هدر رفتن ۱۸۰ هزار دوز واکسن کووید در آمریکا

بیش از نیمی از واکسن‌های دور ریخته شده فایزر بودند که برای نگهداری نیاز به یخچال‌هایی با دمای خیلی پایین دارند

سخنگوی سی‌وی‌اس گفت «تقریبا تمام» موارد  هدر رفتن واکسن‌ها طی اولین دوره توزیع واکسن رخ داد- FREDERIC J. BROWN / AFP

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده گزارش کرد تا اواخر ماه مارس ۱۸۲ هزار و ۸۷۴ دوز از واکسن ویروس کرونا دور ریخته شده است و داروخانه‌های زنجیره‌ای خصوصی مانند کانسیومر ولیو استور (سی‌وی‌اس) و والگرینز، مسئول دور ریختن حجم عمده‌ای از این میزان بوده‌اند.

بنا به اطلاعات رسیده به رسانه خبری کایزر هلت، سی‌وی‌اس مسئول دور ریختن نیمی از واکسن‌های مذکور بوده است و والگرینز هم ۲۱ درصد از آن واکسن‌ها را دور ریخته است.

اطلاعات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری حاکی از آن است که این دو داروخانه بیش از مجموع میزان واکسن‌های هدر رفته در تمام ایالات، ناحیه‌ها و نهادهای فدرال ایالات متحده، واکسن دور ریخته‌اند.

بیش از نیمی از دوزهای دور ریخته شده واکسن فایزر بوده‌اند که برای نگهداری نیاز به یخچال‌هایی با دمای خیلی پایین دارد. حدود ۶۰ درصد از دوزهای هدر رفته از واکسن فایزر بوده‌اند.

خبر دور ریختن ده‌ها هزار دوز از این واکسن‌ها در ایالات متحده در حالی منتشر می‌شود که موج جدیدی از ویروس کرونا در به گونه‌ای مرگبار در حال سرایت در سراسر هند است.

معلوم نیست چرا شرکت‌های خصوصی نسبت به همتایان دولتی خود در نگهداری از دوزهای واکسن کمتر کارآمد بوده‌اند.

سخنگوی سی‌وی‌اس گفت «تقریبا تمام» موارد هدر رفتن واکسن‌ها طی اولین دوره توزیع واکسن رخ داد که شرکت‌ها مشغول واکسینه کردن کارمندان خود و ساکنان خانه‌های سالمندان و اجتماعاتِ نیازمند کمک بودند.

بعضی از منتقدان اشاره کرده‌اند که تمام توزیع‌های اولیه تحت نظر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق، انجام شده است و شاید دور ریختن آنها نتیجه برنامه‌ریزی ضعیف و فقدان پشتیبانی دولت از داروخانه‌ها بوده‌ است.

دکتر مایکل وسرمن، رئیس سابق انجمن داروهای مراقبت درازمدت کالیفرنیا، به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت طرح توزیع واکسن‌ از طرف داروخانه‌ها به گونه‌ای مناسب تدارک دیده نشده بود.

او گفت: «از نظر من این امر در نهایت در ارتباط مستقیم با برنامه‌ریزی ضعیف است. وقتی نوبت عرضه واکسن به خانه‌های سالمندان رسید، سی‌وی‌اس و والگرینز هیچ برنامه‌ای برای چگونگی انجام آن نداشتند. از دست دادن فرصت در واکسینه کردن افرادی که در خانه‌های سالمندان ساکن هستند، همیشه به مرگ آنان منجر می‌شود.»

گرچه هرگونه اسراف، به ویژه وقتی افراد بسیاری در دنیا به هیچ واکسنی دسترسی ندارند، ناخوشایند است، اما تعداد کل دوزهای هدر رفته اندک است.

از ۱۸۹.۵ میلیون دوز از واکسن‌هایی که تا ۳۰ مارس توزیع و تزریق شده‌اند، کمتر از ۲۰۰ هزار دوز دور ریخته شده است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمار دوزهای دور ریخته شده را زیر نظر دارد تا به بهبود روند توزیع واکسن کمک کند و هرگونه انسداد و توقف در شبکه عرضه آن را شناسایی کند.

دکتر بروس وای لی، استاد رشته سیاست‌گذاری و مدیریت بهداشت در دانشگاه نیویورک، اشاره کرد که دور ریختن واکسن به معنی «آتش زدن پول مالیات دهندگان است»، چون دولت هزینه آنها را پرداخت می‌کند.

مایکل دی‌انجلیس، سخنگوی سی‌وی‌اس، گفت دوزهای دور ریخته شده عمدتا به خاطر «مشکلاتی حاصل از محدودیت‌های حمل و نقل و محدودیت در به‌کارگیری دوز‌های بلااستفاده و عوامل دیگر بود.»

او گفت: «به‌رغم چالش‌های ذاتی چنین کاری، تیم ما قادر بود دوزهای هدر رفته را به تقریبا یک دوز در قبال هر مرکز واکسینه کردن محدود کند.»

کریس لاتان، سخنگوی والگرینز، گفت این داروخانه تمام تلاش خود را کرد تا با ایجاد تعادل بین میزان واکسن‌های موجود در هر مرکز با افراد ثبت‌نام کرده برای دریافت واکسن، میزان دوزهای دور ریختنی احتمالی را کاهش دهد.

او گفت: «هدف ما همواره این بوده است که مطمئن شویم هر دوز از واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان