خامنه‌ای: عادی‌سازی روابط با اسرائیل «خنجری از پشت به فلسطین» است

خامنه‌ای از علمای مسلمان و مسیحی در منطقه خواست عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «حرام شرعی» اعلام کنند

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس، با تاکید بر این که «ماجرای فلسطین همچنان مهم‌ترین و زنده‌ترین مساله مشترک امت اسلامی است،» از برخی کشورهای مسلمان منطقه که با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط توافق کرده‌اند، انتقاد کرد.

علی خامنه‌ای در این سخنرانی که به‌طور زنده از رسانه‌های ایران پخش شد، توافق‌های عادی‌سازی روابط بین امارت متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش با اسرائیل را که سال گذشته با میانجیگری دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا حاصل و به «معامله قرن» معروف شد را «ناکام» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی این چهار کشور را «چند کشور ضعیف عربی» توصیف کرد و اقدام آنها برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را «تلاشی مذبوحانه» برای فرار از کابوس «هم‌افزایی مسلمین بر محور قدس شریف» دانست و پیش‌بینی کرد که این کشورها از رابطه با اسرائیل بهره‌ای نخواهند برد.

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد، «من قاطعانه می‌گویم: این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت ... اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملت فلسطین و دیگر ملت‌های مسلمان است.»

آقای خامنه‌ای در ادامه از علمای مسلمان و مسیحی در منطقه خواست عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «حرام شرعی» اعلام کنند و گفت، «روشنفکران و آزادگان، نتایج این خیانت را، که خنجری از پشت به فلسطین است، برای همه تشریح نمایند.»

جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد آن بارها تهدید به نابودی اسرائیل کرده‌اند. اسرائیل نیز در مقابل ایران را بزرگترین تهدید علیه خود می‌داند و بارها اعلام کرده است گسترش نفوذ ایران را در منطقه، به ویژه در همسایگی خود، تحمل نخواهد کرد.