احتمال سفر هیئتی از مسئولان ارشد آژانس به ایران

رافائل گروسی اسفند ماه گذشته اعلام کرد که با ایران به یک تفاهم موقت سه‌ماهه رسیده تا نظارت‌های ضروری آژانس همچنان برقرار باشد

به دنبال اعلام تصمیم ایران به افزایش غنی‌سازی اورانیوم رافائل گروسی، اوایل اسفند به تهران رفت-Handout/Atomic Energy Organization of Iran/AFP

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، روز چهارشنبه در رشته پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت، اورانیوم غنی‌سازی شده تولیدی ایران در سه ماهه جاری میلادی و در پی انفجار اخیر در نطنز، کمتر از حدود ۵۰۰ کیلوگرمی خواهد بود که در سه ماهه پیش از آن تولید شده بود.

او افزود: «مشخص نیست تا چه زمانی این رقم درست خواهد بود، اما گمان می‌رود برای مدتی ادامه یابد. به هر حال اواخر ماه مه و وقتی گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میان اعضا توزیع شود، و زمانی که دیپلمات‌های اروپایی مذاکرات هسته‌ای را جمع‌بندی کنند، بیشتر خواهیم دانست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه نوشت: «دریافتم که هیئتی از مسئولان ارشد آژانس ظرف چند هفته آینده برای پیگیری تحقیقات پادمانی در مورد مواد هسته‌ای، به تهران بازخواهد گشت. پرسش‌های زیادی درباره این مواد به ایران ارائه داده شده است، این که از کجا آمده‌اند، اکنون کجا هستند، و غیره. انتظار کمی هست که ایران پاسخ‌های شفافی بدهد.»

به دنبال اعلام تصمیم ایران به افزایش غنی‌سازی اورانیوم با درجه خلوص ۶۰ درصد و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق برجام، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اوایل اسفند ماه گذشته برای گفت‌وگو با مقامات ارشد ایرانی به تهران رفت.

او پس از ترک تهران، به خبرنگاران گفت که با همتایان ایرانی خود به یک تفاهم موقت سه‌ماهه رسیده است تا نظارت‌های ضروری آژانس همچنان برقرار باشد.

این در حالی است که هیئت‌های مذاکره کننده ایران و پنج کشور باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، به علاوه نمایندگان آمریکا که از توافق خارج شده است، همچنان مذاکرات خود را در وین ادامه می‌دهند. گروسی آن مذاکرات را بسیار مهم خوانده و گفته است که نتیجه آن می‌تواند تاثیری عمده بر توافق میان آژانس و ایران در مورد بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد.