تأیید محکومیت یک نروژی ایرانی‌تبار به جرم «جاسوسی» در دانمارک

محمد داودزاده لولئی به هفت سال زندان قطعی محکوم شده است و برای همیشه از کشور دانمارک اخراج خواهد شد

به درخواست تجدیدنظر داودزاده در دادگاه عالی شرقی کپنهاگ رسیدگی شد (تصویر آرشیوی)- Tariq Mikkel Khan / Ritzau Scanpix / AFP

دادگاه عالی دانمارک محکومیت محمد داودزاده لولئی، شهروند نروژی ایرانی‌تبار به جرم جاسوسی غیرقانونی و همدستی در توطئه ناموفق برای کشتن یک شخصیت عرب ایرانی مخالف حکومت جمهوری اسلامی در آن کشور را تأیید کرد. 

داودزاده که در سال‌های گذشته به نروژ پناهنده شده بود، مهرماه ۱۳۹۷ در عملیات مشترک پلیس دانمارک، سوئد و نروژ، در شهر یوتوبوری سوئد دستگیر شد. در تیرماه ۱۳۹۹، دادگاهی بدوی در دانمارک او را به جرم جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران و همکاری در برنامه‌ریزی برای ترور یکی از رهبران «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز»، به هفت سال زندان محکوم کرد. وکیل او همان زمان از تقاضای تجدیدنظر در این حکم خبر داده بود و رسیدگی به درخواست تجدیدنظر احکام قضایی در دانمارک، برعهده دادگاه‌های عالی آن کشور است.

دادستانی عمومی کپنهاگ، پایتخت دانمارک، روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در حساب توییتر خود اعلام کرد: «هیئت منصفه دادگاه عالی شرقی به‌اتفاق آراء یک مرد ایرانی را به جرم فعالیت‌های اطلاعاتی غیرقانونی و همدستی در اقدام به قتل پناهندگان ایرانی در شهر رینگستد مقصر دانست. حکم او امروز در ادامه اعلام خواهد شد.»

دادگاه بدوی در رسیدگی خود به پرونده محمد داودزاده به این نتیجه رسیده بود که او اطلاعاتی درمورد پناهندگان عرب ایرانی در شهر رینگستد آلمان جمع‌آوری کرده و در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار داده است.

دادستانی عمومی کپنهاگ، ساعتی بعد، اعلام کرد که او به «هفت سال زندان قطعی» محکوم شده است  و برای همیشه از کشور دانمارک اخراج خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکیل داودزاده اعلام کرده است که احتمالا موکلش اعتراض به حکم خود را در دیوان عالی دانمارک مطرح خواهد کرد.

دستگیری محمد داودزاده موجب تیرگی روابط دیپلماتیک میان تهران و کپنهاگ شد و دانمارک در آن زمان، سفیر خود را از ایران به کشور فراخواند؛ چند ماه بعد از آن هم در واکنش به این برنامه‌ریزی ترور در خاک دانمارک و مواردی دیگر از فعالیت‌های مشابه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که یکی از معاونت‌های «وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران» را تحریم کرده است.  

پی‌گیری این پرونده برنامه‌ریزی ترور در دانمارک، همچنین از نوعی رقابت اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در خاک دانمارک پرده برداشت. پس از بازداشت داودزاده، سه عضو گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» و ازجمله یکی از رهبران آن نیز به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی دستگیر شدند. مقام‌های اطلاعاتی دانمارک در اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۰ اعلام کردند که تأمین مالی و ترویج تروریسم نیز به اتهام‌های این افراد افزوده شده است. جلسات رسیدگی به پرونده این افراد از هفته گذشته در دادگاهی در دانمارک آغاز شده است.   

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کنند که حمله تروریستی شهریور ماه ۱۳۹۷ به رژه نظامی در اهواز را گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» انجام داده است، درحالی که همان زمان، گروه تروریستی داعش مسئولیت آن حمله را برعهده گرفت.