حمایت اشرف غنی از حکومت موقت در افغانستان

رئيس‌جمهور افغانستان می‌گوید برای سازش و قربانی دادن در راه صلح، آماده است

آقای غنی در مطلبی که در نشریه فارن افرز نوشته است می‌گوید حاضر است پیش از اتمام دوره اش از قدرت کنار برود-WAKIL KOHSAR / AFP

 اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در مطلبی که امروز سه‌شنبه، چهارم مه، در نشریه «فارن افرز» منتشر کرد، نوشت که حاضر است در صورت دستیابی افغانستان به صلح، عمر حکومتش را کوتاه کند و از قدرت کنار رود. او همچنین برای نخستین بار از طرح ایجاد حکومت موقت برای مدیریت دوره گذار افغانستان به صلح، حمایت کرده است.

او در این مقاله دو هزار و ۱۰۰ کلمه‌‌ای، روند صلح افغانستان و آشتی با طالبان را بررسی کرده و در سه بخش شرایط، آینده مطلوب افغان‌ها و مسیر پیش‌رو، دیدگاه خود را توضیح داده است.

آقای غنی می‌نویسد: «مذاکرات، به میانجی معتبر و بی‌طرف نیاز دارد. این نیاز در جریان گفت‌وگوهای دوحه بین دولت افغانستان و طالبان برجسته شد؛ این گفت‌وگوها از نبود چنین میانجی‌ای آسیب دید و در نتیجه تاکنون به بن‌بست خورده است. بهترین سازمانی که می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند، سازمان ملل متحد است.»

او ادامه می‌دهد: «اولین موضوع مذاکرات باید رسیدن به هدف نهایی و آتش‌بس فراگیر باشد تا به صلح بیانجامد و به زندگی روزمره افغا‌ن‌ها، مجال فراغت از خشونت دهد و اعتبار و باور به روند صلح‌ را دوباره زنده کند. از آنجا که آتش‌بس‌هایی که در جریان مذاکرات صلح برقرار می‌شوند، معمولا شکننده هستند، نظارت بین‌المللی مهم و حیاتی است.»

او توضیح می‌دهد: «پس از آن، طرف‌ها باید درباره دولت انتقالی گفت‌وگو و تصمیم‌گیری کنند. هرچند لازم است ساختار نظام جمهوری حفظ شود اما باید دولت صلح روی کار آید تا نظم و تداوم را حفظ کند و انتخابات را برنامه‌ریزی و برگزار کند. این دولت انتقالی، عمر کوتاهی خواهد داشت و کار آن با برگزاری انتخابات‌ ریاست‌جمهوری، مجلس و انتخابات محلی، که رهبران جدید کشور را تعیین خواهند کرد، به پایان می‌رسد. اگر جانشین منتخب من برای صلح برنامه‌ای داشته باشد، من در چنین انتخاباتی شرکت نخواهم کرد. من پیش از اتمام رسمی دوره ام، با رغبت، خودم از ریاست‌جمهوری استعفا خواهم داد.»

اما هرچند آقای غنی به فداکاری برای صلح اشاره داشته، اما تصریح نکرده است که آیا می‌خواهد ریاست دوره انتقالی را نیز خود داشته باشد یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور افغانستان در ادامه مطلب خود توضیح می‌دهد که پس از توافق صلح بین دولت و طالبان، لویه جرگه فراخوانده خواهد شد تا به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در افغانستان، بر سند صلح، مهر تائید بزند. او می‌گوید طالبان هم که در دو دهه گذشته از جریان اصلی سیاست محروم مانده‌اند، با برگزاری لویه جرگه فرصت گفت‌وگو و دیدار با اقشار مختلف جامعه را به دست خواهد آورد.

اشرف غنی به اهمیت نقش و تعهدات ایالات‌متحده آمریکا و ناتو در تامین مالی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هم اشاره می‌کند و می‌گوید که حمایت آن‌ها، بزرگترین کمک جامعه جهانی برای موفقیت روند انتقال صلح آمیز افغانستان خواهد بود.

با تمام فرصت‌هایی که اشرف غنی در پی خروج نظامیان خارجی از افغانستان برمی‌شمارد، به خطراتی هم اشاره‌هایی دارد. او می‌گوید بزرگترین تهدید روند صلح افغانستان، اشتباه محاسباتی طالبان و پاکستان است که تصور کنند آمریکا را در جنگ افغانستان شکست داده‌اند.

در این مطلب آمده است: «بزرگترین تهدید صلح، اشتباه‌ محاسباتی طالبان است. طالبان همچنان به روایت خود  که ناتو و ایالات متحده آمریکا را شکست داده‌اند، باور دارند. احساس جسارت می‌کنند و از آنجایی که رهبری سیاسی آن‌ها هیچگاه شاخه نظامی را به پذیرش ایده صلح تشویق نکرده‌اند، بزرگترین خطر این است که طالبان بدون علاقه‌ای صادقانه، به توافق سیاسی ادامه دهند و به جای آن، گزینه تهاجم نظامی را در پیش گیرند.»

او هشدار می‌دهد که در آن صورت، دولت افغانستان همانطور که آماده رفتن پای میز مذاکره است، حاضر است که در میدان نبرد هم به جنگ طالبان وارد شود.

اشرف غنی چنین نتیجه‌گیری می‌کند: «در حالی که ما به آب‌های ناشناخته برای افغانستان وارد می‌شویم، تمرکز من این است که بهترین نتایج ممکن را برای این منازعه طولانی رقم بزنیم تا افغانستان، مستقل، اسلامی، دموکراتیک، متحد، بی‌طرف و یکپارچه باشد. من برای سازش و قربانی دادن در راه رسیدن به این هدف، آماده هستم. خروج نیروهای آمریکایی فرصتی است که ما را به آن هدف نهایی نزدیک کند؛ اما در صورتی که تمام افغان‌ها و شرکای بین‌المللی آنان  به یک مسیر حرکت روشن متعهد شوند و در آن مسیر پیش روند.»