رد صلاحیت یک زرتشتی به دلیل عدم التزام به اسلام

این نخستین‌بار نیست که سپنتا نیکنام به دلیل زرتشتی بودن از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مورد تبعیض و فشار قرار می‌گیرد

سپنتا نیکنام به دلیل زرتشتی بودن از نامزدی در انتخابات شورای شهر محروم شده است - عکس از twitter:@mojtabahoseinee

سپنتا نیکنام، عضو فعلی شورای شهر یزد با اشاره به ثبت‌نام دوره آینده شوراهای شهر گفت: «به عنوان یک فرد زرتشتی، به‌ دلیل عدم التزام به اسلام در انتخابات شورای شهر تهران رد صلاحیت شده‌ام.»

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد که سابقه دو دوره عضویت در این شورا را دارد، این بار قصد داشت از تهران داوطلب حضور در انتخابات شورای شهر شود که با سد نظارت مواجه شد.

این نخستین‌بار نیست که آقای نیکنام به دلیل زرتشتی بودن از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مورد تبعیض و فشار قرار می‌گیرد. او پیش‌تر در سال ۹۶ و پس از آنکه به‌عنوان نفر چهارم به عضویت شورای شهر یزد برگزیده شد، با شکایت رقیبش، مواجه شد. در پی این شکایت، شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری در حکمی عضویت او در شورای شهر را به دلیل «مسلمان نبودن» معلق کرد.

بر اساس ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها، تمامی کاندیداها در هنگام ثبت‌نام باید دارای «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» باشند. این در حالی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح شده که اقلیت مذهبی مسیحی، یهودی و زرتشتی می‌توانند به اصول دینی خود پایبند باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال به دلیل آنکه شیعه ۱۲ امامی به‌عنوان مذهب رسمی کشور معرفی شده، عملاً فضا برای تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی باز شده است. از سوی دیگر اجبار به «التزام به ولایت‌فقیه» نیز موضوعی است که حتی در میان شیعیان و مسلمانان باعث ایجاد تبعیض سیستماتیک شده است.

به جز از شورای شهر و مجلس شورای اسلامی، حتی اقلیت‌های رسمی تصریح شده در قانون اساسی نیز نمی‌توانند برای عضویت در مجلس خبرگان یا ریاست‌جمهوری امیدوار باشند. زیرا یکی از مسئولیت‌های رئیس‌جمهور، پاسداری از مذهب رسمی کشور است.

جمهوری اسلامی مسئله مذهب را به‌عنوان موضوعی امنیتی تلقی می‌کند. از این رو حتی در مورد مسلمانان اهل سنت نیز با نگاهی امنیتی، اجازه رشد در ساختار سیاسی کشور را نمی‌دهد. حتی زاد و ولد و مهاجرت‌های صورت گرفته از سوی اهل سنت نیز مورد توجه حکومت ایران قرار دارد.

با این حال رد صلاحیت آقای نیکنام به عنوان یک فرد زرتشتی، به دلیل عدم التزام به اسلام، یکی از عجیب‌ترین تصمیمات نظارتی در جمهوری اسلامی بوده که واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای اجتماعی و سیاسی به دنبال داشته است.