«واکسن تقویتی مدرنا از انواع جدید کرونا جلوگیری می‌کند»

این امیدواری وجود دارد که نرخ شیوع ویروس کرونا، مشابه آنفلوآنزا به حد مهارپذیری برسد

واکسن تقویتی به داوطلبانی تزریق شده است که پیش‌تر دو دوز واکسن مدرنا زده بودند - Angela Weiss / AFP

شرکت سازنده واکسن مدرنا اعلام کرد تزریق تقویتی این واکسن به صورت تک‌دوز برای مقابله با انواع آفریقای جنوبی و برزیلی کووید۱۹ نتایج نویدبخشی داشته است.

طبق گزارش‌ها، بریتانیا در حال آماده شدن برای تزریق سومین دور واکسن «تقویتی» در پاییز به افراد بالای ۵۰ سال است. مقامات این کشور امیدوارند با این کار، نرخ شیوع این ویروس مشابه آنفلوآنزا به حد مهارپذیری برسد.

حالا پژوهش انسانی کوچکی که شرکت مدرنا (یکی از سه شرکت سازنده واکسن‌هایی که در این کشور تزریق می‌شود) انجام داده نشان می‌دهد این واکسن، ایمنی بدن داوطلبان را در مقابله با انواع جدید ویروس کرونا نیز بالا برده است.

واکسن تقویتی به داوطلبانی تزریق شده است که پیش‌تر دو دوز واکسن مدرنا زده بودند.

داده‌های اولیه نتیجه آزمایش واکسن موجود مدرنا و نیز نمونه‌ای از این واکسن به نام ام‌آر‌ان‌اِی-۳۵۱.۱۲۷۳ است که برای مقابله با نسخه آفریقای جنوبی کرونا تولید شده است. این آزمایش را روی ۴۰ داوطلب انجام داده‌اند.

این شرکت مشغول کار روی روشی برای ادغام دو واکسن جدید و قدیم است.

نتایج نشان می‌دهد هر دو نسخه واکسن تقویتی میزان تولید پادتن‌ علیه همه انواع مورد بررسی ویروس در این پژوهش را افزیش می‌دهد،‌ اما واکسن تقویتی جدید نسبت به واکسن قبلی واکنش شدیدتری به کرونای نوع آفریقای جنوبی نشان داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفن بنسل مدیرعامل مدرنا گفت:‌ «هم‌زمان با مبارزه با این همه‌گیری هم‌چنان متعهدیم روی مقابله با انواع جدیدتر ویروس نیز کار کنیم.»

او گفت: «داده‌های جدید دلگرم‌کننده است و ما را از اثربخشی راهبرد واکسن تقویتی در مقابله با انواع جدیدتر ویروس مطمئن‌تر کرده است.»

او افزود: «در خط تولید ام‌آر‌ان‌اِی مدرنا امکان طراحی سریع نمونه‌های جدید واکسن برای انواع جهش‌یافته اصلی ویروس وجود دارد و بدین ترتیب در آینده می‌توانیم در صورت نیاز واکسن‌های مناسب برای انواع مختلف ویروس را سریع‌تر بسازیم.»

به گفته مدرنا هر دو نسخه تقویتی در بدن به خوبی عمل کرده و عوارض جانبی آن‌ها مشابه آنچه بوده که در پژوهش‌های قبلی در نتیجه تزریق دوز دوم همین واکسن دیده بوده‌اند.

این آزمایش‌ها را به منظور پیدا کردن مؤثرترین روش برای ایمن‌سازی بریتانیایی‌هایی انجام می‌دهند که در گروه‌های سنی حساس قرار دارند. قرار است در پاییز این ایمن‌سازی انجام شود تا شاهد افزایش موارد ابتلا در زمستان نباشیم.

به گفته ناظم زهاوی وزیر واکسن بریتانیا، پژوهشگران مشغول بررسی گزینه‌های مختلفی هستند شامل واکسن‌های جدیدی علیه انواع جدید یا تزریق مخلوطی از چند نوع واکسن. پس اگر بیمار دو دوز اول را آسترازنکا زده باشد واکسن تقویتی‌اش می‌تواند فایزر باشد.

آقای زهاوی گفت «می‌خواهیم کاری کنیم که در صورت نیاز از ماه سپتامبر به بعد بتوانیم به افراد گروه‌های حساس‌تر واکسن تقویتی بزنیم.»

دولت هم‌اکنون برای اجرای طرح واکسن تقویتی ۶۰ میلیون دوز واکسن فایزر سفارش داده است.

آقای زهاوی در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «فایزر یکی از گزینه‌ها است. می‌خواهیم گزینه آسترازنکا را هم پیش روی‌شان بگذاریم. مشغول همکاری با این گروه در تولید نمونه جدید  واکسن هستیم.»

«پزشکان بالینی هنوز تصمیم نگرفته‌اند چه زمانی نیاز به واکسن تقویتی نیاز هست، و آیا برای افزایش دوام این ایمنی یا مقابله با نوع جدید کرونا باید افراد حساس‌تر را ایمن‌تر از این کرد یا نه.»

آقای زهاوی گفت استاد جاناتان ون-تم معاون رییس کل پزشکی انگلستان سرپرستی یک برنامه آزمایشی بالینی را بر عهده دارد که قرار است مشخص کند «کدام واکسن بهترین عملکرد تقویتی را دارد.»

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent