پاکستان دیپلمات‌های عالی‌رتبه هند را اخراج و روابط تجاری را معلق کرد

ادامه محاصره کشمیر پس از ابطال وضعیت ویژه توسط دهلی نو

NARINDER NANU / AFP

پاکستان اعلام کرده است که به خاطر تصمیم دولت هند مبنی بر ابطال وضعیت ویژه و مبتنی بر قانون اساسی منطقه کشمیر، بنا دارد روابط دیپلماتیک خود با هند را کاهش داده و تجارت با این کشور را معلق سازد.

هند روز دوشنبه تبصره ای از قانون اساسی را که اجازه می‌داد کشمیر، منطقه اکثرا مسلمان‌نشین این کشور، قوانین خاص خود را داشته باشد، باطل کرد و این منطقه را محاصره و قفل کرده است. شبکه‌های تلفن و اینترنت نیز از بعدازظهر یکشنبه در این منطقه از دسترس خارج شده‌اند.

پاکستان همچنین در روز چهارشنبه دیپلمات ارشد هند، کمیسرعالی آجای بیساریا را به دنبال منازعات جاری اخراج خواهد کرد. شاه محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان گفت: «سفرای ما دیگر در دهلی نو نخواهند ماند و همتایان هندی‌شان نیز به خانه فرستاده خواهند شد».

چین، که ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از این منطقه را دارد نیز به شدت با از بین بردن حق خودگردانی کشمیر مخالفت کرده است.

هند ادعا کرده وضعیت ویژه کشمیر به توسعه این منطقه آسیب زده و گفته می‌خواهد این منطقه را به طور کامل در کشور ادغام کند. سخنگوی وزارت امور خارجه هند هنوز پاسخی به این اقدام پاکستان نداده است. 

این دو کشور تا کنون دو بار بر اثر منازعات خود بر سر کشمیر به جنگ رفته و یک‌بار هم در ماه فوریه به خاطر این منطقه به مصاف هوایی یکدیگر شتافتند. 

هند، پاکستان را متهم کرده که به تربیت و آموزش نیروهای شبه‌نظامی مسلمان در این منطقه و تشویق آنها به مبارزه علیه هند دست می زند. با این وجود، اسلام‌آباد این اتهامات را رد کرده و می‌گوید از مردم کشمیر در تلاش‌شان برای خودگردانی و تعیین سرنوشت خود، فقط پشتیبانی اخلاقی و دیپلماتیک کرده است.

روز چهارشنبه، هزاران سرباز هندی خیابان‌های کشمیر را اشغال کرده و جلوی زبانه گرفتن هرگونه اعتراضی در منطقه را گرفتند. سومین روز متوالی است که تقریبا تمام مغازه‌های شهر سریناگار، شهر اصلی منطقه کشمیر، بسته و خیابان‌‌ها به صحرای برهوت تبدیل شده است.

بنا به گزارش‌های رسیده، بعضی از جوانان معترض با پرتاب سنگ به سربازان، خشم خود از قطع ارتباطات از روز یکشنبه را به نمایش گذاشتند.

یک افسر پلیس که خواست هویتش مخفی بماند به رویترز گفت: «این اعتراضات عمدتا پراکنده هستند چرا که سربازها حضور پررنگی در تمام مناطق دارند». او اضافه کرد که پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل استفاده کرده است.

شاهد عینی یکی از صحنه‌های سنگ‌پراکنی در روز سه‌شنبه در محله «برزالله کهنه»، نزدیکی مرکز شهر، می‌گوید: «من حدود ۱۰۰ پسر را دیدم که در گروه‌های کوچک جمع شده و سنگ پرتاب می‌کردند. پلیس برای مقابله با آنها گاز اشک‌آور شلیک کرد».

نشریه هافینگتن پست به نقل از یکی از مسئولان بیمارستان گزارش کرده ۱۳ نفر با جراحاتی حاصل از اصابت ساچمه در ناحیه چشم به بیمارستان «شری ماهاراجا هری سینگ» در شهر سریناگار پذیرش شده‌اند. وزارت کشور هند اعلام کرده است که درباره این حوادث هیچ اطلاعی ندارد.

تمام شبکه‌های تلفن و تلویزیون و ارتباطات اینترنتی در منطقه کشمیر تا روز چهارشنبه همچنان از دسترس خارج هستند. درعین‌ حال، مسئولان خدمات اضطراری، از جمله بیمارستان‌ها و آتش‌نشانی، اظهار داشته‌اند که کارمندان‌شان متناوبا با گشت‌های ایست بازرسی مواجه شده که از سرعت کار آنها کاسته و بعضی اوقات حتی مانع از ادامه کار آنها می‌شود.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent