«پنتاگون ضرورتی در برقراری خط مستقیم با سپاه پاسداران نمی‌بیند»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: ما نگرانی خود از فعالیت‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران به تهران منتقل کرده‌ایم

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا- Jack Sanders/ US Department of Defense

به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، با وجود رویارویی‌های اخیر میان کشتی‌های آمریکایی و شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس، ارتش آمریکا ضرورتی در برقراری خط مستقیم ارتباطی با سپاه پاسداران برای جلوگیری از درگیری نمی‌بیند و نیاز و علاقه‌ای به آن ندارد.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به‌تازگی با انتشار ویدیویی، از رویارویی خطرناک کشتی‌ و قایق‌های سپاه پاسداران با شناورهای گشتی آمریکایی در خلیج فارس در هفته‌های گذشته خبر داد.

روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ماه، در نشست خبری سخنگوی پنتاگون، یکی از خبرنگاران با اشاره به این رویارویی‌های اخیر، از ضرورت احتمالی ایجاد یک خط مستقیم ارتباطی با سپاه پاسداران، مشابه با مسیر ارتباطی که با روسیه برای جلوگیری از درگیری در سوریه برقرار شده بود، پرسید.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کربی در پاسخ به او با اشاره به وجود ارتباط رادیویی مستقیم میان کشتی‌ها در این موارد و هشدارهای مکرر کشتی‌های آمریکایی به نیروهای سپاه پاسداران، گفت: «فکر نمی‌کنم که هیچ نیازی… و علاقه‌ای برای هر نوع ارتباط عملیاتی یا راهبردی بین ما و سپاه پاسداران وجود داشته باشد. ما راه‌های ارتباطی دیپلماتیک را در اختیار داریم که از آن‌ها درموارد مقتضی برای انتقال نارضایتی خود به تهران استفاده می‌کنیم.»  

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به این‌که «نیروی دریایی سپاه پاسداران، زیر نظر دولت ایران نیست و ساختار گزارش‌دهی آن با نیروی دریایی ارتش ایران تفاوت دارد»، افزود: «ما به‌عنوان یک دولت، از طریق مسیرهای دیپلماتیک، نگرانی‌ خود از فعالیت‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران را به روشنی اعلام کرده‌ایم.»  

به گفته کربی، تعاملات ارتش آمریکا با نیروی دریایی ارتش ایران، همواره به‌صورت حرفه‌ای دنبال شده است و این‌گونه رویارویی‌های «غیرحرفه‌ای و غیر ایمن» با نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز «غیرضروری» است.