نیمی از آمار جهانی مرگ ناشی از کرونا مربوط به هند است

در هند بیش از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد ابتلا از آغاز همه‌گیری به ثبت رسیده است

هند هم‌اکنون شاهد دومین موج شدید همه‌گیری است - NOAH SEELAM / AFP

بر پایه تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت، در هفته گذشته نزدیک به نیمی از کل موارد ابتلای به کووید-۱۹ در جهان و یک‌ چهارم تلفات ناشی از این ویروس در هندوستان است

به گفته این نهاد جهانی بهداشت، «گزارش‌ها همچنان حاکی از افزایش چشم‌گیر موارد ابتلا و تلفات در آسیای جنوب شرقی است. بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا و تلفات در این منطقه و همچنین ۴۶ درصد کل موارد ابتلا و تلفات گزارش شده جهان در هفته گذشته از آن هندوستان است.»

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ در جهان برای دومین هفته متوالی در بالاترین سطح از آغاز همه‌گیری باقی ماند. آمار هفتگی مبتلایان جدید بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار مورد و جان باختن ۹۳ هزار نفر بود.

سهم هند حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد ابتلای جدید (۲۰ درصد افزایش نسبت به هفته قبل از این هفته) و ۲۳ هزار و ۲۳۱ نفر تلفات بود.

هند هم‌اکنون شاهد دومین موج شدید همه‌گیری است و در دو هفته گذشته حدنصاب جدیدی برای شمار ابتلای روزانه (به طور متوسط بیش از ۳۰۰ هزار مورد در روز) گزارش داده است. در هند بیش از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد ابتلا از آغاز همه‌گیری به ثبت رسیده است که بیش از ۴۲ درصد آن(حدود ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد) در کمتر از ۴۰ روز در فاصله زمانی ۲۹ مارس تا پنج مه رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی همین مدت، ۶۴ هزار و ۶۳۶ نفر در اثر کووید-۱۹ جان باخته‌اند که معادل بیش از ۲۸ درصد کل تلفات ۲۲۶ هزار و ۱۸۸ نفری این کشور از آغاز همه‌گیری است.

نوعی از ویروس کرونا که حتی گاهی آزمایش نیز ابتلای بیماران به آن را نشان نمی‌دهد در این آمار بالا و مستمر ابتلا نقش داشته است.

فشار ناشی از روند افزایش ابتلا، به کمبود دارو، تخت خالی و اکسیژن در بیمارستان‌ها منجر شده است و مرده‌سوزخانه‌ها نیز دچار کمبود ظرفیت شده‌اند. در پی این فشار عظیم به زیرساخت بهداشت هندوستان، رسانه‌های اجتماعی این کشور نیز مملو از گزارش، عکس و فیلم کمک‌جویان شده است.

صحنه‌هایی از مرگ بیماران منتظر در صف دستگاه‌های اکسیژن بیمارستان‌ها در درون آمبولانس‌ها و محوطه‌های پارکینگ نیز منتشر شده است.

بخش نگران‌کننده ماجرا این است که آمار سازمان جهانی بهداشت مبتنی بر آمار رسمی هندوستان است. آمار رسمی هندوستان هم محافظه‌کارانه به شمار می‌آیند، زیرا مقامات رسمی این کشور اغلب به گزارش کم‌تر از واقع آمار ابتلا و تلفات متهم شده‌اند.

ایالات متحده تنها کشور دارای ابتلا و تلفات بیش‌تر از هند است و آمار کل ابتلا به کرونا در آن به بیش از ۳۲ میلیون و ۸۰ هزار مورد رسیده است و بیش از ۵۷۱ هزار نفر نیز در اثر آن جان باخته‌اند.

ابتلا به کرونا در همسایگان هند هم روند افزایشی داشته است. برای مثال طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت آمار ابتلا در نپال در هفته گذشته با ۱۳۷ درصد افزایش به ۳۱ هزار و ۸۸ مورد رسید و شیوع کرونا در سری‌لانکا نیز روندی افزایشی دارد.

© The Independent