موشک چینی چه زمانی و کجا بر زمین سقوط می‌کند؟

بنابر آخرین پیش‌بینی سازمان فضایی اروپا، موشک ممکن است هر زمانی بین شنبه‌شب تا بعدازظهر یکشنبه سقوط کند

موشک «لانگ مارچ ۵بی» ۲۹ آوریل بخش اصلی ایستگاه فضایی در دست ساخت چین را به فضا برد، اما خودش هم در مداری ناپایدار حول زمین قرار گرفت- STR / AFP

موشک «لانگ مارچ ۵بی» که به‌تازگی بخش اصلی ایستگاه فضایی در دست ساخت چین را با موفقیت به فضا برد، در مدار نزدیک به زمین قرار گرفته و چند روزی است که کارشناسان درمورد خطر سقوط کنترل‌نشده آن بر روی زمین هشدار می‌دهند، درحالی‌که زمان و مکان دقیق آن همچنان مشخص نیست. 

سازمان‌ فضایی اروپا، بعدازظهر جمعه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، در آخرین پیش‌بینی خود، زمان بازگشت این موشک به زمین را ۳:۱۵ بامداد روز یکشنبه (به وقت گرینویچ) اعلام کرد، اما افزود که باید یک بازه زمانی ۹ ساعت و ۲۵ دقیقه‌ای در قبل و بعد این زمان مشخص را نیز در نظر داشت. بازه زمانی اعلام‌شده، به این معناست که سقوط موشک ممکن است در هر زمانی بین شنبه شب تا بعدازظهر روز یکشنبه اتفاق بیفتد. پیش از این هم اعلام شده بود که محتمل است این اتفاق پیش از دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت، رخ دهد و بعدتر گفته بودند که موشک روز شنبه وارد جو زمین می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معمولا موشک‌هایی که ماهواره یا قطعات مربوط به ایستگاه‌های فضایی را به فضا می‌برند، به سرعت لازم برای قرار گرفتن در مدار زمین نمی‌رسند و به جو زمین بازمی‌گردند و در منطقه‌ای مشخص بر زمین فرود می‌آیند؛ اما حالا این موشک چینی ۳۰متری با ۲۱تن وزن، به مدار زمین رسیده است و در حال حاضر، هر ۹۰ دقیقه یک‌بار به دور دنیا می‌گردد. مناطقی که این موشک در چرخش خود با سرعت ۷ کیلومتر بر ثانیه از فراز آن‌ها می‌گذرد، مدارهای کره زمین از شمال نیویورک، مادرید و پکن تا جنوب شیلی و نیوزیلند را دربر می‌گیرد.

سازمان فضایی اروپا اعلام کرد که به‌علت سرعت بالای چرخش موشک در مدار زمین و بازه زمانی طولانی که احتمال سقوط موشک در آن وجود دارد، برآورد مکان موشک بازگشت موشک به جو زمین و یا مکان فرود بقایا و قطعات آن امکان‌پذیر نیست. 

متخصصان درمورد احتمال سقوط بقایای موشک در مناطق مسکونی زمین ابراز نگرانی کرده‌اند؛ در این صورت، مانند سقوط یک هواپیمای کوچک، بقایای آن در محوطه‌ای به وسعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر زمین می‌افتند. پیش‌تر در ماه مه سال ۲۰۲۰، درپی سقوط کنترل‌نشده یک موشک «لانگ مارچ» چینی دیگر، بقایای آن در روستاهای ساحل عاج سقوط کرد.     

بیشتر از تکنولوژی