بلینکن: روشن نیست ایران آماده تصمیم‌گیری برای تعهد به برجام باشد

«با عزم راسخ بر آزادی آمریکایی‌هایی که خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند تاکید داریم»

آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا- Kenzo Tribouillard / POOL / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه درباره مذاکرات غیرمستقیم جاری میان تهران واشینگتن بر سر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت، هنوز نمی‌دانیم آیا ایران واقعا آماده است تصمیم لازم برای بازگشت به پیروی کامل از توافق را بگیرد.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی و در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتخابات پیش رو در ایران آیا آمریکا حاضر است به یک توافق موقت، بدون آن که زندانیان آمریکایی ابتدا آزاد شوند تن بدهد، گفت: «آنچه نمی‌دانیم این است که آیا ایران واقعا آماده است تصمیم لازم را برای بازگشت به پیروی کامل از توافق هسته‌ای بگیرد.»

وی اضافه کرد: «آن‌ها متاسفانه به برداشتن گام‌هایی جهت ازسرگیری بخش‌های خطرناک برنامه (هسته‌ای) شان، که توافق متوقف کرده بود، ادامه می‌دهند و هنوز مشخص نیست آیا آن‌ها آماده انجام آنچه ضروری است باشند. جدا از این، ما با عزم راسخ بر آزادی آمریکایی‌هایی که خودسرانه در ایران یا هر جای دیگر بازداشت شده‌اند تاکید داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش مجری که آیا امیدی به آزادی این زندانیان از ایران هست گفت، تمام آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که من روی آن کار می‌کنم، تیم ما هر روز روی این موضوع کار می‌کند، چه در مورد آن‌هایی که در ایران زندانی هستند و چه در نقاط دیگر جهان.

ایران و آمریکا از حدود یک ماه پیش برای یافتن راه حلی‌های عملی برای بازگشت واشینگتن به برجام، که دولت قبلی در اردیبهشت ۹۷ از آن خارج شد، و همچنین پیروی کامل تهران از تعهدات هسته‌ای خود، که در واکنش به خروج آمریکا آن‌ها را نادیده گرفته است، مذاکراتی را به‌طور غیرمستقیم در وین آغاز کرده‌اند.

ایران اصرار دارد که برای بازگشت به پیروی کامل از تعهداتش تحت برجام، آمریکا ابتدا باید به توافق بازگشته و تحریم‌هایی را که اعمال کرده است لغو کند. آمریکا می‌گوید برای این کار، ایران اول باید به پیروی کامل از برجام بازگردد. اکنون کارگروه‌های مرتبط با این دو موضوع در وین در حال بررسی گام‌های عملی برای تحقق آن هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یکشنبه گذشته در گزارشی خبر داده بود که ایران چهار زندانی دوتابعیتی آمریکایی و بریتانیایی را در ازای دریافت میلیاردها دلار و همچنین آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا آزاد می‌کند؛ خبری که فورا در همان روز از سوی ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تکذیب شد.

شش سال پیش از ساعاتی پیش از اعلام توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ۱۳۹۴ میان قدرت‌های جهانی و ایران در وین، ایران و آمریکا از توافق تبادل زندانیان خبر دادند و برخی گمان می‌کنند این موضوع این بار نیز در مذاکرات دو کشور مطرح شده باشد. آمریکا و متحدان آن می‌گویند جمهوری اسلامی با گروگان گرفتن شهروندان خارجی و دوتابعیتی به بهانه‌های امنیتی، قصد امتیازگیری در مذاکرات را دارد.