مردم از بازگشت شلوارهای مُد فاق-کوتاه وحشت دارند: «من نمی‌پوشم»

شکاف مُد بین نسل‌ها، تازه‌ترین شکاف بین «نسل زِد» و «نسل هزاره» است

بسیاری از کلیپ‌های تیک‌تاک، ویدیوهای کاربرانی است که جین‌های فاق‌کوتاه و فاق‌بلند را با هم مقایسه می‌کنند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که جین‌های فاق‌کوتاه را ترجیح می‌دهند- Pixabay

شلوار‌ جین چسبان بس نبود، حالا ظاهرا شلوار‌های جین فاق‌کوتاه هم  دارند بار دیگر به صحنه بازمی‌گردند.

چند سالی است درباره بازگشت شلوارهای فاق‌کوتاه، که اوایل سال‌های ۲۰۰۰ رواج داشتند و بعد از قسمت تخفیفی‌ها، ته کمدها و فروشگاه‌های لباس‌های مستعمل سر در آوردند، شایعاتی به گوش می‌رسد.

با این حال، نمایش دادن آن‌ها در تعداد معدودی از برنامه‌های های مُد، از جمله نمایش‌های «الکساندر مک‌کویین» در سه سال اخیر را همان‌طور که نشریه «پاپ‌شوگر» اشاره می‌کند، راحت می‌شد نادیده گرفت؛ اما حالا وضعیت در حال تغییر است.

مانند بیشتر سبک‌های بازیافتی از جمله جین‌های پاچه‌تنگ و نیم‌فاق که بار دیگر ظهور کرده‌اند، «تیک‌تاک» در تولد دوباره شلوار جین فاق‌کوتاه سهم بزرگی داشته است و کاربران اصلی آن، یا همان «نسل زِد» (Gen Z)، ویدیوهای زیادی در ستایش از این سبک شلوار به اشتراک می‌گذارند.  

جست‌وجوی #جین‌فاق‌کوتاه (lowrisejeans#) نشان می‌دهد که این هشتگ، بیش از ۳۴ میلیون بار در این اپلیکیشن دیده شده است، در حالی که هشتگ #جین‌‌های‌فاق‌کوتاه‌زیبا‌هستند (lowrisejeansarecute#) تنها ۵۲ هزار و ۳۰۰ بازدید داشته است.

علاوه بر ویدیو‌های مربوط به سبک پوشش، بسیاری از کلیپ‌های تیک‌تاک، ویدیوهای کاربرانی است که جین‌های فاق‌کوتاه و فاق‌بلند را با هم مقایسه می‌کنند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که جین‌های فاق‌کوتاه را ترجیح می‌دهند.

اما در هر صورت، اکثر متولدان «نسل هزاره» و نسل‌های قدیمی‌تر، از بازگشت دوباره این مُد به صحنه، ابراز نگرانی کرده‌اند.

فکر می‌کنم بزرگترین ترس من این است که شلوار جین فاق‌کوتاه دوباره مُد شود.

یک کاربر در توییتر خود نوشت: «ما به عنوان یک جمع هم‌نظر برای جلوگیری از بازگشت شلوار جین فاق‌کوتاه به اندازه کافی تلاش نکرده‌ایم» و کاربری دیگر نوشت: «من اجازه نمی‌دهم شلوار جین فاق‌کوتاه دوباره مد شود، اجازه نمی‌دهم.»

فرد دیگر توییت کرد: «همه ما باید هوشیار باشیم و جلوی بازگشت شلوار جین فاق‌کوتاه را بگیریم.»

علاوه بر مسئله ست کردن برای این نوع شلوار‌ها، که در زمان اوج مُد، با تاپ کوتاه هماهنگ می‌شد، مردم به این نکته اشاره کردند که شلوار جین فاق‌کوتاه بیشتر زمانی طرفدار داشت که بدن زن‌ها، به ویژه ستاره‌هایی چون بریتنی اسپیرز و پاریس هیلتون، سوژه موشکافی‌های مردم بود.

کالین مک‌کارتی، کاربر تیک‌تاک با نام کاربری theprincessandthepoppers@ در پستی توضیح داد: «جریان از این قرار است که بسیاری از زنان «نسل هزاره»، از مُد شدن دوباره شلوار فاق‌کوتاه نگرانند و خب کلی هم به آن‌ها حمله می‌شود. من فکر می‌کنم همه باید به این موضوع توجه کنند که شلوار، دامن و شلوارک فاق‌کوتاه زمانی مد بود -از جمله زمانی که سریال تلویزیونی «زندگی ساده» پاریس هیلتون پخش می‌شد- که ملاک اصلی مُد، اندام بود. لباس‌ها، بسیار معمولی و در حد تی‌شرت و شلوار جین بودند و شما با لباستان پز نمی‌دادید، بلکه با شکم تختتان فخر می‌فروختید. سایز ۳۳ به بالا چاق محسوب می‌شد. زنان نسل هزاره این موضوع را در سال‌های شکل‌گیری آن، وقتی کودک و نوجوان بودند، یاد گرفتند و تغییر آن طرز فکر، خیلی کار می‌برد.»

مک‌کارتی این سبک مُد را «محرک» می‌خواند و از کسانی که از نسل هزاره، به دلیل پس زدن ایده بازگشت فاق‌های کوتاه انتقاد می‌کنند، درخواست می‌کند که این‌ قدر به آن‌ها «سخت نگیرند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلسی ویکمت، گزارشگر، نیز در مقاله در «این‌دِنو» (InTheKnow) به «چاق‌هراسی» (فوبیای چاقی) اشاره کرد و گفت که مُد اوایل سال‌های ۲۰۰۰، «جذاب‌ترین سبک‌ پوشش برای ایده‌آل‌ترین اندام آن زمان بود؛ یعنی لاغری تا حد ممکن.»

او در ادامه اضافه کرد که شلوارهای فاق‌کوتاه برای افراد بالای سایز ۳۳ وجود نداشت و گفت: «بقیه افراد جامعه با بزرگ‌نمایی نقص‌های اندام خود مواجه می‌شدند و اضافه وزن سالم، منفی جلوه داده می‌شد.»

این مقاله همچنین به اظهارات جیسیکا بلر، کاربر تیک‌تاک، اشاره می‌کند که در ویدیویی توضیح می‌دهد این روند زمانی شکل گرفت که «افراد بالای سایز ۳۳ اهریمنی جلوه داده شدند و آدم‌های چاق به شدت نادیده گرفته می‌شدند. اوایل سال‌های ۲۰۰۰ برای افراد سایزبزرگ عملا لباسی وجود نداشت و افراد چاق در روند مُد اصلا در نظر گرفته نمی‌شدند.»

ربکا جنینگز از وب‌سایت خبری «ووکس» هم اشاره می‌کند که در دهه فعلی، این سبک تنها در صورتی موفق می‌شود که «نکات خوشایند برای زنان در طول دهه اخیر، از جمله پذیرش گسترده‌تر اندام‌های مختلف، دسترسی بیشتر به لباس‌ها در اندازه‌های بزرگ، نمایش و کنشگری بیشتر افراد چاق» را هم شامل شود.

با این حال، هنوز عده‌ای متقاعد نشده‌اند و یک نفر در توییتر نوشت: «به هیچ عنوان!! ۱۰۰ درصد این سبک را رد می‌کنم.»

شکاف مُد بین نسل‌ها، تازه‌ترین شکافی است که پس از نبرد بر سر شلوار جین فاق‌کوتاه و دیگر قسمت‌ها، بین «نسل زِد» و «نسل هزاره» به وجود آمده است.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی