. بررسی ما بر اساس عملکرد قابل اثبات صورت خواهد گرفت، و نه سخن.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات منطقه‌ای گفته‌اند که یمن و برجام محور مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض بوده است. ریاض در گذشته با توافق اتمی که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و پنج کشور قدرتمند جهان از جمله آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما امضا شد، مخالفت کرد و از حامیان تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ بود.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، در روز چهارشنبه گفت که بغداد بیش از یک بار میزبان مذاکرات میان تهران و ریاض بوده است.

کریملی گفت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سیاست این کشور را «بسیار شفاف»‌ توضیح داده است. محمد بن سلمان ماه گذشته گفت با آن که عربستان شاهد «رفتار منفی» تهران است، اما خواستار مناسبات خوب با ایران است.

تهران و ریاض در یمن مواجهه غیرمستقیم دارند و حوثی‌های شیعه تحت حمایت ایران حملات خود را علیه عربستان سعودی افزایش داده‌اند. عربستان تهران را عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در سال ۲۰۱۹ می‌داند و تهران این اتهام را رد کرده است.

در سوریه و لبنان نیز ریاض و تهران از طرف‌های مقابل حمایت می‌کنند.

کشورهای حوزه خلیج فارس از رشد نفوذ کشورهای غیرعرب ایران، روسیه و ترکیه در سوریه، بویژه پس از تعلیق عضویت دمشق در اتحادیه عرب، ابراز نگرانی کرده‌اند.

کریملی گزارش‌های اخیر رسانه‌ای درباره دیدار رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان از دمشق را رد کرد.

او گفت سیاست عربستان در قبال سوریه مانند قبل مبتنی بر حمایت از مردم سوریه، یافتن راه حل‌ سیاسی تحت نظارت سازمان ملل متحد، هم‌راستا با قطعنامه‌های شورای امنیت، و در جهت اتحاد هویت عربی در سوریه است.