حضور خدمه بریتانیایی در کشتی‌ها در خلیج فارس ممنوع شد

نگرانی‌های امنیتی در مورد احتمال بازداشت شهروندان بریتانیایی دلیل این اقدام بوده است

AFP

سپاه ماه گذشته نفتکش استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرد که با پرچم بریتانیا در حال حرکت بود. پس از توقیف این نفتکش روشن شد که هیچ خدمه بریتانیایی در آن حضور نداشته‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که سپاه با برنامه‌ریزی قبلی، پس از اطمینان یافتن از اینکه خدمه بریتانیایی در کشتی حضور ندارند، آن را توقیف کرده تا از واکنش تند بریتانیا پیش‌گیری کند.

اما اکنون فایننشال‌تایمز گزارش داده است که شرکت‌های امنیتی به دلیل نگرانی از دستگیری شهروندان بریتانیایی در زمان اوج تنش‌ها در خلیج فارس، خدمه و پرسنل بریتانیایی را از کشتی‌ها خارج کرده‌اند.

این روزنامه بریتانیایی می‌نویسد، شرکت امبری که بزرگترین شرکت در این زمینه به شمار می‌رود و همچنین شرکت آموزشی و امنیتی دارایی‌های دریایی، شهروندان بریتانیایی روی کشتی‌ها را با شهروندان دیگر کشورها جایگزین کرده‌اند. به گزارش فایننشال‌تایمز، این اقدامی در واکنش به توقیف نفتکش استنا ایمپرو و بالا گرفتن تنش‌ها در تنگه هرمز است که یکی از مهمترین کانال‌های صادرات نفت به بازار بین‌المللی به‌شمار می‌رود. ایران و بریتانیا پس از توقیف نفتکش گریس-۱ حامل دو میلیون بشکه نفت ایران در جبل‌الطارق در سیزدهم تیرماه، روابط پرتنشی را تجربه می‌کنند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تهران در واکنش به توقیف گریس-۱، نفتکش استنا ایمپرو را توقیف کرد. البته مقامات جمهوری اسلامی این ادعا را رد کرده و می‌گویند این نفتکش قوانین دریانوردی را نقض کرده بود.

استنا ایمپرو، ۲۳ خدمه داشت که هیچ‌کدام بریتانیایی نبودند. خدمه این نفتکش شهروندان روسیه، فیلیپین و هند هستند و این نفتکش همچنان در توقیف است.

جان تامسون، سرباز سابق بریتانیایی که از بنیانگذاران شرکت امبری است، می‌گوید:«ما اکنون سیاست عدم حضور خدمه و پرسنل بریتانیایی در کشتی‌ها را دنبال می‌کنیم و توصیه ما به دیگر مشتریان نیز پیگیری همین سیاست است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنعت امنیت دریانوردی در ده سال گذشته به استفاده از خدمه و پرسنل آسیایی و اروپای شرقی روی آورده است که دستمزد پایین‌تری دارند. با این حال هنوز هم اعضای عالی رتبه تیم‌های امنیتی را بریتانیایی‌ها تشکیل می‌دهند.

بریتانیا در حال حاضر دو ناو جنگی مونت‌رز و دانکن را در خلیج فارس دارد و ناو کنت نیز به زودی راهی منطقه خواهد شد.

فعالان در صنعت کشتی‌رانی و مقامات بریتانیا و آمریکا در مورد امنیت اتباع بریتانیایی در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند.

فایننشال تایمز در ادامه ادعا می‌کند که فعالان در صنعت کشتی‌رانی با توجه به رویدادهای چند ماه اخیر، بر این باورند که طرف ایرانی به دنبال خدمه بریتانیایی در کشتی‌ها است.

پاتریک راجرز که به شرکت‌های کشتی‌رانی مشاوره می‌دهد، تصمیم جایگزین کردن خدمه بریتانیایی با شهروندان کشورهای دیگر را عاقلانه توصیف می‌کند. او می‌گوید اگر حضور خدمه بریتانیایی در کشتی‌های در خلیج فارس ریسک امنیتی را بالا می‌برد، منطقی است که آنها جایگزین شوند.

آژانس دریانوردی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرده بود که کشتی‌های دارای پرچم آمریکا و بریتانیا باید هنگام تردد در خلیج فارس، نیروهای تحت رهبری آمریکا را در جریان قرار دهند.

بریتانیا نیز اخیرا به طرح ائتلاف نظامی آمریکا برای اسکورت کشتی‌ها در خلیج فارس ملحق شده است. اسرائیل نیز به این ائتلاف پیوسته و انتظار می‌رود استرالیا به درخواست آمریکا و بریتانیا در این زمینه پاسخ مثبت بدهد.

برخی تحلیلگران بر این باورند اسکورت کشتی‌های حامل پرچم بریتانیا، نقش بسیار مهمی در تامین امنیت کشتی‌ها دارد اما دیگر کشورها هم باید در این روند مشارکت داشته باشند. به گفته آنها ناامن شدن منطقه تنها مشکل بریتانیا نیست و بیشتر یک مشکل بین‌المللی است که همه طرف‌ها باید برای حل آن اقدام کنند.