معدن‌چیان زغال‌سنگ؛ قربانیان خاموش صنعت فولاد

خریدار عمده زغال سنگ داخل کشور شرکت ذوب آهن اصفهان است

عملیات امداد و نجات دو معدنچی در دامغان، پس از شش روز با یافتن جسد دو کارگر، پایان یافت.

 ١٢ ظهر روز شنبه، ١١ اردیبهشت‌ماه، دو معدنچی، به علت ریزش در تونل شماره ٤٢ معدن طزره، در عمق معدن گرفتار شدند.

دیروز، اجساد این دو کارگر که بنا بر اعلام مقامات معدن، هر دو متأهل بوده و زیر چهل سال داشته‌اند به فاصله سه ساعت و نیم از هم از زیر آوار بیرون کشیده شد.

به گزارش ایسنا، حادثه در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی و در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه رخ داد.

مجموعه معادن زغال‌سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته‌کوه‌ البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان واقع‌شده است.

بررسی اسناد منتشرشده از این شرکت نشان می‌دهد که اعضای هیئت‌مدیره به نمایندگی از شرکت ذوب‌آهن اصفهان، شرکت پویش معادن ذوب‌آهن، موسسه فرهنگی ورزشی ذوب‌آهن اصفهان و شرکت تارابگین و باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب‌آهن اصفهان در آن حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معادن استخراج و ذغال‌شویی آن‌ها با داشتن حدود ۲۰۰۰ نفر کارمند و کارگر امانی و پیمانی، یکی از تأمین‌کنندگان زغال‌سنگ برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

در حال حاضر، عمده زغال‌سنگ داخل کشور را شرکت ذوب‌آهن اصفهان می‌خرد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور زمستان امسال با درخواست افزایش بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ ایران گفت: « دولت باید شرایطی ایجاد کند که این نیاز از طریق معادن ایران تأمین شود نه اینکه آن را وارد کنیم. هر تن زغال‌سنگی که وارد ایران می‌شود ۴ میلیون تومان قیمت دارد. درصورتی‌که قیمت هر تن زغال‌سنگ ایرانی حدود ۲ تا ۲.۲میلیون تومان است.»

شرکت معادن البرز شرقی در جریان سیاست‌های خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی، در دولت دهم واگذار شد، پس‌ازآن تا مدت‌ها با مشکلاتی نظیر تأخیرهای چندماهه در پرداخت حقوق کارکنان مواجه بود.

کارگران این معدن با انتقاد از عدم رسیدگی به هشدارهای ایمنی درباره وضعیت این معدن به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفتند: «بارها در برابر این شرایط ناایمن کارگاه‌ها به مسئولان بالادستی گزارش داده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است. حتی درباره حادثه اخیر تونل ۴۲ که منجر به محبوس شده دو نفر از همکارانمان شده بارها کارگران از شرایط ناایمن کارگاه و صداهایی که از سقف و دیواره کارگاه به گوش می‌رسید، به پیمانکار اخطار داده بودند.»

در بهار ۹۸، در سه حادثه پی‌درپی، سه کارگر جان خود را در معادن زیرمجموعه این شرکت، از دست دادند.

اسامی میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی، معدنچیان جان‌باخته که در روز جهانی کارگر در زیر آوار ماندند، به فهرست طولانی کارگران ایرانی که جان خود را در حوادث حین کار از دست‌داده‌اند اضافه شد.

در یکی از بدترین حوادث حین کار در دهه‌های اخیر در ایران، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، بخشی از معدن زغال‌سنگ یورت منفجر شد که بر اثر آن ۴۳ معدنچی جان باختند. اگرچه بر اساس جمع‌بندی گزارش کمیته حقیقت‌یاب، مقصر حادثه کارفرما، «گروه مالی مهر اقتصاد» وابسته به قرض‌الحسنه بسیجیان بود، اما درنهایت شرایط کاری در این معدن تغییری نکرد.

در گزارش کمیته حقیقت‌یاب آمده است: کارفرمای معدن به سبب فراهم نکردن الزامات قانونی برای ایمنی معدن از جمله «نبود سیستم تهویه مناسب و کافی در تونل، نبود مسیرهای کمکی برای تهویه تونل، ندادن آموزش‌های لازم و کافی و نبودن نظارت بر کارگران برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شعله یا جرقه داخل تونل، مجهز نبودن لوکوموتیوها به تجهیزات رادیاتور اگزوز و نبود تشکیلات امداد و نجات و مدیریت بحران در معدن»، صد درصد مقصر است.

بااین‌حال ۲۹ بهمن‌ماه ۹۹، به دلیل دپوی زغال، گاز جمع شده در معدن یورت، کارگران این معدن دچار گازگرفتگی شدند.

هزاران کارگر هر روز صبح محل زندگی خود را به مقصد تونل‌های ناامن معدن در حالی ترک کنند که اطمینانی از بازگشت به خانه ندارند.