گونه «دوجهشی» ویروس کرونا، مصیبت هند، موج ناگزیر سوم

گونه‌های «قوی‌تری» که می‌توانند از سد ایمنی افزایش یافته در بدن میزبان هم بگذرند

گونه «بی.۶۱۷.۱» کرونا که اولین بار در ماه مارس در هندوستان پدیدار شد- NOAH SEELAM / AFP

دولت هندوستان برای اولین بار اعلام کرده است که ممکن است گونه «دوجهشی» ویروس کرونا، عامل موج مرگبار دوم باشد. یکی از مشاوران ارشد علمی دولت نیز هشدار داده است که این کشور باید خود را برای موج «ناگزیر» سوم کووید-۱۹ آماده کند.

گونه «بی.۶۱۷.۱» کرونا که اولین بار در ماه مارس در هندوستان پدیدار شد، در مقایسه با ویروس اصلی، ۱۵ بار جهش یافته است.

دکتر سوجیت سینگ از مرکز ملی مهار بیماری‌ها، گفت که به نظر می‌رسد میان افزایش تعداد مبتلایان در ماه‌های اخیر در برخی ایالت‌ها و افزایش شیوع بی.۶۱۷.۱، «همبستگی وجود دارد». او در ادامه تأکید کرد که این نظریه هنوز «کاملا به اثبات نرسیده است».

دکتر سینگ روز چهارشنبه گفت: «ابتدا دریافتیم کانون شیوع ویروس‌های نوع بی.۶۱۷.۱، ماهاراشترا است. روند جهشی که در یک ماه و نیم اخیر در میزان مبتلایان برخی ایالت‌ها مشاهده شد، با افزایش شیوع ویروس‌های نوع بی۶۱۷.۱، همبستگی دارد.» اما وجود این همبستگی از دیدگاه همه‌گیری‌شناسی و بالینی هنوز تأیید نشده است. او افزود: «در صورت پیدا نشدن همبستگی، نمی‌توانیم میان این موضوع با هرگونه افزایش در تعداد مبتلایان پیوند مستقیمی برقرار کنیم.»

دولت تاکنون از اعلام وجود پیوند میان این افزایش مرگبار تعداد مبتلایان با شیوع نوع هندی ویروس خودداری کرده است، زیرا در واقع فقط حدود یک درصد از نمونه‌های کووید-۱۹ را توالی‌یابی کرده‌اند.

دکتر کی وی ویجای‌راگاوان، مشاور علمی ارشد نخست‌وزیر، نیز در مورد وقوع موج سوم در این کشور به علت شیوع زیاد ویروس و مقاوم شدن آن در برابر واکسن، هشدار داد. این پژوهشگر گفت نمی‌تواند پیش‌گویی کند موج سوم کی رخ می‌دهد اما واکسن‌ها باید «به‌روز» شوند تا بتوانند با  انواع جدید ویروس مقابله کنند.

او گفت انتظار نداشتند موج دوم تا این حد «شدید» باشد.

این مشاور ارشد علمی همچنین گفت شاید علت وقوع این جهش‌ها این بوده که در اثر ابتلای افراد و واکسن‌هایی که تزریق شده ویروس قوی‌تر شده است. وی در ادامه به جامعه علمی کشور هشدار داد آماده باشند.

دولت نارندرا مودی، این بیانیه‌ها را همزمان با انتقادها از بی‌کفایتی‌ این دولت در مدیریت اقدام علیه موج دوم کووید-۱۹ منتشر کرده است. هندوستان با بیشترین تعداد مبتلایان به یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس در دنیا بدل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۲۴ ساعت گذشته، در این کشور رکورد ۴۱۲ هزار مبتلای جدید و سه هزار و ۹۸۰ مورد مرگ‌ومیر ثبت شده است. در مجموع بیش از ۲۰ میلیون نفر در این کشور به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند اما عامل نگرانی فزاینده این است که متخصصان بهداشت و درمان می‌گویند آمار واقعی ممکن است پنج تا ۱۰ برابر آمار رسمی باشد.

دکتر ویجای‌راگاوان، گونه‌های جدید را نسخه‌های «قوی‌تری» توصیف کرد که می‌توانند از سد ایمنی افزایش یافته در بدن میزبان هم رد شوند.

او افزود: «واکسن علیه انواع موجود کرونا موثر است. انواع جدیدی در سراسر جهان پدیدار می‌شود اما احتمالا انواعی که  بیشتر مسری هستند، بیشتر شیوع می‌یابند. یعنی انواع ایمنی‌گریز و آن‌هایی که شدت بیماری‌ بیشتر یا کمتر دارند، بیشتر شیوع پیدا می‌کنند.»

دکتر وی کی پل، رئیس ستاد بحران کووید هند، در همان نشست مطبوعاتی درباره تصمیم دولت برای اعمال قرنطینه گفت که این گزینه همواره در دست بررسی است و «تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.»

از میان کل ۱۳ هزار نمونه‌ از این انواع ویروس که توالی‌یابی شده‌اند، سه هزار و ۵۳۲ نمونه از انواع نگران‌کننده هستند و از این میان هزار و ۵۲۷ نمونه حاوی ویروس نوع بی۶۱۷.۱ است.

بر اساس آخرین داده‌ها، نمونه‌های ویروس نوع هندی در ماهاراشترا، کارناتاکا، بنگال غربی، دهلی، گجرات، چتیسگر، جارخند و مادیا پرادش دیده‌ شده است.

شاهد جمیل، ویروس‌شناس، پیش‌تر در مصاحبه با ایندیپندنت گفته بود که به نظر می‌رسد دو نوع جهش‌یافته اصلی این ویروس موسوم به نسخه‌های ای۴۸۴کیو و ال۴۲۵‌آر، «سریع‌تر منتشر می‌شوند و در برابر پادتن‌های بدن کسانی که قبلا مبتلا شده‌ یا واکسن زده‌اند، مقاوم هستند.»

خانم دکتر گاگاندیپ کنگ، از اقدامات دمدمی و گزینشی دولت به شدت انتقاد کرد. او گفت هند توالی‌یابی را به حد لازم انجام نداده و با تأخیری مواجه است که باعث شده مقامات در مورد اقدام لازم در این موضوع، بلاتکلیف باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان