کانادا؛ پیشگام تزریق واکسن فایزر به کودکان

واکسن فایزر پیش از این فقط برای تزریق به افراد ۱۶ ساله و بالاتر مجوز دریافت کرده بود

واکسن فایزر، ایمن و اثربخش است و کمک می‌کند کودکان و نوجوانان به وضع عادی برگردند - Luis ROBAYO / AFP

سازمان مقررات بهداشتی کانادا روز چهارشنبه برای تزریق واکسن کرونای فایزر- بیونتک به کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله چراغ سبز داد تا این کشور نخستین کشور تاییدکننده تزریق این واکسن به کودکان باشد.

خانم دکتر سوپریا شارما مشاور درمانی ارشد سازمان بهداشت کانادا می‌گوید: «این واکسن برای نوجوانان ایمن و اثربخش است و کمک می‌کند به وضع عادی برگردند».

واکسن فایزر پیش از این فقط برای تزریق به افراد ۱۶ ساله و بالاتر مجوز دریافت کرده بود.

انتظار می‌رود ایالات متحده نیز از کانادا پیروی کند و سازمان غذا و دارو(اف.دی.ای) این کشور قرار است در پایان هفته آینده برای تزریق واکسن فایزر به نوجوانان تاییدیه صادر کند تا بتوان قبل از آغاز سال تحصیلی آینده تزریق واکسن را سازماندهی کرد.

این در حالی است که فایزر هم یک ماه پیش اعلام کرده بود طبق تحقیقاتی که انجام داده واکسن تولیدی‌شان حتی رده سنی نوجوانان را نیز مصون می‌کند.

این غول داروسازی در اواخر ماه مارس نتایج مقدماتی تحقیقی راجع به تزریق واکسن به ۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال را منتشر کرد. طبق آن تحقیق هیچ کدام از افرادی که تزریق کامل واکسن را انجام داده بودند به کووید۱۹ مبتلا نشدند در حالی که ۱۸ نفر از آن‌هایی که واکسن‌نما تزریق کرده بودند مبتلا شدند.

به گفته فایزر نوجوانان مورد بررسی در این تحقیق به ویژه پس از تزریق دوز دوم دچار همان اثرات جانبی مشاهده شده در جوانان شدند و درد، تب، سرماخوردگی و خستگی از جمله مهم‌ترین این عوارض بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی وضعیت شرکت‌کنندگان در این تحقیق به مدت دو سال ادامه خواهد داشت تا بتوان اطلاعات بیش‌تری در باره ایمنی و حفاظت درازمدت به دست آورد.

دکتر شارما روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت این تصمیم مبتنی بر شواهد بوده است و در کانادا «کورسوی امید رفته رفته در افق نمایان می‌شود.»

او افزود اکثر کودکان دچاری بیماری شدید کرونا نمی‌شوند اما واکسن از افراد در معرض خطر بیش‌تر، در میان خانواده و دوستان آن‌ها حفاظت می‌کند.

دکتر شارما می‌گوید: کودکان ما در یک سال گذشته دوران بسیار سختی را گذراندند و واکسن کمک می‌کند تا به زندگی عادی‌تر نیز بازگردند.

طبق گزارش‌ها، حدود ۲۰ درصد از ۱میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۵۰ نفر مبتلایان کرونا در کانادا زیر ۱۹ سال بوده‌اند.

جیسون کنی فرماندار ایالت آلبرتا روز چهارشنبه اعلام کرد آلبرتا اولین ایالت در کانادا خواهد بود که از ۱۰ مه واکسن را به افراد ۱۲ ساله و بالاتر تزریق خواهد کرد. او یک روز قبل از آن هم برای مقابله با موج سوم همه‌گیری، محدودیت‌های شدیدتری برای رعایت بهداشت عمومی اعلام کرده بود.

فابیان پاکت، رییس شعبه فایزر در کانادا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گسترش رده سنی مجوز ما که امروز انجام شد گام مهمی به جلو در کمک به دولت کانادا برای گسترش برنامه تزریق واکسن است تا بتواند پیش از آغاز سال تحصیلی جدید به مصون‌سازی نوجوانان اقدام کند.

سازمان بهداشت کانادا به این شرکت اعلام کرد باید به دادن اطلاعات درباره ایمنی، اثربخشی و کیفیت واکسن برای گروه سنی نوجوانان ادامه دهد تا از کارایی آن اطمینان حاصل شود.

این در حالی‌است که دولت کانادا می‌گوید قرار است حداقل ۱۰ میلیون دوز واکسن را در این ماه دریافت کند و بیش از ۳۴ درصد جمعیت این کشور تا کنون دست‌کم یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز سه‌شنبه در توییتر از مردم خواست اگر شرایطش را دارند واکسن بزنند.

اقای ترودو با انتشار تصویر متحرکی از «هان سولو» شخصیت فیلم جنگ ستارگان نوشت: مانند هان پیشگام باشید.

گزارش تکمیلی در ای.پی

© The Independent