نتیجه یک مطالعه علمی در اسرائیل: واکسن کرونای فایزر ۹۵ درصد موثر است

یک دوز واکسن فایزر در برابر ابتلا به عفونت ۵۸ درصد و در مقابل مرگ، تا ۷۷ درصد مصونیت می‌دهد

آمار نشان می‌دهد که با افزایش تعداد افراد واکسینه شده، موارد روزانه ابتلا به کووید-۱۹ نیز کاهش می‌یابد- HAZEM BADER / AFP

نتایج یک پژوهش مهم در اسرائیل نشان می‌دهد که دو دوز واکسن فایزر-بایون‌تک،  تا ۹۵ درصد درمقابل عوارض حاد ویروس کرونا و مرگ‌ ناشی از آن، مصونیت می‌دهد.

در برنامه واکسیناسیون عمومی، در حال حاضر اسرائیل از سایر کشورهای جهان پیشی گرفته است. بیش از ۵۶ درصد جمعیت این کشور تاکنون دومین دوز واکسن‌ فایزر-بایون‌تک را تزریق کرده‌اند.

در ماه ژانویه، بنیامین نتانیاهو در ازای ارسال آمار هفتگی دقیق واکسیناسیون به شرکت فایزر، صدها هزار واکسن کرونای تولیدی این شرکت را دریافت کرد. دولت اسرائیل به کارشناسان اجازه داد تاثیر واکسن را در سطح این کشور ارزیابی و نتایج واقعی آن را در خارج از محدوده آزمایش‌های پزشکی، جمع‌آوری کنند. 

این پژوهش که در شماره امروز «لانست» منتشر شد چنین نتیجه‌گیری می‌کند که یک دوز واکسن فایزر، در برابر ابتلا به عفونت، ۵۸ درصد، در موارد الزام بستری شدن در بیمارستان، ۷۶ درصد  و در مقابل مرگ، تا ۷۷ درصد مصونیت می‌دهد.

با وجودی که در زمان آغاز برنامه واکسیناسیون در ماه ژانویه، نرخ ابتلا به بیش از ۱۰ هزار مورد در روز رسیده بود، اینک موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ حتی پس از لغو مقررات قرنطینه در ماه مارس، به تنها چند صد مورد کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقتصاد اسرائیل، از آن هنگام تقریبا به حال عادی بازگشته و با ادامه لغو محدودیت‌ها در فضای باز، مردم دوباره در رویدادهای ورزشی و کنسرت‌ها شرکت می‌کنند.

پژوهشگران می‌گویند که مطالعات آن‌ها براهمیت واکسیناسیون کامل بزرگسالان مهر تائید می‌زند اما در عین حال تاکید دارند که چالش‌های مرتبط با کنترل همه‌گیری، به جای خود باقی است. از جمله این چالش‌ها، نبود اطمینان درباره طول مدت مصونیت ناشی از واکسن و ابتلا به بیماری و نیز ظهور انواع جدید ویروس کرونا است که ممکن است در مقابل واکسن‌های موجود، مقاوم باشد.

دکتر شاورن آلروی-پرِیس، مولف ارشد این گزارش از وزارت بهداشت اسرائیل، می‌گوید: «با توجه به این که بخش عمده جمعیت اسرائیل علیه کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند، این کشور فرصتی بی‌سابقه برای جهان فراهم آورده است که موثر بودن واکسن و تاثیرات گسترده‌تر واکسیناسیون جمعی را مورد توجه قرار دهد: «تا این لحظه هیچ کشوری در جهان پیامد بهداشتی یک کارزار واکسیناسیون سراسری کووید-۱۹ بر کل جمعیتش را ارائه نکرده است.»

او افزود: «این داده‌ها بسیار مهم است زیرا هرچند هنوز چالش‌های بسیاری پیش رو است اما (مطالعات) این امیدواری را به وجود می‌آورد که در نهایت، واکسیناسیون به ما توان کنترل همه‌گیری را خواهد داد.»

دانشمندان در این مطالعات، داده‌های مرتبط با همه‌گیری در سطح کشور را بین ۲۴ ژانویه تا سوم آوریل ۲۰۲۱ تحلیل کرده‌اند. این چارچوب زمانی، با دوره گسترش نوع «کنت» ویروس کرونا که عامل «عمده» افزایش موارد عفونت در کشور بود، مطابقت دارد.

تا روز دوم آوریل، ۷۲ درصد جمعیت بالای ۱۶ سال و ۹۰ درصد سالمندان بالای ۶۵ سال در اسرائیل، دومین دوز واکسن فایزر را با فرض این که به آن‌ها در مقابل ویروس کرونا مصونیت کامل می‌دهد، دریافت کردند.

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که پس از ۱۴ روز از تزریق دومین دوز واکسن، تمام افراد بالای ۱۶ سال در مقابل ابتلا به کووید-۱۹ تا ۹۶.۵ درصد، در مقابل الزام بستری شدن در بیمارستان، ۹۸درصد و در مقابل مرگ، ۹۸.۱ درصد مصون شده‌اند. 

بنا بر این گزارش، سطح مصونیت در سالمندان، به همان میزان جوانان بوده است و افراد بالای ۸۵ سال نیز یک هفته پس از دریافت دومین دوز، تا ۹۴.۱ درصد در مقابل ابتلا به ویروس، ۹۶.۹ درصد در مقابل نیاز به بستری شدن در بیمارستان و ۹۷ درصد در مقابل مرگ، ایمن شده‌اند.

آمار نشان می‌دهد که با افزایش تعداد افراد واکسینه شده، موارد روزانه ابتلا به کووید-۱۹ نیز کاهش می‌یابد که مهر تائیدی بر اهمیت واکسیناسیون جمعی در سطح جهانی به منظور ریشه کن کردن ویروس کرونا به شمار می‌رود.

جاناتان بال، استاد ویروس‌شناسی ملوکولی در دانشگاه ناتینگهام، می‌گوید داده‌های جدید از اسرائیل این نکته را تائید می‌کند که واکسن فایزر، «در مقابل کووید حاد و مرگ و میر ناشی از آن حتی در سالمندان و افراد آسیب‌پذیر، مصونیتی قابل توجه ایجاد می‌کند.»

او به خبرگزاری پرس‌اسوسیشن گفت: «این پژوهش نشان می‌دهد که دو دوز واکسن، میزان مصونیت و ایمنی (در مقابل کووید-۱۹) را تا سطحی قابل توجه افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل مهم است که مردم دومین دوز واکسن را نیز دریافت کنند و اگر سیاست‌های مرتبط با برنامه واکسیناسیون در بریتانیا تغییر کرد، در صورت مهیا بودن، سومین دوز واکسن را هم در فصل پاییز تزریق کنند.»

در این میان، دکتر لویی ژودار، معاون موسسه فایزر و مقام ارشد ناظر بر تولید واکسن این شرکت، هشدار داده است که باید در مورد تاثیرات واکسن، «به فوریت» اطلاعات بیشتری به دست آید. او گفت: «پژوهش در مورد تاثیر بلندمدت واکسن، در مقابله با همه‌گیری، نقشی حیاتی خواهد داشت.»

گزارش‌های تکمیلی از پرس‌اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان