آنگلا مرکل خواستار خروج سربازان ترکیه از لیبی شد

ترکیه در گذشته از دولت وفاق ملی در طرابلس حمایت کرده و نیروهای رزمی و تجهیزات نظامی به طرابلس داده است

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان-OZAN KOSE / AFP 

سخنگوی دولت آلمان گفت که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز چهارشنبه به ‌رجب‌ طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه گفت که خروج سربازان خارجی از لیبی «نشانه‌ای مهم» است. رهبران آلمان و ترکیه در این مکالمه بر حمایت از دولت جدید موقت در لیبی ‌تاکید کردند.

دولت وحدت ملی جدید لیبی، متشکل از دو سازمان حاکم بر کشور در شرق و غرب این کشور، در نیمه ماه مارس سوگند یاد کرد تا پس از یک دهه آشوب و خشونت در کشور، انتقال نسبتا آرام قدرت صورت گیرد.

ترکیه در گذشته از دولت وفاق ملی در طرابلس حمایت کرده و نیروهای رزمی و تجهیزات نظامی به طرابلس داده است. در مقابل، کشورهای روسیه، مصر، امارات متحده عربی و فرانسه از نیروهای ارتش ملی لیبی به سرکردگی خلیفه حفتر در شرق لیبی پشتیبانی می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکل و اردوغان در تماس ویدئویی اخیر خود درباره حمایت از دولت موقت لیبی به نخست‌وزیری عبدالحمید الدبیبه، و تلاش آن برای بهبود وضع معیشتی و تامین برق برای مردم، توافق کردند.

مردم لیبی بویژه در یک سال گذشته مرتب با قطع مداوم برق که گاهی چند روز طول می‌کشید، مواجه بوده‌اند.

سخنگوی دولت آلمان گفت:‌ «صدراعظم آلمان بر خروج فوری سربازان خارجی و نیروهای نظامی تحت استخدام در لیبی تاکید کرد و گفت که این اقدام حاوی پیامی قوی است.»

تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ و مسائل منطقه‌ای چون جنگ داخلی سوریه از دیگر محورهای مذاکرات اردوغان و مرکل اعلام شده است.

آنان تاکید کردند که دسترسی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه باید ادامه یابد.