آنتونی بلینکن: آمریکا به تجاوزگری روسیه پاسخ خواهد داد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که سفر وی به اوکراین، نشان‌دهنده حمایت بی‌دریغ آمریکا از استقلال و تمامیت ارضی این کشور است

بلینکن گفت گفت سفرش به اوکراین، نشان‌دهنده «حمایت بی‌دریغ آمریکا از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» است-STR/UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به مسكو هشدار داد كه واشنگتن به هرگونه اقدام تجاوزكارانه و غیرمسئولانه دولت روسیه، «پاسخ» خواهد داد.

دیپلمات عالی رتبه آمریکا هنگام سخنرانی در جلسه وزرای گروه هفت در لندن، دولت ولادیمیر پوتین را به دلیل رفتارش با آلکسی ناوالنی، منتقد كرملین و نیز مداخله این دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مورد حمله قرار داد.

آقای بلینکن همچنین از روسیه به علت آنچه «حمله سایبری» سال گذشته این کشور به نرم‌افزار شرکت فناوری سولارویندز نامید، به شدت انتقاد کرد: «آنچه رئیس‌جمهور بایدن بسیار واضح و به تکرار گفته، این است که اگر روسیه مانند حمله سایبری به سولارویندز، مداخله در انتخابات یا رفتارش با آقای ناوالنی، حرکتی غیرمسئولانه یا متجاوزانه انجام دهد، ما به آن پاسخ خواهیم داد.»

 آقای بلینکن، روز پنجشنبه و در میانه تنش‌های فزاینده در مرز اوکراین با کشور همسایه آن، روسیه، از این کشور دیدار کرد.

بلینکن روز پنجشنبه و در میانه تنش‌های فزاینده میان اوکراین و روسیه

مسکو که ادعا می‌کند سربازانش در شرق اوکراین مستقر نشده‌اند، امسال با انجام مانورهای گسترده نظامی در نزدیکی مرز این کشور، سبب شده است تا دلهره و نگرانی [از حمله احتمالی روسیه] به این کشور افزایش یابد. روسیه در اواخر ماه گذشته اعلام کرد که نیروهایش را به پایگاه‌های خود بازگردانده است‌ اما کی‌یف، این مانورها را نشانه‌ای از تهدید به خود تفسیر می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که سفر وی به اوکراین، نشان‌دهنده «حمایت بی‌دریغ آمریکا از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» است.

وی افزود که جو بایدن قصد دارد در آینده از اوکراین دیدار کند و ایالات‌متحده برای افزایش کمک‌های امنیتی به این کشور، فعالانه در تلاش است.

آقای بلینکن در کی‌یف و در گفت‌وگو با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که روسیه علی‌رغم اعلام عقب‌نشینی ماه گذشته، تعداد قابل توجهی نیرو و تجهیزات خود را در نزدیکی مرز با اوکراین، حفظ کرده است: «تهدید همچنان باقی است. روسیه برخی از نیروها را عقب کشیده است، اما نیروهای قابل توجهی در مرز اوکراین باقی مانده‌اند.»

وی افزود: «روسیه توانایی این را دارد که اگر بخواهد در فاصله‌ای کوتاه عملیاتی تهاجمی را به اجرا بگذارد.»

© The Independent