باغ‌وحش‌های ایران: زبان‌بسته‌ها غریبانه جان می‌دهند

«رفتار مسئولان باغ‌وحش‌های دولتی و بدتر از آن مجموعه‌های خصوصی مانند توله‌کش‌های مولوی است»

مرگ یکی از سه گورخر باغ‌وحش صفادشت باعث اعتراض فعالان حقوق حیوانات و واکنش شهروندان در شبکه‌های مجازی در ایران شده است.

با انتشار ویدئویی از رفتار خشن با یک رأس گورخر که در کانال سیمانی گرفتار شده بود، گفته شد این حیوان، یکی از سه گورخر آفریقایی است که از هلند به ایران فرستاده شده بودند تا به باغ‌وحش صفادشت تحویل داده شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تأیید خبر تلف شدن این گورخر نر آفریقایی در باغ‌وحش‌ صفادشت گفت: «سازمان دامپزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر این باغ‌وحش است و پس از اعلام رسمی از سوی این سازمان، با مقصران این حادثه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»

شهاب‌الدین منتظمی با اعلام اینکه وارد کردن این گورخرها از کشور هلند به ایران، با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور انجام شده است، گفت: «هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر متاسفانه در روز ۱۳ اردیبهشت تلف شد.»

منتظمی گفت: «با توجه به اینکه دامپزشکی در کشورهای مبدا و مقصد، سلامت این گونه‌ها را بررسی و تأیید می‌کند اظهار نظر در خصوص علت تلف‌شدن این گونه بدون بررسی‌های کارشناسی ممکن نیست و منتظر جواب قطعی از سوی دامپزشکی هستیم.»

گزارش‌های تایید نشده‌ای از «بدحال بودن» دو گورخر ماده نیز به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است که مستقلا قادر به تأیید آن نیستیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از فعالان حقوق حیوانات در تهران می‌گوید: «ورود نر و ماده به قصد توله‌کشی روال معمولی در باغ‌وحش‌های ایران است چون توله‌ها پول‌سازتر از حیوان بالغ هستند.»

این فعال محیط زیست که نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «رفتار مسئولان باغ‌وحش‌های دولتی و بدتر از آن مجموعه‌های خصوصی مانند توله‌کش‌های مولوی است. نر و ماده وارد می‌کنند تا مثلا ازدیاد نسل کنند اما در ۱۰ سال اخیر یک خبر خوش تولد به دست ما نرسیده است. هر چه بوده خبر تلف‌شدن حیوانات بوده است.»

انتقال گورخرهای آفریقایی به ایران در حالی انجام می‌شود که وضعیت گورهای ایرانی نیز چندان مساعد نیست. مهرماه ۱۳۹۷، کشته شدن پنج رأس گورخر در حال انتقال از منطقه توران به پارک ملی کویر خبرساز شد.

به گفته مدیرکل وقت دفتر حیات وحش و آبزیان «۱۰ رأس گورخر از پارک ملی کویر با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شدند که متاسفانه یک رأس گورخر در ابتدای عملیات تلف شد و دو رأس دیگر در حین انتقال به پارک ملی کویر تلف شدند. پس از عملیات زنده‌گیری دو رأس دیگر نیز تلف شدند. یعنی از مجموع ۱۰ رأس، ۵ رأس تلف شدند.»

در آذرماه ۱۳۹۹ نیز ببر ماده‌ای که از روسیه برای احیای نسل ببر منقرض‌شده مازندران به ایران آمده بود به علت «جفت‌گیری اجباری» توسط ببر نر، در باغ‌وحش ارم، کشته شد.

همین سرنوشت تلخ می‌توانست در انتظار شیر ایرانی «کامران» نیز باشد که با عکس‌العمل کاربران شبکه‌های مجازی در ایران به «بی‌حالی» او در قفس، با رسیدگی به موقع از مرگ نجات یافت.