نتیجه یک طلاق: شاید ملیندا به دومین زن ثروتمند جهان تبدیل شود

در حال حاضر ثروتمندترین زن جهان، مالک شرکت لورآل با ۸۳ میلیارد دلاری ثروت است

ملیندا گیتس در سال ۱۹۹۴ با بیل گیتس ازدواج کرده بود- Lise Aserud/NTB Scanpix/via REUTERS

ملیندا گیتس انساندوست، احتمالا پس از طلاق از بیل گیتس، میلیاردر بنیانگذار مایکروسافت، به دومین زن ثروتمند جهان تبدیل خواهد شد چرا که مدارک دادگاه نشان می‌دهد او مستحق دریافت ۷۳ میلیارد دلار است.

دادخواست طلاق خانم ملیندا فرنچ گیتس، که ظاهرا با تغییر نام خود در رسانه‌های اجتماعی می‌خواهد زین پس با این نام شناخته شود، در دادگاه عالی شهرستان کینگ در شهر سیاتل ایالت واشنگتن ثبت و برای تقسیم مساوی ثروت ۱۴۶ میلیاردی این زوج، درخواست شده است. «فرنچ»، نام خانوادگی خانم گیتس پیش از ازدواج بود.

دادخواست مذکور آشکار کرد این زوج که در سال ۱۹۹۴ ازدواج کرده‌اند، هیچ شرط ضمن عقدی نداشته‌اند که اکنون دلیلی برای تقسیم مساوی اموال آن‌ها است. تحت قوانین ایالت واشنگتن، زوجی که طلاق می‌گیرند می‌توانند انتظار داشته باشند که دارایی‌هایشان به طور مساوی تقسیم شود.

در حال حاضر ثروتمندترین زن جهان فرانسواز بتنکورت میرز، مالک شرکت لورئال است که ثروت ۸۳ میلیارد دلاری خود را به ارث برده است.

آقا و خانم گیتس خبر جدایی خود را روز دوشنبه، سوم ماه مه، در توییتر اعلام کردند و نوشتند: «پس از تفکر بسیار و تلاش برای بهبود رابطه خود، در نهایت تصمیم گرفتیم به این ازدواج پایان دهیم. در ۲۷ سال گذشته ما با هم سه کودک بی‌نظیر را تربیت کردیم (جنیفر ۲۵ ساله، روری ۲۱ ساله و فیبی ۱۸ ساله) و بنیادی ساختیم که در سراسر جهان فعال است تا برای مردم زندگی سالم و پرباری فراهم کند.»

آن‌ها ادامه دادند: «ما در آینده هم از ماموریت مهم خود چشم‌پوشی نخواهیم کرد و کنار یکدیگر به کار در بنیاد ادامه می‌دهیم ولی دیگر معتقد نیستیم که بتوانیم مثل یک زوج در مراحل بعدی زندگی خود با هم رشد کنیم و شکوفا شویم.»

درباره نحوه سرنوشت اداره بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس و کار تیمی این زوج کنار هم، سوالاتی مطرح است که آن‌ها هم در بیانیه خود اشاره کردند بنا دارند به کار با یکدیگر ادامه دهند. پروفسور هنری پیتر، رئيس مرکز ژنو برای انساندوستی در دانشگاه ژنو، روز سه‌شنبه، چهارم مه، به نشریه فایننشال تایمز گفت جدایی این زوج ممکن است باعث بازسازی و تغییر کامل بنیاد آن‌ها شود.

او گفت: «تداوم این بنیاد واقعا تنها به سه نفر متکی است» که به آقا و خانم گیتس و وارن بافت، دوست ۹۰ ساله میلیاردر آن‌ها و یکی از بزرگترین حامیان مالی خیریه اشاره دارد. او قول داده است در مجموع ۸۵ درصد از باقیمانده ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری خود را وقف کند.

آقای پیتر افزود: «جالب خواهد بود بدانیم که آیا آقای و خانم گیتس وقتی دیگر باهم نیستند، هنوز در مقام ریاست بنیاد باقی می‌مانند؟ شاید زمان مناسب برای پیدا کردن مدیری برای سازمان فرا رسیده باشد.»

در همین حال، خود بنیاد هم بیانیه‌ای صادر کرد تا به هرگونه نگرانی درباره تاثیر طلاق این زوج بر کارهای خود پاسخ دهد: «بیل و ملیندا از روسا و اعضای هیئت‌مدیره باقی می‌مانند. هیچ تغییری در نقش‌‌ آنان یا فعالیت‌های سازمان در دستور کار نیست. آن‌ها به همکاری با هم ادامه خواهند داد تا استراتژی‌های بنیاد را طراحی و تایید کنند و از اقدامات بنیاد حمایت و مسیر کلی سازمان را تعیین کنند.»

این خیریه که در سیاتل واقع است و بیش از یک هزار و ۶۰۰ کارمند دارد، از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۰ تاکنون در ۱۳۵ کشور دنیا بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای پروژه‌های توسعه و بهداشتی هزینه کرده است و هنوز دارایی‌هایی به ارزش ۴۳ میلیارد دلار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان همچنین به جوامعی که از فجایع طبیعی آسیب دیدند، کمک کرده است. سال گذشته، بنیاد گیتس ۱.۸ میلیارد دلار برای تهیه و توزیع محصولات پزشکی اضطراری برای ویروس کرونا، وسایل محافظت شخصی و واکسن خرج کرد و دو میلیارد دلار به تلاش برای ریشه‌کن کردن مالاریا اختصاص داد.

اموال بنیاد گیتس شامل خانه شش هزار مترمربعی آن‌ها در شهر مدینا است که به دریاچه واشنگتن مشرف است و ۱۳۰ میلیون دلار قیمت دارد. همچنین املاکی دیگر نظیر خانه ساحلی آن‌ها برای تعطیلات به ارزش ۴۳ میلیون دلار نزدیک سن‌ دیگو، مزرعه‌ای ۵۹ میلیون دلاری در فلوریدا و مزرعه ۴۹۲ هکتاری در وایومینگ.

خانه اصلی آن‌ها با استفاده از ۵۰۰ درخت صنوبر داگلاس ساخته شده و شامل شش آشپزخانه، استخری هفت متری، سیستم صوتی زیر آب، اتاق ترامپولین و سالن رقصی ۲۵۵ مترمربعی است که ظرفیت پذیرایی از ۲۰۰ نفر را دارد.

در جاهای دیگر نیز این زوج یکی از بزرگترین مالکان خصوصی زمین‌های مزارع ایالات‌متحده هستند و در ۱۸ ایالت مختلف، حدود ۲۴۲ هزار هکتار زمین دارند که ارزش آن‌ها حدود ۷۰۰ میلیون دلار است. آن‌ها همچنین چند جت‌ خصوصی و خودروهای متعددی از جمله یک پورشه ۹۵۹ نادر دو میلیون دلاری و یک پورشه برقی تایکان، دارند.

ایالت واشنگتن که محل اقامت این زوج است، یکی از تنها ۹ ایالت امریکا است که قوانین «مالکیت مشترک» را اعمال می‌کند. تحت این قانون، دادگاه فرض می‌گیرد تمام اموالی که در مدت ازدواج خریده‌ شده‌ است مشترکا به هر دو طرف تعلق دارد و باید بعد از طلاق به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم شود. این زوج قرار است در آوریل سال آینده در دادگاه حاضر شوند.

طلاق آقا و خانم گیتس، کمی کمتر از دو سال بعد از طلاق جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اتفاق می‌افتد که ثروتمندترین مرد جهان است و بعد از ۲۵ سال زندگی مشترک از همسرش، مک‌کنزی اسکات، جدا شد. طلاق آن‌ها باعث شد خانم اسکات با ثروتی ۳۸ میلیارد دلاری به چهارمین زن ثروتمند جهان تبدیل شود. آن‌ها هم در ایالت واشنگتن زندگی می‌کردند.

سال گذشته، خانم فرنچ گیتس و خانم اسکات در پروژه‌ مشترک ۳۰ میلیون دلاری که «چالش برابری نمی‌تواند منتظر بماند» نام داشت، با هم همکاری کردند. بنا بر اعلام وب‌سایت آن، این پروژه بنا دارد «قدرت و نفوذ زنان را در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ توسعه دهد». 

© The Independent

بیشتر از زندگی